Senaste nytt

Debitering mellan flygbolag för awardbiljetter

d99mlu

Medlem
Det hände en lite lustig sak när jag bokade min senaste bonusresa. Så här såg det ut på biljetten:

upload_2015-8-27_10-24-43.png


Jag debiterades alltså av misstag även det biljetten "kostade". Är 15 645 kr den summa som bolagen i min bokning tar betalt av SAS (eftersom jag använder eurobonuspoäng)? Lite intressant i så fall att se hur de värderar biljetterna internt.
 

bnr

Medlem
Det hände en lite lustig sak när jag bokade min senaste bonusresa. Så här såg det ut på biljetten:

Visa bifogad bild 40534

Jag debiterades alltså av misstag även det biljetten "kostade". Är 15 645 kr den summa som bolagen i min bokning tar betalt av SAS (eftersom jag använder eurobonuspoäng)? Lite intressant i så fall att se hur de värderar biljetterna internt.
Samma sak hände @max.timander för inte så länge sedan.
 

ACervin

Medlem
Om jag inte missminner mig från en tråd för något år sedan så handlar det snarare om hundralappar som byter ägare mellan flygbolagen även om man flyger i business eller first.
 

d99mlu

Medlem
Drog de även beloppet från ditt kort? Annars kanske du kan kolla vilken bokningklass du fått
Ja, beloppet drogs, men jag fick tillbaks det efter några minuter när jag påtalade felet. Bokningen var tre sträckor I och två longhaul i O. Lika mycket till drogs för person 2 i bokningen.
 

Senator

Moderator
Om jag inte missminner mig från en tråd för något år sedan så handlar det snarare om hundralappar som byter ägare mellan flygbolagen även om man flyger i business eller first.

Nej, det tror jag inte..Jag uppskattar baserat på ett samtal med en högt uppsatta tjänsteman på Avios att när jag flög LHR-HKG med Cathay så betalade BAEC Cathay ca £400 en väg för min resa....
 

ACervin

Medlem
@Senator ja det verkar stämma bättre. Hittade detta på; one mile at a time, jag tror det rör sig om vad United betalar för award seat på andra Star Alliance bolag.

Given all that, any guesses as to how much airlines compensate one another for award tickets?

I have some Star Alliance data points, which I’ll round a bit:

  • Singapore > Bangkok in Singapore Airlines business class: ~$35
  • Frankfurt > Vienna in Austrian business class: ~$50
  • Istanbul > Tokyo in Turkish business class: ~$250
  • Tokyo > Bangkok in Thai first class: ~$250
  • Vienna > Bangkok in Austrian business class: ~$300
  • Washington > Brussels in Brussels Airlines Business Class: ~$300
  • Warsaw > New York in LOT business class: ~$350
  • New York > Tokyo in ANA first class: ~$450
  • Los Angeles > Frankfurt in Lufthansa first class: ~$1,000
 
Det hände en lite lustig sak när jag bokade min senaste bonusresa. Så här såg det ut på biljetten:

Visa bifogad bild 40534

Jag debiterades alltså av misstag även det biljetten "kostade". Är 15 645 kr den summa som bolagen i min bokning tar betalt av SAS (eftersom jag använder eurobonuspoäng)? Lite intressant i så fall att se hur de värderar biljetterna internt.
OT, men jag fick frågan från någon som måste varit sommarjobbare eller liknande på
SAS när jag avbokade en awardresa nyligen:
- Vill du ha tillbaka poängen eller motsvarande värde för resan kontant?
Valde kontant, fick tillbaka skatter och avgifter och inga poäng. Fick iof poängen sedan efter nästa kontakt.
Hade gärna fått cashen istället! :D
 
Toppen