Senaste nytt

Säkert en fråga som redan är ställd. Kort kombination

Hej!
Har idag fördjupat mig i hur man kan maximera kickbacken från allt man handlar.
Är generellt sett väldigt dålig på detta och innehar idag inget kreditkort förutom mitt statoilkort som endast används till bensin.

Reser inte så väldigt ofta med flyg i tjänsten, kanske 10 enkelresor per år eller så.
Så någon guldmedlem lär man inte bli.

Trots det så vore det ju trevlig att kunna få en gratis resa för mig och frugan då och då bara genom att betala med rätt kort.
Jag har räknat lite på detta, men jag inser att det krävs ju en jäkla massa poäng för att få det till att bli till något väsentligt. En resa för två inom EU är ju liksom nästan gratis om man köper den direkt istället. Är det verkligen värt allt jobb???

Jag har ett bankkort från företaget för utgifter - men kan också välja att lägga ut detta själv exempelvis med ett amex eller liknande. Spenderar kanske 100-150k per år med detta.

I mitt fall vore kanske ett Coop med mera kort (där vi betalar de fakturor som går) tillsammans med ett amex elite bästa lösningen?
Har gjort en liten kalkyl enligt nedan:
Föst byta elabbonemang till fortum, försäkring till trygg hansa och bank till skandiabanken.
Samt tanka på Preem med kort kopplat för Eurobonus
Det skulle ge grundpoäng på 32960 poäng/år
Betala alla fakturor (som är möjliga) via coop kort: 22000 poäng per år (baserat på 0,16 poäng per krona)
Löpande utgifter såsom mat / fritid etc: 35000 poäng
Företagsköp: ca 30000 poäng

alles in alles blir detta då: ca 120000 poäng per år och en sådan här 2 for 1 voucher från Amex.

Är det värt det? Eller det finns bättre alternativ? Vad får man för 120.000 poäng?
 

jumbooze

Medlem
Hej!
Har idag fördjupat mig i hur man kan maximera kickbacken från allt man handlar.
Är generellt sett väldigt dålig på detta och innehar idag inget kreditkort förutom mitt statoilkort som endast används till bensin.

Reser inte så väldigt ofta med flyg i tjänsten, kanske 10 enkelresor per år eller så.
Så någon guldmedlem lär man inte bli.

Trots det så vore det ju trevlig att kunna få en gratis resa för mig och frugan då och då bara genom att betala med rätt kort.
Jag har räknat lite på detta, men jag inser att det krävs ju en jäkla massa poäng för att få det till att bli till något väsentligt. En resa för två inom EU är ju liksom nästan gratis om man köper den direkt istället. Är det verkligen värt allt jobb???

Jag har ett bankkort från företaget för utgifter - men kan också välja att lägga ut detta själv exempelvis med ett amex eller liknande. Spenderar kanske 100-150k per år med detta.

I mitt fall vore kanske ett Coop med mera kort (där vi betalar de fakturor som går) tillsammans med ett amex elite bästa lösningen?
Har gjort en liten kalkyl enligt nedan:
Föst byta elabbonemang till fortum, försäkring till trygg hansa och bank till skandiabanken.
Samt tanka på Preem med kort kopplat för Eurobonus
Det skulle ge grundpoäng på 32960 poäng/år
Betala alla fakturor (som är möjliga) via coop kort: 22000 poäng per år (baserat på 0,16 poäng per krona)
Löpande utgifter såsom mat / fritid etc: 35000 poäng
Företagsköp: ca 30000 poäng

alles in alles blir detta då: ca 120000 poäng per år och en sådan här 2 for 1 voucher från Amex.

Är det värt det? Eller det finns bättre alternativ? Vad får man för 120.000 poäng?
hej och välkommen till BC!
kalkyler är alltid bra, jag vill bara kolla hur har du räknat med coop-poängen intjänade på Medmera kortet Mer -> konverterat till EuroBonus (60000coop = 10000EuroBonus) kanske ser fel men jag ser inte hur du räknat den konversionen.

Tänker du använda kupongen själv eller med någon annan?
Om du är själv så kan du ta en sväng till södra Asien för 95.000 poäng + skatter.
 
