Senaste nytt

Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

Delayed

Medlem
Hej!

Jag vill börja med att säga att jag är osäker på i vilket delforum denna fråga passar bäst och har jag valt fel så får den naturligtvis gärna flyttas!

Jag och fru Delayed blev försenade på en resa till San Francisco för några veckor sedan. Vi skulle anlända med VX205 16:40 men på grund av missad anslutning i Chicago kom vi istället med VX211 och landade 21:35.

Biljetten var i sin helhet bokad med SAS från Arlanda och tid för byte i Chicago var 1 timme, 50 minuter. När vi kom av planet i Chicago var köerna enorma. Det tog över en timma att få bagaget och komma ut landside. Väl där vägrade de att ta emot våra väskor utan vi fick själva släpa dessa på "tåget" till nästa terminal. När vi där väl lyckats armbåga oss fram till Virgin America-personal var det kanske 20 minuter till avgång och de menade att vi var chanslösa och bokade om oss till nästa avgång.

Så vad säger ni. Är det bara att gilla läget eller har någon gjort fel och finns det i så fall chans till någon form av kompensation?
 

seat56f

Medlem
Det är alltså ingen försening på flyget, eller för den delen för bagaget, utan köer i US immigrations som orsakat den missade anslutningen?

Isf skulle jag nog tippa på att det blir svårt - SAS torde inte vara skyldiga att ersätta dig, och att få något från myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen... well...
 

RickardG

Medlem
I praktiken kan man väl säga att MCT inte är korrekt? Inte för att det kanske spelar någon större roll för möjligheten att få ersättning i det här fallet, men det blir ju lite komplicerat för gemene man om man inte kan lita på att MCT stämmer utan själv måste hålla koll på vad som är rimligt.
 

Delayed

Medlem
Det är alltså ingen försening på flyget, eller för den delen för bagaget, utan köer i US immigrations som orsakat den missade anslutningen?
Rätt uppfattat. Flighten till ORD var (mer eller mindre) i tid. Problemet var kötiden innan man kom landside och därefter tiden det tog att med tåg byta terminal. Sen var köerna till security på denna terminal även dessa runt en timma vilket inte gjorde saken bättre.

Det enda fel SAS möjligen gjort är att boka med för kort transfertid men jag utgår från att det är "inom" MCT.

Isf skulle jag nog tippa på att det blir svårt - SAS torde inte vara skyldiga att ersätta dig, och att få något från myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen... well...
Jag misstänker att du har rätt. Även om jag ibland gillar att hota diverse parkeringsbolag med tingsrätten så känns det tämligen meningslöst att försöka få någon ersättning från "myndigheten som sköter amerikanska gränskontrollen".

Det blir nog att rycka på axlarna och inse att liknande saker händer ibland. Fem timmar är trots allt inte så farligt.
 
Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!
 

RickardG

Medlem
Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!
Här har väl de som ansvarar för flygplatsen garanterat att man behöver max x minuter för att byta från flyg A till flyg B, och kan inte hålla det som utlovats. Om Trafikverket lovar att det ska ta max y minuter mellan Stockholm och Uppsala och så inte är fallet så ja, då skulle du i teorin kunna kräva ersättning.
 

fcx

Medlem
Här är det läge för goodwill-kompensation från SAS.

Om tillråckligt många klagar på SAS så måste SAS börja klaga på flygplatsen och så blir det kanske en förbättring i framtiden.
 
Toppen