Senaste nytt

Nordkorea 2014

Johanna

Medlem
Firade nyår med ett gäng vänner och vi läste en artikel om Nordkorea i Fokus. En sa då att det finns en resebyrå i Vällingby som säljer resor dit. Hade aldrig funderat på att man kunde åka dit. Sa då att dit vill jag resa. Började googla hur man kunde åka dit. Jag är ingen gruppresemänniska utan vill helst sätta ihop mina egna resor. Kom snabbt fram till att man inte kan åka själv där utan måste ha guider. Däremot kan man ha egna guider. Kollade upp typ alla alternativ som fanns och fastnade för en researrangör som heter Young Pioneer tours och har sitt säte i Kina. Dom var billigare än alla andra vilket gjorde mig misstänksam. Men efter att ha läst alla recensioner som finns på olika forum så fick dom de bästa nästan jämnt. Så jag valde dom och valde att åka med en grupp även om dom också ordnade egna resor. Men det var betydligt dyrare.

Man kunde välja hur man ville åka till DPRK Democratic People's Republic of Korea som dom väljer att kalla sitt land. Man kunde antingen flyga eller åka tåg. Båda utgick ifrån Beijing. Vi valde att flyga dit och åka tåg hem. Tänkte att vi skulle få se mer av landet om vi åkte tåg. Det går inte att åka tåg (gick iaf inte) om man var från USA. Dom kunde bara flyga.

Innan jag åkte hade jag förmånen att träffa en kvinna som jobbat 4 år på Sveriges ambassad i Pyongyang. Hon hade mycket intressant att berätta. Sverige sköter även de diplomatiska ärendena åt USA eftersom de inte har en besiktning där.

Inchekningen på flygplatsen gick bra. Jag hade valt economy även om det fanns alternativ att åka business. Alla andra i gruppen åkte också economy så det var ett bra val. När vi skulle igenom säkerhetskontrollen så var det ett krångligt moment. Alla småpengar skulle upp, kameror och massa annat. Att det inte går att standardisera denna process på alla flygplatser? Väl inne så var det ganska påvert. Vi var ute i god tid. Måste väl vara så när man ska få ihop en grupp. Det var även några svenska och norska affärsmän som åkte med flyget. Så vi har uppenbarligen affärer med landet.

Väl på planet (boardingen gick smidigt vad jag har minne av) så var de flesta nordkoreaner och såg ut att vara militärer. Nu är det väldigt många militärer i det landet. Jag har aldrig sett några ta med sig så mycket sprit och cigaretter som dessa gjorde. Det var inte bara en påse per man.

Flygningen med Koryo air gick bra. Vi blev serverade en Koryo burger. Tror det alltid är det. Den var god men gick inte att identifiera vad den innehöll.

Landade på den gamla flygplatsen (ny har öppnat nu) och det var som att komma tillbaka till 50-talet tror jag. Ljudvolymen på bagagebanden och musiken som spelades. Det var militärer överallt. Hade läst på innan att de inte kollade bagaget så noga. Man var tvungen att ha kamerorna uppe. På inpasagekortet så var man tvungen att skriva upp hur många telefoner och kameror man hade. Det var inte heller något problem att ta sig igenom pass och tull. Har inga bilder här för det var fotoförbud. Ville inte börja med att bli arresterad.

Tågresan tillbaka var fantastisk. Dagtid genom DPRK. Det är ett vackert land, jag blev överraskad. Det är ett bergigt land så de odlar överallt där det går ända in i stans ytterkanter. Jag är glad att vi tog tåget ena vägen.

Här möttes vi av guider som sen aldrig lämnade vår sida. Kommer nu lägga upp en del bilder. Jag har hur många som helst. Tog hela tiden vilket irriterade i alla fall en guide. Vi hade fått instruktion innan att det inte fanns några restriktioner i hur vi fick ta bilder men vi fick inte ta på militärer. Det är lättare sagt än gjort eftersom de är precis överallt. Det intressanta är dock att i början har jag massor av bilder på militärer men på slutet nästan inga. Så gör censur med oss på kort tid. När vi kom in i Kina frågade jag vår guide om jag fick ta bild på det och det och han sa att nu fick jag ta på allt. Ändå så tvekade jag hela resan i Kina på att ta bilder på miltär, polis och andra i uniform Den guide som blev irriterad hade innan varit militär och var nog inte överens om att man fick ta bilder på allt. Han följde med mig överallt och blev mer och mer irriterad. Kvaliteten är inte så bra på bilderna för 90 % är tagna genom buss- eller tågfönster i farten.

