Senaste nytt

Arlanda-Hong Kong-Singapore-Arlanda med Star Alliance

Hej alla! Jag behöver lite experthjälp med en bokning så jag vänder mig till er. :)

Jag högg en ToR till Hongkong igår för mig och tjejen i februari, men jag vill egentligen åka ARN-HKG-SIN-ARN (eller åt andra hållet). Problemet med att boka denna multicity-resa via sas.se var att det blev codeshare med SQ SIN-CPH, vilket är en dealbreaker för mig. Min plan nu var att flyga ARN-HKG-ARN med SAS och boka HKG-SIN-HKG med SQ (i bokningsklass W) som bör ge full intjäning till eurobonus. Totalpriset för detta landar på 8585 kr per person.

Det jag behöver hjälp med är att hitta ett alternativ till detta så att jag slipper två stopovers i HK (ex ARN-HKG-SIN-CPH-ARN med SAS och SQ). Kravet är förstås att flygen ger eurobonus-poäng och att priset blir lägre. Jag har försökt med ITA Matrix men får bara ut hutlösa priser. Jag har fram tills 23:00 ikväll att boka av HKG-resan ifall jag hittar ett bättre alternativ.

  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Singapore
  • När vill/behöver du resa ut? 12 feb 2016 (+- 1 dag)
  • När vill/behöver du komma hem? Hemma 21 feb 2016 (+-1 dag)
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass?
    • Premium Economy
    • Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS & Singapore Airlines
  • Vad är din budget? (per person) 8585 kr per person
  • Vad är det viktigaste för dig? Poängintjäning till Eurobonus
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Stopover i Hong Kong på ut- eller hemresan ~3 dagar.
 

Dr. Miles

Expert
Det jag behöver hjälp med är att hitta ett alternativ till detta så att jag slipper två stopovers i HK (ex ARN-HKG-SIN-CPH-ARN med SAS och SQ). Kravet är förstås att flygen ger eurobonus-poäng och att priset blir lägre. Jag har försökt med ITA Matrix men får bara ut hutlösa priser. Jag har fram tills 23:00 ikväll att boka av HKG-resan ifall jag hittar ett bättre alternativ.
Varken SAS eller Singapore Airlines tillåter den routingen du vill flyga.

Tillåtna routings av SAS fare mellan Stockholm-Hong Kong:
Kod:
 1. STO-CPH-SHA/HKG/BJS-MU/KA/FM/CX/CA-HKG
 2. STO-CPH-HKG
 3. STO-STO/CPH-HKG
 4. STO-CPH-BKK-TG/SK/CX-HKG
 5. STO-HKG

Tillåtna routings av Singapore Airlines fare mellan Stockholm-Hong Kong:
Kod:
 1. STO-SQ/SK/KF/FI-LON/FRA/CPH-SQ-SIN-SQ/MI-HKG


Tillåtna routings av SAS fare mellan Stockholm-Singapore:
Kod:
 1. STO-CPH-SIN

Tillåtna routings av Singapore Airlines fare mellan Stockholm-Singapore:
Kod:
 1. STO-SQ/LX/LH-ZRH/MUC/FRA-SQ-SIN

Svar: Du kan inte flyga som du önskar (Stockholm-Hong Kong-Singapore-Köpenhamn-Stockholm) utan att priset blir väldigt högt (IATA fare).
 
  • Gilla
Reactions: FCT

Thornado

Medlem
Vill du tjäna bra med poäng (till Eurobonus) för en rimlig peng så bör du nog åka SAS på de långa sträckorna. Alltså skulle jag tro att det blir svårt att komma undan med en bättre lösning än den du har med ARN-HKG-ARN hos SAS (som jag antar bokades till kampanjpris) samt HKG-SIN-HKG på en separat biljett. Däremot så kan det kanske vara värt att överväga ett annat alternativ än SQ för den andra biljetten. T.ex. så hittar jag biljetter HKG-SIN-HKG (15-20 feb) för ca 1500 SEK. Eftersom jag gissar att SAS-biljetten var billigare än 7000 SEK så blir detta billigare totalt.
United-flighterna ger dock bara 50% poängintjäning, men då kan ni kanske lägga de pengar ni sparar på biljettkostnaden på att försöka köra OT ena vägen på SAS-biljetten så får ni mer poäng där (och bättre komfort).
 
Okej, tack då förstår jag varför det blev konstigt. Hade inte tänkt på att rutten inte var tillåten. Köpenhamn tog jag bara som ett exempel. Det jag letar efter är egentligen: Stockholm-Hong Kong-Singapore-"Varsomhelst"-Stockholm.

SAS-biljetten låg på 4985 och SQ ~3600. HKG-SIN-HKG har jag inte bokat ännu då jag vill se om det går att få allt på en bokning istället för 2st ToR. Tack för tipset om United, det ska jag se över.
 
Toppen