Senaste nytt

Bästa sättet att ta sig till Strasbourg?

karho

Medlem
Hej, det har dykt upp ett möte i Strasbourg om två veckor, funderar nu på hur man bäst tar sig dit från Stockholm. Har en vänlig Fransk kollega som kan hämta med bil från "närliggande flygpatser", vilket han definierar som Strasbourg airport (SXB) eller Baden-Baden (FKB). Ett alternativ är givetvis att flyga till någon annan flygplats lite längre bort och hyra bil på flygplatsen för att själv köra till Strasbourg.

Mina restriktioner är att jag vill vara på plats senast måndag 14 september runt lunch, och vara hemma tisdag 15 september på kvällen, samt hålla kostnaden så låg som möjligt. Tacksam för tips, om jag missat något bra alternativ etc.

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Strasbourg
  • När vill/behöver du resa ut? Måndag 14 september (framme runt lunch)
  • När vill/behöver du komma hem? Tisdag 15 september kväll
  • Hur länge vill du vara borta? 1 natt
  • Hur många personer som skall resa? 1 person
  • I vilken kabinklass? Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance, men inte jätteviktigt
  • Vad är din budget? (per person) Ingen specifik, vet att priserna är rätt dyra med kort varsel.
  • Vad är det viktigaste för dig? Att komma fram senast lunch måndag
 

olo

Medlem
Om du vill flyga med *A så tror jag att det är Stuttgart som ligger närmast. Det finns en hel del biljetter för cirka 5'000.
Utresa: SAS, via CPH 06:15-09:35 eller Lufthansa via FRA, 06:00-10:10.
Hemresa: SAS, Lufthansa eller Austrian. Gott om alternativ.
 

Senator

Moderator
Om du vill flyga med *A så tror jag att det är Stuttgart som ligger närmast. Det finns en hel del biljetter för cirka 5'000.
Utresa: SAS, via CPH 06:15-09:35 eller Lufthansa via FRA, 06:00-10:10.
Hemresa: SAS, Lufthansa eller Austrian. Gott om alternativ.

Ja, det är kortare resväg med bil. Men om inräknat flygtid är det nog bättre att flyga till FRA och hyra bil där
 

Agö

Medlem
Överlägset smidigast är nog trots allt KLM. Billigt är det dock inte. Nedan går loss på SEK 9 000 i ekonomi...

Mina vänner satt ofta på Brussels Airlines mest lönsamma linje, BRU-SXB.

upload_2015-9-1_11-18-8.png
 

HON-II

Medlem
Som sagt: via FRA och LH buss är ett bra alternativ, men det kan bli förseningar vid rusningstrafik. Flyg via AMS (KL) eller BRU (SN) är en smidig och ibland snabbare lösning.
 

NyfikenGrau

Medlem
Frankfurt är vad jag kan se enda alternativet med din kravspec, ta ett av morgonflygen från Arlanda så är du lite mer säkrad både mot inställt flyg och köer på Autobahn.

Tillägg: Klart AMS är bekvämare, men rimmar illa med "hålla kostnaderna nere" och missar man ett plan eller om det ställs in är den vägen körd vad jag kan se. Via Frankfurt är en väg med reserver och marginaler.
 

karho

Medlem
Här går man ut och tar en vegetarisk pasta till lunch, för att komma tillbaka till en tråd med massa bra tips. Tack för det!

@Agö KLM låter absolut smidigt, men tyvärr över budget, jag skulle nog vart tydligare i kravspec. Hade en mental smärtgräns någonstans runt 5000 SEK.

Lufthansa buss och hyrbil från Frankfurt borde väl ha ungefär lika stor risk att fastna i köer på autobahn antar jag? Inga "bussfiler" där vad jag minns.
 

Agö

Medlem
Ett annat alternativ kan möjligtvis vara SAS till Luxemburg. Drygt 2h att köra från flygplatsen. Det skulle göra att du kan vara nere till lunch men att du måste åka rätt tidigt tisdag den 15 september. Samma avstånd som Frankfurt.

upload_2015-9-1_12-45-14.png
 
Toppen