Det var en märklig upplevelse att visats i det här landet. Allt var vanligt och ändå så ovanligt. Bilden innan var av ett förtryckt land där människor inte kan göra och säga vad dom vill. Det stämmer men samtidigt så är deras vardag precis vardag och mycket av vad dom gör är precis det vi gör. Just den känslan blev nästan konstigast. Åhh dom spelar basket, jag måste ta en bild. Det mest påtagliga är dock att det är som att färdas bakåt i tiden. Så var det på Kuba med men än mer här. Man ser nästan inget av svält och fattigdom direkt. Det man ser är personer med onormalt stora huvuden som ett resultat av svält som barn. Djur som är väldigt magra. Fordon och verktyg som är väldigt enkla. Lyckades aldrig ta en bild på en lastbil som gick på bränsle från ved som eldades på flaket. Där stod det 2 män och matade ved hela tiden.

Vy från hotellet. De byggde ett nytt hotell bredvid. Vet inte om det är avstannat bygg.
DSC_0243.JPG


På hotellet fanns det några restauranger. Det fanns även Nr2 restaurang
DSC_0247.JPG


Kvinnor som jobbar med att sopa gångbanan vid det stora kända monumentet av Kim Il-sung and Kim Jong-il (lägger inte upp några bilder av de som vanligtvis visas)
DSC_0334.JPG


En matvaruaffär som inte var öppen. Jag tog bilden genom vindrutan.
DSC_0368.JPG


En trafikpolis

DSC_0365.jpg


Den här mannen är en av landets största hjältar. Det var han som var befäl på fartyget som lyckades fånga in det amerikanska hangarfartyg som spionerade på landet. Han berättar för dagens militärer hur det gick till. Han står på det amerikanska fartyget. Fick säkert inte ta den bilden. Men jag hade ännu inte vant mig. Gick på vana att fota allt jag ville.
DSC_0507.JPG


Här sitter dom och lyssnar på honom. Apropå att inte få fota militärer. Kan ni tänka er ett gäng svenska militärer sitta på marken i skräddare?
DSC_0506.JPG


Skolbarn på väg till skolan
DSC_0520.JPG


T-banan i Pyongyang
DSC_0589.JPG


Transportredskap, dom blev arga när jag tog den här bilden.
DSC_0665.JPG


Propagandaskylt. Det fanns bara en enda reklamskylt i landet och det var för en bil. Jag lyckades aldrig ta en bild av den. Det fanns massor av denna typ överallt. Många riktigt obehagliga. Köpte med mig några från en propagandashop dom hade i en stad.
DSC_0697.jpg


Folk cyklade eller promenerade. Många som promenerade och verkade gå långa sträckor. De gick folk hela tiden på spåret så tågen kan inte åka så fort för dom måste tuta så att de flyttar på sig.
DSC_0742.JPG


En gräsklippare
DSC_0881.JPG


Lägger bara upp en bild på DMZ eftersom det lagts upp flera andra i tråden om området.
DSC_1005.JPG


Sen åkte vi till en närbelägen stad. Det är inte mycket trafik någonstans. Den här visar det tydligt. Ändå står det en trafikpolis i mitten. Man vet aldrig vilken kaos som kan utbryta.
DSC_0009.JPG


Här åt vi också hundsoppa. Eller dom som ville fick det mot ett litet tillägg. Jag provade, när får jag chansen igen? Det smakade helt ok
DSC_1068.JPG


Detta släpande på saker hela tiden. Överallt ser man folk transportera stora saker på transportmedel som behöver dras eller puttas fram. Här var vi vid ett tempel. De andra gick upp till en utsiktspunkt. Vi struntade i det. Frågade om vi fick gå ut på gatan men det gick inte för sig. De var nästan chockade över att vi frågade.
DSC_0126.JPG


Den bild som visar kläderna i deras egna framtagna material/tyg. Det ser så bekvämt ut. Modellen är också högsta mode.
DSC_0228.JPG


Jordbruk så fort man kom utanför stadskärnorna. De odlade ända in till stadsgränsen och lite till. Såg mest ris- och majsodlingar.
DSC_0150.JPG


En tågstation som inte riktigt har blivit klar
DSC_0181.JPG


En nöjespark precis innan gränsen.
DSC_0193.JPG


Det finns så många mer bilder jag vill visa. Hur vackert landskapet är. Så fina människorna är. Det var en fantastisk resa. När vi skulle över gränsen så tar dom passen och sen får man tillbaka dom på andra sidan. Men det var många koreaner på så det tog sån himla tid. Vi höll på att missa tåget till Beijing. Vi hade en guide som stod och väntade där nästa morgon. Vår guide hade frestat oss med att det fanns en KFC på Kinasidan. Sällan längtat så mycket efter västerländsk mat. Men det blev inget av det. Fick springa till tåget och köpa en typ bentolåda på tåget. Den var helt ok.

