Senaste nytt

Försening - TAP Portugal

Moco

Medlem
Hade återigen en försening på över 2 timmar med TAP nu i lördags. De är ju alltid försenade, denna gång gällande TP 772 LIS-GOT. Alltid tekniska problem bakom (alltid risiga och slitna plan) - och denna gång kördes vi dessutom ut till en remote gate där inget plan fanns...vilket resulterade i att vi snurrade runt ett par gånger med bussen och sedan kördes tillbaka till gaten...med ytterligare försening som följd.

I sitt svar på min yrkan till ersättning enligt 261/2004 skriver de följande:

"AVSNITT 4

Är ditt flyg försenat mer än 3 timmar, skicka oss följande information:
· Din permanenta adress i Sverige
· Flyginformation: t.ex. bokningsnummer, biljettnummer eller flygnummer, datum och flygsträcka.
· Kvitton för merkostnader
Vid utbetalning av ersättning behöver vi följande bankuppgifter:
o Bank
o Kontonummer
o IBAN-nummer
o BIC-kod"

Att det skulle vara 3 timmar som gäller är väl felaktig information om man tittar på reglementet?
Det är väl 2 timmar som gäller i detta fall?

Jag har tidigare talat mig varm över detta bolag, men mina senaste +10 flygningar med dem har bara varit kaos och sura miner. Vill rikta en varning till att flyga med dessa amatörer som inte bara är sena men även äventyrar säkerheten - mitt bord var trasigt från avgång till landning, snett och obrukbart. Dessutom gick det inte att fälla upp, utan var hela tiden nedfällt vilket begränsade framkomligheten och skapade problem. Jag erbjöds heller inte att byta plats.
 
Jag trodde detsamma att de gällde 2 timmar men sen kom @bnr med en lååång förklaring som han kanske kan posta här eftersom jag inte hittar inlägget i "SAS det här gjorde ni inte bra" tråden.
 

Moco

Medlem
Tack. Men har fått ersättning av andra bolag vid liknande omständigheter.
TAP har inte erbjudit något denna gång, varken telefonsamtal, mat etc.
Och det handlar ju om en sträcka på mer än 1500km inom EU.
 

bnr

Medlem
Tack. Men har fått ersättning av andra bolag vid liknande omständigheter.
TAP har inte erbjudit något denna gång, varken telefonsamtal, mat etc.
Och det handlar ju om en sträcka på mer än 1500km inom EU.
Då har det antagligen varit goodwill.

Flygbolaget har enligt EC 261/2004 inte någon skyldighet att bistå med hjälp då förseningen inte uppgått till 3 timmar (tidsgränsen för att EC 261/2004 skall gälla för intra-EU längre än 1500 km).

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
(b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b), passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and
(ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
(iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1)(a).

2. In any event, the assistance shall be offered within the time limits set out above with respect to each distance bracket.
 
Toppen