Senaste nytt

Hur bokar man med SAS?

trekker

Medlem
Som rubriken lyder, hur bokar man egentligen biljetter? Sitter och kollar pa en mycket enkel resa, MAN-ARN-UME. Utresa en fredag kvall och vidare med morgonflyg pa lordagen seden hem en sondag. 2 stora problem pa SAS hemsida, den forsta resan med overnattning pa ARN kommer inte upp som forslag, ar det sa uselt att man maste ringa for en sapass enkel bokning? Det andra problemet ar hur satter de priserna egentligen? Hemresan som ar 2 flyg, UME-ARN samt ARN-MAN kostar ca 350 kr for UME-ARN och 500 kr for ARN-MAN om de bokas separat. Men vad kostar hela resan? 850 kr? Nej med 2800 kr...... Hur tanker de har? Nej det art nog dags att bojkotta SAS pa riktigt nu.
 

palmen

Moderator
Som rubriken lyder, hur bokar man egentligen biljetter? Sitter och kollar pa en mycket enkel resa, MAN-ARN-UME. Utresa en fredag kvall och vidare med morgonflyg pa lordagen seden hem en sondag. 2 stora problem pa SAS hemsida, den forsta resan med overnattning pa ARN kommer inte upp som forslag, ar det sa uselt att man maste ringa for en sapass enkel bokning? Det andra problemet ar hur satter de priserna egentligen? Hemresan som ar 2 flyg, UME-ARN samt ARN-MAN kostar ca 350 kr for UME-ARN och 500 kr for ARN-MAN om de bokas separat. Men vad kostar hela resan? 850 kr? Nej med 2800 kr...... Hur tanker de har? Nej det art nog dags att bojkotta SAS pa riktigt nu.

Tyvärr är det inte så enkelt att resa A till B och B till C är samma pris som att resa A till C.
Detta är inget unikt för just SAS, på vissa linjer kan de ta ut bra betalt och då kan det tex vara billigare att flyga CPH-ARN-UME än att bara flyga CPH-ARN (bara ett påhittat exempel). Det finns lite trådar om detta på forumet, att man kan boka ett extra segment för att få ner priserna utan att ha för avsikt att flyga den sista flighten.
Finns bra exempel på det med Lufthansa. Har för mig att det gäller priser till Frankfurt, om man istället bokar till Köln så får man upp att flyga till Frankfurt och sedan ta tåget till Köln, den resan är betydligt billigare än att bara åka direkt till Frankfurt. Om du går på tåget eller inte är det ingen som kontrollerar vad jag hört.

Just detta fall med Lufthansa finns i några trådar
Köln-Frankfurt. Deutsche Bahn AG operates flight LH 36XX. Poänggrundande? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Economy class] Stockholm/Göteborg-tågstation i Europa, från 1.100 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

johhenrik

Medlem
Som rubriken lyder, hur bokar man egentligen biljetter? Sitter och kollar pa en mycket enkel resa, MAN-ARN-UME. Utresa en fredag kvall och vidare med morgonflyg pa lordagen seden hem en sondag. 2 stora problem pa SAS hemsida, den forsta resan med overnattning pa ARN kommer inte upp som forslag, ar det sa uselt att man maste ringa for en sapass enkel bokning? Det andra problemet ar hur satter de priserna egentligen? Hemresan som ar 2 flyg, UME-ARN samt ARN-MAN kostar ca 350 kr for UME-ARN och 500 kr for ARN-MAN om de bokas separat. Men vad kostar hela resan? 850 kr? Nej med 2800 kr...... Hur tanker de har? Nej det art nog dags att bojkotta SAS pa riktigt nu.
Om prissättningen är anledning till bojkott får du nog bojkotta alla flygbolag utom vissa LCC skulle jag tro, för så där funkar ju prissättning för flygbiljetter.
 

trekker

Medlem
Om prissättningen är anledning till bojkott får du nog bojkotta alla flygbolag utom vissa LCC skulle jag tro, för så där funkar ju prissättning för flygbiljetter.
Nej det blir ingen bojkott, far bli att boka separata biljetter da det inte blir billigare om jag ens lyckas boka pa genomgaende.
 

aldrighemma

Medlem
Jag håller med om att vad det gäller prissättning så är det nog lika ologiskt hos dom flesta...

Men det jag reagerat på länge, är svårigheten att boka via hemsida om man inte har ARN som "sin" flygplats. Till skillnad mot dom flesta andra sökmotorer så visar aldrig SAS alternativ som innehåller en layover över natten, vilket är nära nog oundvikligt för oss utanför storstadsregionerna. Det gör det också omöjligt att boka "best availability award" eftersom dom måste bokas på hemsidan.
 

AABack2ARN

Medlem
Flyg med övernattning kan dyka upp om du söker rätt hos externa resebyråer, exempelvis MrJet eller Expedia. Det är sjukt irriterande att alternativen inte kommer upp hos SAS, det håller jag med om. Och då kan det vara bra att boka via extern (seriös) resebyrå som ofta ger mer alternativ.

Priserna på genomgångsbiljetter kommer dock vara lika absurda :(
 

olo

Medlem
Ett alternativ är även att prova på wideroe.no där upplever jag att jag oftare får spännande förslag med övernattning. Genom att använda drop-downen med tider för att minska ner tidsspannet ger fler (oväntade) alternativ.
 

aldrighemma

Medlem
Flyg med övernattning kan dyka upp om du söker rätt hos externa resebyråer, exempelvis MrJet eller Expedia. Det är sjukt irriterande att alternativen inte kommer upp hos SAS, det håller jag med om. Och då kan det vara bra att boka via extern (seriös) resebyrå som ofta ger mer alternativ.

Priserna på genomgångsbiljetter kommer dock vara lika absurda :(

Sant!, det är vad jag ofta måste göra. Men jag gillar SAS 24 timmes regel, för att inte prata om 30p/100SEK med Amex :) Så jag vill fortfarande helst boka med sas.se då det går. Dessutom så är enligt min erfarenhet Expedia och dess gelikar hemska att ha och göra med så fort man måste ändra något eller då något oförutsett händer på resan.
 

Johan Hbg

Medlem
Det kommer faktiskt upp en del alternativ över natten ibland, har sett det tex CPH-BGO-HAU med 6h över natten i bergen. Annars kan man boka via telefon, störigt jag vet, men man vill kanske undvika nätresebyråern.
 
Toppen