Kontrollen ut ur DPRK var inga problem. Dom kollade inte ens kamerorna. Jag som gjort massa backups för att vara på den säkra sidan.

Förlåt om jag lagt upp för många bilder.
 

011430121

Medlem
Några frågor, hur länge vad du där, vart växlade du till inhemsk valuta och från vilken valuta.
Vi har gjort dåliga bilaffärer med Nordkorea, Googla på Nordkorea Volvo 144, så kan du se att de är skyldiga oss miljarder för dessa affärer på 70 talet.
Trevligt om du kunde komma på något BC möte i Stockholm, Göteborg eller Malmö/Köpenhamn och berätta.
 

Johanna

Medlem
Jag lägger gärna upp fler bilder men inte alla. Jag har ca 1000 bilder.

Här är precis på gränsen. På andra sidan floden ligger Kina.
DSC_0194.JPG


Det här är precis där staden börjar.
DSC_0157.JPG


En tågstation, alltid dessa män. Dom sa hur många monument det fanns av dom en kommer inte ihåg. Tror kring 50 000.
DSC_0161.JPG


Älskar naturen, det är så vackert. Men man förstår att produktiviteten inte är den högsta.
DSC_0138.JPG


Ser ni mannen som sover i kärran? Folk sov överallt, på cyklar, på murar, i trappan ner i tunnelbanan etc. Säkert på grund av hårt arbete men kanske också för lite mat.
DSC_0124.JPG


Barn som badar i en flod.
DSC_0096.JPG


Ett magert kreatur
DSC_0082.JPG


Ett av krigsmonumenten. Det var här även USAs hangarfartyg ligger. Dom älskar gigantiska monument och guiderna har inga problem att komma ihåg måtten på dom för dom är alltid utifrån datum när händelsen ägde rum. 30 meter högt för den 30:de 8 meter brett för augusti etc. Dom var väldigt stolta över det. Vi andra bara helt konfunderande att man skapade "konst" utifrån datum. Observera även dom som sköter gräsmattan, en av männen klipper kanten med sax.
DSC_0442.JPG


Någon har köpt en platt-TV, hemtransport verkar inte ha ingått i köpet.
DSC_0533.JPG


Deras nationaldräkt, mycket vacker tycker jag. Det är modellen sen väljer man färger själv.
DSC_0852.jpg


Skolungdomar hänger i parken.
DSC_0702.JPG


Det här var nog det mest galna jag någonsin sett. Det här är ena huset det finns 2 stycken. De innehåller presenter från andra länder och organisation. I det ena huset gåvor till Kim Il-sung och i det andra till Kim Jong-il. Varenda liten pinal de fått finns utställd. Det är 7000 kvm var om jag kommer ihåg rätt. De går allmänt under The Exhibition. Det var sagolikt tråkigt samtidigt magnifikt. Hur mycket marmor som helst. Kan inte låta bli att tänka på alla som svälter.
DSC_0943.JPG


Ett bostadsområde i Pyongyangs ytterkant.
DSC_0104.JPG


The reunification monument
DSC_0184.JPG


Konstverk i tunnelbanan. Tittar man noga så ser man att alla ser likadana ut i ansiktet. Det är bara kläderna som skiljer sig åt.
DSC_0610.JPG


En ambulans
DSC_0664.jpg


2 bilder av Pyongyang från ovan
DSC_0671.JPG

DSC_0672.JPG


Svårt att skylla på köer om man kommer hem för sent.
DSC_0342.JPG
[

En stad nära DMZ
DSC_0138.JPG
 

Johanna

Medlem
Några frågor, hur länge vad du där, vart växlade du till inhemsk valuta och från vilken valuta.
Vi har gjort dåliga bilaffärer med Nordkorea, Googla på Nordkorea Volvo 144, så kan du se att de är skyldiga oss miljarder för dessa affärer på 70 talet.
Trevligt om du kunde komma på något BC möte i Stockholm, Göteborg eller Malmö/Köpenhamn och berätta.
Det är nog den mest intensiva resa jag varit på. Var där i 5 dagar och det var full rulle från tidig morgon till sen kväll.

Man växlar inte till inhemsk valuta iaf inte som turist. Utan man betalar i Euro eller CNY. Alla måltider åts på hotell eller speciella restauranger för turister. Så lite inblandning som det bara går med den lokala befolkningen.

Hon jag träffade från ambassaden kunde röra sig fritt. Så det kan kanske vara annorlunda om man är där i affärer.
 
Toppen