Senaste nytt

Återöppnande av gammal linje från Örebro till Kastrup

The world - Örebro Airport

Bokning via SAS
Den nya flyglinjen blir en del i Star Alliance och som resenär kan man boka hela resan från Örebro, till exempel Örebro – New York via Köpenhamn. Bokningen kommer ske via sas.se och linjen trafikeras av flygbolaget Estonian Air. Sträckan Örebro - Köpenhamn kommer att trafikeras med ett jetplan, CRJ700. Flygplanet erbjuder högklassig komfort, har plats för 72 passagerare och resan tar endast 40 minuter.

Enkelbiljetter för runt 1500 kr enligt mannen i tv-inslaget.
 
'Vad blir priset? - vet ej men ca 1500kr enkel väg' ?!? Känns överdrivet att tro att detta ska funka denna gång mellan ORB-CPH. Kanske bara jag som tycker det är dyrt men har svårt att se hur tidsvinsten ska relateras mot kostnaden vidare ut i 'världen'
 

OnlyAFool

Medlem
Så länge man kan boka genomgående biljett på SAS hemsida så kan jag tänka mig att använda den här linjen. När man är i Västerås tar det lika lång tid till båda flygplatserna. Så varför inte resa från Örebro?
 

olo

Medlem
Det är väl i linje med vad @Palazzi brukar säga om att mata trafik från Mellansverige till Köpenhamn?

Jag tror att det kan gå om de som reser från/till regionen verkligen ändrar sina vanor och nyttjar möjligheten - och att de dessutom får vettiga flygtider.
Annars kan de nog göra något annat med miljonstödet.

Jag tycker f ö att det går att jämföra med Linköping som har betydligt bättre tågförbindelser med både Arlanda och Köpenhamn. Så länge NextJet och DAT försökte mata till Köpenhamn var det glest på planen, trots codeshare med SAS, men när SAS själva gick in så vände det. Trots att priserna från Linköping generellt är högre, så har kabinfaktorn varit god när jag har flugit. Det kan vara så att Estonian med ett Eurobonus och nära samarbete med SAS, går bättre än NextJet på sträckan..?
 
Visst kan det fungera med den här linjen om näringslivet verkligen lägger om sina resvanor och där är ju EuroBonus attraktivt. Men på ett skämtsamt sätt finns ju ingen loungefika på ORB. Jag hålls också i Västerås och min syn är att Arlanda ändå är mer bekvämt än Örebro. Det jag dock hoppas på är att stödet till flygplatsen kan generera arbetstillfällen som det är tänkt, annars känns ORB mer som en renodlad fraktflygplats.
 

Palazzi

Medlem
Tror på linjen, men inte på aktören. Priser från 1.500kr för en enkelbiljett är på tok för dyrt för att fylla planen 11ggr/vecka - endast affärsresenärer skulle lockas. Örebro är iofs inte försumbart i näringslivet, men jag tror inte det bär sig....
Som folk har påpekat har dessa linjer haft svårt att lyfta med "bara" Interline-avtal / code share.

CRJ700 är dyrare att operera halvfull än t.e.x. en ATR72. Större företag har förhandlade priser med SAS o/eller Norwegian o kommer fortsätta ta flygbussen.
Med två anslutningar till CPH per dag blir det långa väntetider (troligen mer än flygbuss + direktflyg) , och tid är pengar.

Däremot tror jag att detta "prov" kan lockas SAS i ett senare skede. Örebro är en stad med 100.000+ invånare, men där närmsta stora flygplats (ARN) ligger 2h30min bussresa bort - nästan befängt.
 

Alf

Medlem
Det är bara att hoppas att linjen lyckas. Det är ju hyfsade förutsättningar med ett modernt jetplan. Det gäller ju att få till en hyfsad tidtabell också.

NextJet och Skyways var nog de flygbolag som förstört flest flyglinjer, i varje fall när det gäller Norrköping, med usla tidtabeller och usla flygplan. Att sitta i en bullrig och skakig SAAB 340 i upp mot en timme är inget man betalar för om det inte finns några andra alternativ. Själv använde jag för det mesta tåget till Arlanda för att slippa något av dessa bolag till Köpenhamn.
 
Toppen