Last edited:
Hej
Av de fakturorna vi har som kan betalas via medmera/betalo ligger på totalt ca 135000 / år.
10000/60000 ger en faktor på 0,166 dvs 135000 * 0,166 = 22410 poäng
 

fcx

Medlem
De poängen och en 2 för 1 voucher tar dig och frun tur och retur till valfri stad i USA en gång om året.

100 000 poäng för två pers (och ungefär 900 kronor i skatter och avgifter) om ni flyger enbart SAS i affärsklass (New York, Washington DC, Chicago, Miami, Houston, San Francisco eller Los Angeles).
110 000 poäng för två pers (och ungefär 1000 kronor i skatter och avgifter) om ni flyger SAS till USA i affärsklass och sedan vidare med inrikesflyg till valfri stad.
150 000 poäng för två pers (och ungefär 4000 kronor i skatter och avgifter) om ni flyger Lufthansa i första klass.

Vill du inte ha med dig frun på resan så räcker 120 000 poäng om året och en 2 för 1 voucher till en resa, tur och retur, i första klass till valfri plats på jorden varje år.

Jag skulle säga att det är väldigt värt lite extraarbete.
 
Hej
Tack för svar! Vad hade ni rekommenderat för typ av amex kort? Premium eller Elite? Känns som kanske premium är bättre för mig?
Dock viktigt att jag kan få ett extrakort som frugan kan använda

Är det alltså 100000 poäng som man får på rundtur
Förresten, finns där någon guide eller liknande på hur man hittar dessa resor? Alltså hur allt funkar med Jawbone, extra landningar etc etc?

@jumbooze Hur menar du, kan man använda vouchern själv? Måste det inte vara tillsammans med någon? Och hur hittar man biljett till sydasien för 95.000 poäng?
 

jumbooze

Medlem
Hej
Tack för svar! Vad hade ni rekommenderat för typ av amex kort? Premium eller Elite? Känns som kanske premium är bättre för mig?
Dock viktigt att jag kan få ett extrakort som frugan kan använda

Är det alltså 100000 poäng som man får på rundtur
Förresten, finns där någon guide eller liknande på hur man hittar dessa resor? Alltså hur allt funkar med Jawbone, extra landningar etc etc?

@jumbooze Hur menar du, kan man använda vouchern själv? Måste det inte vara tillsammans med någon? Och hur hittar man biljett till sydasien för 95.000 poäng?
Ja, antingen så åker ni 2 för priset av en eller så åker du själv till 50%
Det finns en sökmotor på United.com där du kan börja söka tillgänglighet,
Premium ger inte lika mycket poäng vid köp som Elite så det är ett plus för Elite och försäkringarna är bättre.
Annars med din spenderingsnivå kan det vara bra att börja med Premium för där får du ändå ett extrakort till frugan. Skulle du sedan se att du ligger närmare spendering för att få en voucher till kan du ju uppgradera till Elite
 

fcx

Medlem
Hej
Tack för svar! Vad hade ni rekommenderat för typ av amex kort? Premium eller Elite? Känns som kanske premium är bättre för mig?
Dock viktigt att jag kan få ett extrakort som frugan kan använda

Om du kommer att spendera minst 300 000 kr per år på kortet ska du välja Elite, annars Premium.
 

palmen

Moderator
Om du inte kommer upp i 300.000 i spend på amex och inte behöver de 20.000 baspoäng man får (obs, dessa poäng kan man inte använda till något, räknas bara mot status) så räcker nog ett Amex Premium för dig. Det är korrekt att ett Elite ger lite bättre intjäning men personligen tycker jag itne det är värt det. Med en spend på 150.000 kronor så blir skillnaden 7500 poäng på ett år på dessa kort, dessa poäng kommer troligtvis inte att vara avgörande i slutet och tycker inte att de är värda 4000 kronor i alla fall.

Här finns en guide på hur du kan söka bonusplatser på "alla" Star Alliance flyg via Uniteds hemsida
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Som redan har påtalats, den voucher du får vid 150.000 i spend ger 50% poängrabatt för en bonusresa för upp till 2 personer, dvs den går lika bra att applicera på en person och bara betala halva poängpriset för en bonusresa.
 
Hej igen
Ok tack för infon! Blir till att beställa ett premium samt ett coop kort så man kommer igång då.
Bryts intjäningen per kalenderår (för 241 vouchern) eller det är baserat på när man får kortet?
Än en gång, tack för all hjälp
 
Toppen