Senaste nytt

Genom Orientens hjärta till Kängurus och Koalor. TG Royal First A380/B747

Voyageur

Medlem
Del 1-Premiére partie

Planeringen


Årets stora sommarsemester skulle planeras. Inför planeringen stod en Amex 2-4-1 voucher och en drös av en kvartsmiljon Eurobonuspoäng. Hela världen stod för dörren inför planeringen och valen var minst sagt breda.
Två personer, två olika personligheter, två olika krav....den ene vill åka så långt som möjligt, den andre så fint som möjligt och så länge som möjligt! Det finns öar och atoller i Stilla havet som knappt kan ses på kartan men dit en award biljett är lika svår att finna som sanning i en politiker.

Australien skulle visa sig vara ett lättare mål och alternativen lite bredare. Sydney skulle bli den första anhalten på en resa genom halva Australien. Som bekant så strör Thai Airways (TG) award marknaden med sina biljetter även i First och att finna två platser till Sydney 7 månader i förväg var knappast något problem. Även mer exotiska och äventyrliga alternativ finnes, som Air China First via Peking men knappast en upplevelse i sig om man ska lita på alla recensioner.

ARN-CDG-BKK-SYD-BKK-CDG-ARN fick det bli och 240 000 EB poäng fattigare. Tanken var att se om Luftwaffe släppte några biljetter senare, men valen skulle visa sig bli väldigt få dagarna innan resan. Bra det, för resan skulle gå den lila silkesvägen via Orientens hjärta Bangkok. Och en dags layover i Bangkok är inget att skämmas över.

Åsikterna går mycket isär om Thai Airways Royal First, den är prisad samtidigt som den fått ris av många. Personligen, och som jag hoppas rapporten kommer visa är att det är ett starkt kort i mellan segmentet av First....kanske till och med övre mellansegmentet.

Arlanda 06.00 måndag morgon

Arlanda en tidig måndag morgon i början av augusti är en liten uppenbarelse. Semesterperioden är fortfarande i full gång och charterresenärerna fyller terminal 5 tidigt för att kliva på flygen mot Medelhavet. Vårt SAS flyg mot Paris CDG skulle avgå 07.15 och när det är långa resor med tidiga avgångar, väljer vi oftast att bo på hotell natten innan på Arlanda för att på morgonen smidigt kliva in i planet. Bagaget hade vi redan checkat in kvällen innan, dock bara till Paris eftersom resans längd var allt för lång för systemet kunde att checka hela vägen till Sydney.

Fast track var tomt medan den vanliga kön hade ett 100 tal människor. Frukost i nya SAS Gold loungen en snabbis och en glad överraskning över att SAS äntligen klivit in i 2010-talet på Arlanda med sin lounge. Nu hoppas jag bara på varm frukost också framöver och inte bara iskalla bake off frallor med kemiskt pålägg.

Ett mirakel skulle ske (tydligen sker de så här tidigt på morgonen), SAS prio boarding utannonserades och efterföljdes! Lite som med Triss, plötsligt händer det! Flyget ned till CDG beräknades till 2h och 15 min, en perfekt stund att luta sig tillbaka i stolen med morgontidningen samt den något avskalade SAS frukost boxen. Rätt tomt i Plus denna morgon och inga problem med tomt mittsäte. Inte mycket att säga om denna flygning, den utfördes som den skulle och WOW faktorn hade redan flytt till Australien!

WP_20150803_06_56_16_Pro.jpg

WP_20150803_07_39_28_Pro.jpg

Paris CDG

Säg vad man vill, denna flygplats är älskad och hatad, mitt emellan känslan finns liksom inte riktigt plats med för denna UFO formade betongbyggnad. Fransmännen lika otrevliga som vanligt, fast plus till damen i fast tracken som gav ett leende!

WP_20150803_09_47_30_Pro.jpg

Det finns lite olika lounger inom Star Alliance på CDG som främst är ett Scaryteam flygplats, Luftwaffe har sitt, SAS har ett och Star Alliance har två egna, en för business och en för First. En trevlig dam visade oss in och hälsade oss välkomna till den separata First sektionen på övervåningen.
WP_20150803_10_16_36_Pro.jpg

Loungen i sig är inte något revolutionerande, ingen bemannad bar eller restaurangdel, dock med serveringspersonal som plockar och fixar. Loungen är i sig ganska smakfullt inrett och tyst. Det finns flera olika sektioner med soffgrupper, fåtöljer samt även en datorhörna. Utbudet är helt okej, olika viner samt självklart Champagne! Ingen LPGS kanske men bubblor likväl! Matmässigt var allt tillfredsställande och gott, tanken är väl inte att smacka sig full med mat i loungen innan en flygning i First ändå.
WP_20150803_10_18_55_Pro.jpg WP_20150803_11_44_15_Pro.jpg

