Senaste nytt

Kan jag alltid förvänta mig geckos i rummen när jag reser till tropikerna?

Jag var i Bali i vintras och bodde i djungeln utanför Ubud. Aldrig hade jag sett så mycket geckos överallt, ganska stora också!! Jag som har världens ormfobi (kan inte ens titta på bild) mådde så dåligt under hela vistelsen och kunde inte alls slappna av vilket var tanken med hela resan, särskilt när vi hade geckos i rummen, även om vi bad personalen att ta bort dem kunde jag inte slappna av eftersom de kanske fanns fler som gömde sig i hotellrummet.

Efter den erfarenheten har jag börjat bli helt besatt av huruvida geckos finns i hotellrummen dit jag ska resa. Att de finns i naturen är ju ingenting jag kan undvika (så länge de inte finns ÖVERALLT som i ubud).

Vad är era erfarenheter när ni har rest runt i tropikerna, bör man helt enkelt förvänta sig att det ska finnas geckos i hotellrummen (5 stars hotellrum som är välisolerade)?

Jag tänker mig att stora hotellkomplex bör inte ha geckos i rummen (såg inga i sofitel nusa dua t.ex), men sedan finns det ju många resmål i tropikerna man vill åka till som inte har stora hotellkomplex, typ Maldiverna, Mauritius, Seychellerna, Fiji, safarilodges, etc. Vad har varit era erfarenheter då när ni bott på dessa ställen t.ex.
 

Impendill

Medlem
Jag har varit med om det några gånger. Speciellt i Thailand i bungalows på Koh Tao.
Där fanns både stora geckos och råttor som sprang i rummet. Det var ganska obehagligt och jag känner igen din känsla av att inte kunna slappna av riktigt.

Det är dock det enda stället jag upplevt att det funnits sådana djur inuti rummet.
En gång var vi i Filippinerna när en tyfon drog in. Då samlades det väldigt mycket djur vid ingången till vår bungalow men inga inuti vad jag kunde se och jag brukar alltid ta en extra titt så man inte vaknar mitt i natten av att det finns någon läskigt djur inne.

På de ställen där det finns rökelse för mygg brukar jag tända en sådan och ställa vid dörröppningen.

Mina erfarenheter är att det är ganska ovanligt med geckos på rummet.
 

Wendestam

Medlem
Har varit på Bali fyra gånger och i Sanur. Har haft små geckos (7-15cm) på rummet, i duchen etc, och det mer eller mindre på en daglig basis. Har även varit med om att de större (runt 25-30cm) vågat sig in från trädgården nån gång, men det hör mer till ovanligheterna.
Tilläggas bör att jag vid alla tillfällen bott på ett mindre hotel och inte hos de stora jättarna. Misstänker att bor du på 4-5* så tar de sig inte in på rummet.
 

agehall

Medlem
Ja, det är nog något man får leva med. Såg någon under vår vistelse på Conrad Bali också.

Jag kan förstå att de är riktigt obehagliga om man har fobi men rent krasst är det inte dessa du ska vara rädd för utan myggen...
 
Bor man i en bungalow i djungeln / på stranden så bor man i naturen. Man är helt enkelt en gäst i naturen. Som sådan får man ibland räkna med att dela tak med till exempel geckos. Vi har haft allt från små exemplar på några cm till bjässar på 20-30 cm. Enda stället jag inte råkat ut för det i länder där de finns är i storstäder och på stora komplex ala intercontinental. Medan i bungalows är det mer regel än undantag. Vi brukar också döpa våra geckos och se dem som husdjur. Något jag däremot inte gillar är tusenfotingar, de har dock inte lika ofta hälsat på oss.
 

charmkurs

Medlem
Det korta svaret på din fråga är ja, i princip. Även på bättre hotell kan det smita in djur, och bor man bungalow/villa eller i bottenplan av ett hotell med trädgård är det inte ovanligt att se både myror och små husgeckos.
Jag vet inte om det hjälper dig om jag säger att de små husgeckosarna (oftast gulvita eller spräckliga) är helt ofarliga, inte giftiga och inte bits. Och de större är inte giftiga de heller och betydligt ovanligare.
I Thailand ses det faktiskt som tur om man har en gecko (modell större "Tokay gecko") boende i huset. Helst ska de låta ett ojämnt antal gånger för tur, ju fler gånger de säger "geck-o" desto bättre.
Om du vill försöka undvika dessa djur och t ex myror om du reser i tropikerna är ett råd att bo högt upp och/eller i större städer - på typ 26 våningen i Bangkok ser man dem sällan.
Om du bor på enklare ställen - ta med ett myggnät, häng upp i taket och vik in under madrassen - så kanske det känns bättre.
 
På mina resor till Bali har jag på mindre orter som Ubud, sett/haft små geckos på rummet. I Denpasar (Seminyak för min del) har jag inte sett några geckos alls på större hotel. Klokt uttryckt av Golfkillen ovan, kom ihåg att vi är gäster i naturen. Bodde på ett Resort & Spa på Krabi för 2 veckor sedan. Veckan innan hade det kommit in en kobra på gymmet . Personalen tog snabbt tag i problemet.
 
Någon som haft geckos på besök inomhus när man bott på over water villa i Maldiverna?

( Vi vill gärna åka dit på vår smekmånad men att spendera ca 100k på en resa och inte kunna slappna av vore väldigt trist...så vill vara lite mentalt förberedd först :p )
 

rvarttinen

Medlem
Någon som haft geckos på besök inomhus när man bott på over water villa i Maldiverna?

( Vi vill gärna åka dit på vår smekmånad men att spendera ca 100k på en resa och inte kunna slappna av vore väldigt trist...så vill vara lite mentalt förberedd först :p )

Vi har varit två gånger på Moofushi och inte haft några ödlor i villan. Dock, såg en och annan i ett parasoll. Men de tycks rätt ovanliga på ön (Moofushi). I våras var vi också på Furanafushi, Sheraton Full Moon Resort & Spa, och hade en villa på stranden. Då fick vi se desto fler geckos kilandes omkring på taket till balkongen (vi hade ett rum på andra våningen i ett hus med fyra rum). Furanafushi har en ganska frodig grönska, och tycks ha en mer aktivt djurliv på land än t.ex. Moofushi (där kan du se det mesta i djur - fisk - väg när du snorklar). Så, undrar om du inte är rätt så säker i en 'over water villa'.
 
Toppen