Senaste nytt

Soft landing efter avslutad kvalificeringsperiod

rob74

Medlem
Så vitt jag vet så har man alltid haft tre månaders "soft landing" efter det att ens kvalificeringsperiod löpt ut.
Min löper ut 31 maj, så då har jag ju alltid haft augusti ut för min gamla status.
I år blev jag dock nedgraderad innan augusti månads slut.

Skickade ett mail till SAS om detta och fick följande svar:

"Då ditt kort har augusti 2015 som utgångsdatum sker nergraderingen under slutet av månaden. Det finns inget bestämt om att detta sker under månadsskiftet utan det kan ske upp till en eller två veckor innan månaden är slut."

Vad säger expertisen här på forumet om detta?
Då gäller ju de facto inte det som står på kortet "valid thru 08", vilket innebär giltigt månaden ut.

Då kan man ju plötsligt stå där i mitten av augusti och tro att man har en status och så visar det sig att, nej - det har du inte...?
Mitt mailsvar blev ju då något om att då är ju den tredje månaden rent hokuspokus - med nedgradering när du minst anar det...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det verkar ju helt bogus. Jag hade en kort period (i ett tidigare liv) EBS och trillade ner till EBB. Då gällde iaf mitt EBS hela perioden ut.
 

rob74

Medlem
Det verkar ju helt bogus. Jag hade en kort period (i ett tidigare liv) EBS och trillade ner till EBB. Då gällde iaf mitt EBS hela perioden ut.

Ja, jag har då samma minnen som du om detta!

Detta gjorde mig faktiskt ånyo ordentligt sur, vilket både SAS och Amex har gjort mig under hela denna termin - med falsk information vad gäller Amex Elite och de statusgrundande 20k man skulle få. Enligt SAS så säger de att Amex bestämde att det var endast de nya Elitekortmedlemmarna som fick dessa poäng i år. Tre olika personer på kundservice (ja, jag vet - dina budord) sa att detta skulle gälla även mig. En månad innan min status går ut får jag reda på att de sagt fel. Får dock prima färskt välkomstmeddelande från SAS att jag är Diamond även 2015-2016, vilket får mig att tro att mitt krigande äntligen gett resultat. En dryg månad senare får jag ett mail om att "Förlåt - vi har gjort fel"...
Har krigat hela våren med detta, men utan resultat. SAS säger att de inte kan göra något åt det hela.
Fattades 8.100 poäng för mig till Diamond, vilket jag hade trott att Amex skulle täcka upp för.

Så, ja, jag är lite lätt uppretad just nu och tenderar att tagga till på minsta lilla skit som EB får för sig.
 

agehall

Medlem
Mmm, kommer ihåg den incidenten. Den var ju inte speciellt snygg.

Vi vet ju alla att kundtjänst ofta har fel, men det vore ju trevligt ifall de kunde stå för det de säger...
 

rob74

Medlem
Mmm, kommer ihåg den incidenten. Den var ju inte speciellt snygg.

Vi vet ju alla att kundtjänst ofta har fel, men det vore ju trevligt ifall de kunde stå för det de säger...

Mhm.
Vilket jag också skrev till dem, med innebörden i att om jag skulle klanta mig så fatalt på mitt jobb så skulle jag inte längre ha något jobb.

Håller själv på och utreder en klantig grej som hände under våren. Men det är sånt man får ta och se till att fixa. Annars blir kunden sur och så har man inte längre någon kund.
 

rob74

Medlem
Nu valde jag dock att ta lite poäng + pengar för att fixa baspoäng, då det inte var allt för mycket som fattades.
Första året som EBD var ju inte så jättespeciellt, men nu börjar det ju ge lite resultat, så vi får väl se vart det tar vägen.
Dessutom tror jag inte att jag kommer att återkvalificera för nästa år till annat än guld, så då kan man väl lika gärna testa detta nu.
 

HCas

Medlem
Kan vi alltså slå fast att det datum som står på det fysiska kortet gäller? Jag missade att återkvalificera mig för EBS, men mitt kort är giltigt till "09/2015". Igår trillade dock ett EBB-kort in i brevlådan tillsammans med ett brev där SAS beklagade nedgraderingen. Icke desto mindre står det fortfarande september på kortet, och ännu är jag EBS i appen. Jag har räknat med att kunna använda business check-in under mina resor i september - vad tror ni?
 

agehall

Medlem
Min erfarenhet är att statusen gäller hela perioden ut, men det är nog vad som står på ditt konto som gäller. Dvs om du blir nedpetad till EBB i SAS system så spelar det nog ingen roll vad kortet säger.
 

FF#1

Medlem
Min erfarenhet är att statusen gäller hela perioden ut, men det är nog vad som står på ditt konto som gäller. Dvs om du blir nedpetad till EBB i SAS system så spelar det nog ingen roll vad kortet säger.

Precis, så har det varit de gånger jag har åkt jojo upp och ner och så ska det fungera enligt vad som jag har förstått.
 

HCas

Medlem
Tack för svar, jag håller tummarna att statusen ligger kvar då. Egentligen mycket märkligt om det ändras godtyckligt, men får väl se.
 
Toppen