Fann också väldigt trevliga badrum och duschrum att tillgå.
WP_20150803_10_33_25_Pro.jpg
WP_20150803_10_33_18_Pro.jpg

Ett glas bubbel och känslan av SAS plus var långt borta och First känslan började lite smått smyga sig inpå!
WP_20150803_10_20_05_Pro.jpg

Redan här började Thai Airways visa lite av sin utsökta markservice (som jag definitivt återkommer till). Damen från receptionen kom in med en telefon och berättade att TG ville prata med mig. Det visade sig att de ville gärna berätta att de tagit hand om bagaget hela vägen till Sydney och att vi inte behövde oroa oss. Nya taggar fanns att hämta vid gaten.En smått annorlunda känsla att flygbolaget bemödat sig att finna mig på CDG för att berätta denna nyhet! KUDOS TG!!!!!
WP_20150803_11_32_48_Pro.jpg

Smooth as silk.....

WP_20150803_12_22_33_Pro.jpg

Dags för boarding. CDG-BKK flyger TG med en Airbus A380, en personlig favorit helt klart. Hur tyst denna skönhet är när den lyfter är nästan ett mysterium och känslan av att sitta på övre däck är mäktig.
TG använder sig av tre olika gater för planet, två för ekonomi och en för business/First. Nu började känslan verkligen smyga sig på! efter månader av väntan och forskande om produkten, skulle äntligen stunden vara kommen att få stiga in i Thais Royal First.
Är det något den Thailändska servicen kan är det ödmjukhet, att mötas i dörren av tre bugande flygvärdinnor som ödmjukt hälsar dig ombord. Den underbara vänstersvängen och plats 3K skulle vara min för de nästa 11h.

TG's First kabin på A380 kan bäst beskrivas som harmonisk. Kulörerna går i lätta färger, vitt och beiget blandat med guldgult och lila stänk här och där, samt en touch av ädelträ i detaljerna. Alltsammans skapar en rogivande stämning i kabinen. Känslan för detaljer (något som jag älskar) finns där med orkidéer och First tofflor placerade vid varje plats. Förmodligen en av de största skärmarna jag sett i luften, månne 24" finns att spendera tiden med.

WP_20150803_13_12_50_Pro.jpg

WP_20150803_13_12_56_Pro.jpg
WP_20150803_13_17_21_Pro.jpg
Det första som man noterar är hur luftig platsen är. Att TG valt en halv suite konfiguration till A380n kanske kompromissar med avskildheten men den gör också det hela mer luftigt och större. En liten garderob finns vid varje plats för kavaj/jacka. På tal om plats, finns det otaliga förvaringsfack och lådor i varje svit i First. Som syns på bilden ovan är hela sidan full av förvaringsutrymmen, samt om båda sidor av stolen. Redan på plats finns kuddar, täcken samt madrass och amenitykit. Thai snålar tack och lov inte på det sistnämnda i First och erbjuder Rimowa necessärer fyllda med L'occitane produkter. Även pyjamas fanns och delas ut direkt och efter storlek.
WP_20150803_13_19_32_Pro.jpg

WP_20150803_13_24_23_Pro.jpg

Rätt så snabbt dök en FA upp och undrade om jag ville ha någonting att dricka innan start. Självklart skulle det bli champagne, speciellt då TG serverar en rätt så angenäm liten rackare i Royal First, Dom Perignon vintage 2003. Ganska snabbt dök samma FA upp med flaskan i hand samt ett tomt glas på ett fat och hällde upp denna ädla dryck som munkar av misstag kom på för ett par hundra år sedan.
Menyer delades ganska ögonblickligen ut. Gillar verkligen TG's First menyer som kommer i bronsfärgade läder pärmar, med separat meny för dryck samt mat. Matbeställning togs om hand ganska ögonblickligen på marken.
WP_20150803_13_33_27_Pro.jpg
WP_20150803_13_33_33_Pro.jpg
WP_20150803_13_33_45_Pro.jpg
WP_20150803_13_37_51_Pro.jpg

First kabinen skulle visa sig bli helt full och business sektionen ca 75%, Thai verkar ha ett väldigt starkt kundunderlag för sträckan då flighten tillbaka också var relativt full. Svetten började nalkas aningen dock, med upplevelserna från senaste A380 och fyllda kabiner och haltande service.

