Senaste nytt

Helsingfors Vanda flygplats har fått tågförbindelse

BusinessClass

Redaktör
Den 10 juli invigdes det nya flygplatstågen som knyter ihop flygplatsen i Vanda med centrala Helsingfors. Inledningsvis är det bara en uppgång från flygplatsstationen som är öppen, vid Tietotie, med bussförbindelse den sista biten till terminal 1 och 2. Under hösten kommer stationen kopplas ihop direkt med flygplatsterminalen. Byggandet av Ringlinjen inleddes år 2009 under…
 

gusten

Medlem
Rent och mycket fräscht tåg, som tar ca 30 minuter från Centralen i stan. Det stannar vid ganska många stationer på vägen och åker som sagt ännu inte hela vägen fram till terminalerna. Sista biten är med shuttle bus, vilket är lite krångligt.
 
Det första man ser när man satt sig i Finnairs trevliga lounge och slår upp BC är en artikel om det tåg jag just klivit av på Helsingfors flygplats...!
Restiden från järnvägsstationen är tyvärr längre än med Finnairs flygbuss, som tar ca 30-35 min. Jag tog tåget kl 11.39 och stod vid säkerhetskontrollen kl 12.25 - tåget stannade på alla stationer vilket gjorde att restiden blev längre.
Det positiva är att här går det naturligtvis att köpa biljetten på tåget för 5 euro utan några tillägg för att du just köpt den på tåget.
När man går av tåget är det först en rulltrappa, följd av lång sluttande gång - och fyra rulltrappor till innan man når gatunivån - ta hissen!!!! Sedan får du vänta en kort stund på bussen, som typiskt nog var en höggolvsbuss som inte är optimalt om man har mycket bagage. Det är en miss att den andra uppgången inte öppnades samtidigt. Till dess ta Finnairs flygbuss till och från Flygplatsen (som den heter på svenska).
 

AABack2ARN

Medlem
Som nämns ovan är det uppgången som går direkt till terminalerna som ännu inte är öppen. Det var för övrigt inte långt att gå mellan T1 till den nu öppna entren och T2 tar ytterligare någon minut att komma till med hjälp av fötterna. Har man mycket baggage är det så klart inte helt optimalt att gå.
 

KNA

Medlem
Läste sist att tåget börjat gå i Finnairs tidning ombord , men flygvärdinnan sa att det inte gick hela vägen så tog Finnairs buss in till Helsingfors
Än så länge känns bussen som ett mer komfortabel transport
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror att ur det perspektivet kommer flygbussen fortsätta vara ett mer komfortabelt transportsätt om man skall till centrala stan. Tåget är mer av typen pendeltåg som stannar överallt. Trafiken har jag aldrig upplevt vara ett stort problem på väg till eller från flygplatsen så bussen slår tåget i många avseenden. Buss 615 kommer däremot bli ett sämre alternativ så fort uppgången till flygplatsen är klar då alla bussar kommer routas via stadsdelen som jag nu inte kommer ihåg namnet på.

Någon som vet om de kommer sätta in direkttåg eller expresståg som inte stannar på alla stationer?
 
Toppen