Väl uppe i luften tog det inte lång tid innan serveringen kommit igång. Vad jag förstår erbjuder TG en servering i First när du själv vill ha det, då jag såg någon slumra och beställa maten först ett par timmar senare. Då detta var en dagsflygning var det inte tal om att snarka här utan om att uppleva. På tal om att uppleva så måste man prova att äta mitt emot varandra i sin egen suite, något som faktiskt skulle fungera riktigt bra med utrymmen.

Om jag skulle beskriva TG's dineringsservice med ett ord skulle det nog vara klassiskt. Mat, vin och tillbehör hamnar väldigt mycket under ett klassiskt emblem, samtidigt elegant men inte särskilt nydanande eller postmodernt för den som vill. Franska viner, en klassisk vit dukning, brödkorg samt en elegant caviar service gör att det andas fransk fin krog. Det enda som fattas är den snorkiga attityden, de inrökta röda sammetsdraperierna samt en något för bred kock som skriker "sacre bleu" från köket!

Dryckesbeställning tas och levereras med startande amuse boucher/kanapéer. WP_20150803_14_36_29_Pro.jpg

How very French- Laxmousse, anklevermousse samt en inte all för smickrande form av lufttorkad skinka. Sköjlt ned med Dom Perignon vintage 2003- mumma!

WP_20150803_14_52_34_Pro.jpg
WP_20150803_14_57_39_Pro.jpg

Den beryktade caviar serveringen. Vit Stör kaviar med tillbehör, samt isad Stolichnaya. Sköljt ned med ännu ett glas mumma- D.P. 2003. Intressant att notera är att du kan få nästintill oändligt med kaviar. En ny burk öppnas på önskemål.
WP_20150803_15_04_51_Pro.jpg

Förrätten- en liten annorlunda Surf & Turf på Havskräfta och anklever. Anklevern var helt utsökt med precis rätt stänk av Sauternes i. Dock var kombinationen av pepparkaksbröd helt bisarrt till. Tror att den franska kocken smuttat lite för mycket Chateuneuf de pape på jobbet. Helt galet, helt fel!

Till huvudrätt fanns det 3 olika val, till vilket jag valde Sweet & sour Black Cod. Torsken hade varit jättefin om den inte serverats ombord på ett plan tror jag. Paneringen var allt annat än krispig och svampigare än svampen bredvid på tallriken. Presentationen var det som räddade rätten (fast jag redan på bild förstört den), för innehållet hade platsat i en folieförpackning i Economy. Till det ett glas Chablis 2012 som får den mest svampiga av rätter att sjunga!
WP_20150803_15_31_36_Pro.jpg

Bristningsgränsen för magen började sakta närma sig när ostvagnen rullades ut. Osttallriken ser eländigt tråkig ut men det är bara för att jag själv valde att ha en ynka kantbit av ostarna för att orka. 4 ostar fanns till servering med kex, marmelad samt frukt. Portvin fanns även med på vagnen och det blev drycken att smutta till rätten.
Beslöt att hoppa över desserterna och gå direkt till kaffet. TG First erbjuder relativt stora portioner på rätterna och man går definitivt inte undan hungrig. Vår kära FA kom tillbaka och ville så klart skämma bort oss ännu mer med macarons och små bakelser till kaffet. Charmigt svårt att motstå när svaret blir "I like to spoil my guests". En perfekt cappucino i lite fine china servis!
WP_20150803_15_56_56_Pro.jpg

Att sammanfatta hela serveringen är svårt då det är så mycket som händer. Servisen haltar tyvärr lite och småsaker glöms ibland bort. Detta är säkerligen för att kabinen är helt full med 12 personer vilket blir en hel del arbete för de 4 FA:n. Även om misstag sker, bes det ödmjukt om ursäkt och det är något jag personligen uppskattar istället för ett ok eller sorry som man ibland får på andra icke nämnda bolag, bjuder den Thailändska ödmjukheten på en rejäl ursäkt med bugningar och hela kittet.
Genomgående är dock TG's First produkt riktigt bra, där det mesta håller hög kvalité.

Efter middagsserveringen erbjuds möjlighet att bädda sängen för den som vill. Jag hade inte en tanke på att sova tidig eftermiddag svensk tid, men tog tillfället i akt och få sägen bäddad för lite kvalitetsfilm tid på den mastiga 24" skärmen.
WP_20150803_16_20_23_Pro.jpg
Stolen blir till en rejält bred och bekväm säng. Två kuddar finns vid varje stol, där den den ene är en riktigt tjock, fluffig och skön en! Gillar personligen touchen med den lila lampskärmen vid huvudet av varje stol. Spotlighten i taket är galet stark och lyser upp så att jag personligen känner att mina stolsgrannar störs, medan den förre ger ett elegant lila sken som slutar vid svit väggen.

För den som vill finns en minuté menu att tillgå under hela flygningen, då den är mastiga 11h lång. Efter flera timmar av filmtittande eller slumrande är denna menu riktigt skön att tillgå. Dags att skämma bort sig lite medan andra sover med lite Kantonesisk nudel soppa med rostad gris. WP_20150803_20_10_02_Pro.jpg

Detaljer, detaljer, detaljer........att soppan serveras med ett fat av små tillbehör eller till att kabinpersonalen självmant märker att man är uppe och kommer och retar en med en skål sorbé!

Fortare än man märker är det dags för frukostservering. Än en gång skämmer TG bort passagerarna med rikliga portioner och mycket att välja på.
WP_20150803_23_07_58_Pro.jpg

Snacka om fruktsallad.......SAS hallå...........

WP_20150803_23_22_04_Pro.jpg
Kallskuret med äggröra och potatis. Lite torrt men gott och inget som gamle vännen thai chili sauce inte kan fixa!

WP_20150803_23_25_30_Pro.jpg
Och kompanjonens frukost, där personalen gärna blandade rätterna efter önskemål. Hey, vill man ha pannkakor och äggröra på samma tallrik så får man pannkaor och äggröra på samma tallrik.

Än en gång lite haltande service i vissa avseenden, men med full kabin blir det mycket springande. Självklart har man högt ställda förväntningar vilket gör att varje misstag syns extra mycket. Thai har en i mitt tycke riktigt vass hård produkt i luften. Avsaknaden av fulla sviter gör inte mig mycket då man får en annan öppenhet i kabinen samtidigt som sovandet blir privat nog med väggarna som de är. Den mjuka produkten i luften är också den bra. Tror just att det är det ödmjuka förhållningssättet som gör mycket. Det finns tillräckligt med lyx i produkten för att den ska kännas som en första klass produkt och inte en riktigt bra business som t.ex. BA ofta lyckas med.

Touchdown.....

Dock finns det en punkt som TG verkligen levererar på och slår många konkurrenter på....nämligen markservicen. TG erbjuder nog efter Lufthansa marknadens starkaste förstaklass på marken. Så fort kabindörren öppnats på marken står personal redo med skylt att möta dig och snabbare än du kan uttala "Jag älskar First och speciellt när den dyker upp som misstake fare på BC", är du i en golfbil och utanför Thai's egen Royal First Lounge.
WP_20150804_01_26_54_Pro.jpg
Hela processen från flygplansdörr till lounge tog ca 3-4 minuter. Väl i loungen eskorteras du snabbt efter biljettkontroll till Shangri La, också känt som Thai's pride & joy första klass lounge. Loungen är stor och faciliteterna omfattande. Ganska snabbt erbjöds vi ett eget semi öppet rum och beställning på vad vi ville dricka samt äta. Allt sköts via Ipad av personalen. Samtidigt kommer nästa personal förbi och informerar oss om att vi är välkomna att boka ingående massage eller ansiktsbehandling i Thai's egen Royal Orchid Spa mittemot loungen.


Antalet personal i loungen är skrattretande många till antalet gäster och inte enda gång tar det mer än en sekund att få uppmärksamheten. Allt sköts elegant och tillmötesgående. Man känner sig nästan lite skämd att fråga efter något.
WP_20150804_01_50_11_Pro.jpg WP_20150804_17_44_20_Pro.jpg

Det finns en uppsjö faciliteter i loungen, fullutrustade badrum. Sovrum samt massage rum med massagefåtöljer. En separat restaurang finns i ena änden med en gedigen meny.
WP_20150804_09_10_01_Pro.jpg

WP_20150804_17_47_32_Pro.jpg

En till av restaurangen.
WP_20150804_17_47_35_Pro.jpg
Och lite nibbley's innan vi gör 10 h i Bangkok.
WP_20150804_17_56_12_Pro.jpg
WP_20150804_18_16_23_Pro.jpg

Tack vare att TG ändrade vårt anslutande flyg till Sydney fick vi 15h mellanlandning i Bangkok. Vilket var uppskattat då vi började bli rätt så trötta. Vilorummen var underbara att använda i 3h innan vi gjorde staden! Processen från loungen till ankomsthallen tog inte mer än 5 minuter. Thai tar verkligen hand om sina resenärer på marken och levererar en solid produkt.

I nästa del blir det flashback ala La Grand Dame B747 till Sydney och den stora frågan om vi fick flyga TG's nya suites på B747 eller den käre gamle stolen?
 

Attachments

  • WP_20150803_13_33_42_Pro.jpg
    WP_20150803_13_33_42_Pro.jpg
    35,1 KB · Visningar: 301
Toppen