Senaste nytt

Nybörjarfrågor

The Sage

Medlem
Förlåt för den oprecisa rubriken som gärna administratörerna får justera, liksom placeringen i forumet.

Jag är dock nykomling här och har senaste veckan försökt sätta mig in i denna värld som känns spännande. Jag har insett att det kan vara värt att pröva fokusera på Eurobonus; även om jag årligen bara flyger en handfull gånger inrikes privat och lika många gånger inom Europa i tjänsten (mest BXL) så kan man väl med Betalo och annat skrapa ihop en del poäng som i bästa fall kan räcka till en bonusresa eller åtminstone en uppgradering någon gång i framtiden.

Jag har dock svårt att förstå vissa saker som diskuteras här, alla svar på dessa säkert banala frågor är mycket välkommet, eller läshänvisningar.
1. Det här med poäng/miles och flygbolagsallianser. Jag är bara medlem i SAS Eurobonus, men är det så att man tjänar poäng inom fler (alla?) bolag inom Star Alliance när jag flyger med SAS? (och tvärtom, att jag kan få SAS-poäng om jag t ex flyger med Lufthansa?). Var kan jag läsa om detta, och om det är olika för olika flygningar, hur ser man? Borde jag alltså gå med i fler frequent flyer programs?

2. Om man får en viss kortstatus (t ex silver eller, ljuva dröm, guld) på ett företag i en allians (t ex SAS), gäller den bara SAS eller hela Star Alliance? Är det påtagligt enklare att nå status i vissa bolag än andra?

3. Jag tror jag har förstått grunden i det här med milage/segment runs, även om det för mig känns mycket märkligt att frivilligt ta omvägar som dessutom kostar. Känns ganska avlägset för mig med familj och småbarn, både om de är med eller väntar där hemma. Hade jag varit singel hade det kanske varit en annan femma. Nåja, i princip skulle jag alltså kunna boka ARN-???-BXL istället för direktflyg och tjäna mer poäng - men blir inte sådana resor alltid rejält mycket dyrare?

4. Det här med matching inom hotell - är det alltså så att det gäller att uppnå status inom en hotellkedja, och sedan har man möjlighet att få den statusen matchad på andra hotell också? Gäller det också inom flygvärlden och/eller från flyg till hotell (dvs guldkort på flyg kan ge guldkort på hotell? låter osannolikt)

Stort tack på förhand!
 

olo

Medlem
Välkommen till Businessclass.se!

Det finns många mer rutinerade än mig, som säkert kommer att fylla i en del, men jag kan börja med att ge min syn på några saker. Innan jag ger mina svar vill jag också uppmana dig att inte använda förkortningar om det inte är entydigt vad de betyder. Jag blir lite förvirrad av BXL, som jag tolkar som Nanuya Lailai (Blue Lagoon), på Fiji. Mig veterligen går det inga direktflyg dit från Arlanda? Och om du flyger så pass långt borde det vara ganska lätt att få in poängen som krävs för ett guldkort. ;) Oftast används bara IATAs förkortningar för städer och flygbolag här. Det blir helt enkelt svårt att förstå annars.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Generellt sätt ja. Du tjänar poäng på alla flygbolag inom alliansen eller som flygbolaget som har programmet samarbetar med. Det skiljer sig lite mellan olika flygbolag. Exempelvis får du med Eurobonus poäng på Estonian trots att de inte är med i Star Alliance (*A), eftersom de också har Eurobonus som sitt program. Om det är Eurobonus du är intresserad av, lägg ett bokmärke på SAS EuroBonus airline partners - SAS Här ser du exakt vilka bolag som ger poäng och hur mycket i varje bokningsklass. För det går att boka med ett partner-bolag fast i en bokningsklass som inte ger något. Ett misstaget som är lätt att göra om man bokar billiga biljetter mer Brussel Airlines, som ett exempel.
Om man inte flyger extremt mycket så är mitt råd att bara gå med i ett frequent flyer program (FFP) per allians. Jag tror att du skall fokusera på en allians- och i övriga välja ett program där poängen inte går ut.

2. Har du en status inom en allians så får du "två statusar". Dels i flygbolaget ex Eurobonus Gold (EBG) och en i alliansen ex. Star Alliance Gold (*G). Den sista är den viktiga som styr generella regler som bagage, lounger, fast track etc. Sen finns det en del förmåner som enbart ges till flygbolagets egna medlemmar, och som varierar mellan bolag och FFP. Ex. som EBG så får du vid en flygning med Lufthansa tillgång till deras lounger, fast track och en extra väska - men du får inte välja sittplats vid bokning gratis. Det får bara *G via Lufthansas program Miles&More.
Det finns lite olika åsikter här på forumet om vilket program som är enklast att nå status i. Jag anser att Eurobonus är enklast i och med att det genom att skaffa ett AmEx Elite går att få 20'000 nivåpoäng (av de 45' som krävs för Guld) för 4kkr. Skall man flyga in alla poängen kan det finnas andra alternativ som kan vara värda att titta på som Aegean. Frågan handlar också mycket om vad är viktigast: Nå status eller samla poäng för att nyttja för bonusresor? Uttagen av poäng skiljer mellan de olika programmen.

3. Det behöver inte bli så mycket dyrare, genom att du ibland reser mindre populära stäckor eller att fare basis (biljetts prisbestämmelser) tillåter alternativa rutter. Ex. är Arlanda-Oslo mycket billigare än Göteborg-Oslo, vilket gör att Göteborg-Arlanda-Oslo, kan bli billigare men ge dubbelt så mycket poäng. Men det är mycket som styr. Det kan bli dyrare då du får betala mer flygplatsskatter, men samtidigt kan de bli billigare då flygbolagen ofta kan ha högre biljettpriser på direktflyg.
Om du bokar i billiga bokningsklasser är det dock mer intressant att hålla koll på hur många %-av flugen sträcka din bokningsklass ger. Hos många (Ex. Lufthansa) ger billiga ekonomi-biljetter 25%, eller fasta belopp som 125p. Det gäller det att hålla koll på! Det kan vara lite surt att få 975p för Frankfurt - New York, när SAS hade gett 3000p på Stockholm - New York. Eller så passar du på och slår till på en billig Business Class biljett med Brussel, som visar sig vara i P-klass, vilket ger 0p till Eurobonus. Bokningsklass är viktigt!

4. Det är helt rätt att det kan gå att matcha en hotellstatus mot en annan. Hos en del är det mycket lätt, hos andra svårare. Ibland kan de ge dig en så kallad "Challange" istället. Det innebär att du inte få den nya statusen direkt, utan att de vill att du ex. bor 3 nätter inom 3 månader för att matcha dig.
Att matcha från flyg -> hotell eller tvärtom tror jag är mycket svårare, baserat på vad jag har läst här. Det är inget jag har provat. Men säkert någon annan som kan ge input!
 

Vaniljvodka

Medlem
Välkommen till BC!

1. Du kan välja vilket bonusprogram du ska kreditera flygningar till när du flyger med bolag inom en allians. Men om du reser sparsamt så är det smart att vara lojal mot så få flygbolag som möjligt ifall du ska ha lättare att uppnå status och tjäna bra med poäng.

2. Ifall du skulle nå exempelvis SAS Eurobonus Gold så blir du automatiskt även Star Alliance Gold. Vilket ger förmåner när du flyger med andra bolag inom alliansen.
Förut var det enklast att nå guld via Aegean Airlines bonusprogram, men jag är osäker på om det fortfarande gäller. Det var hyfsat lätt att nå guldstatus hos SAS också fram till i år, då intjäningen försämrades kraftigt. Vilket bonusprogram som är mest fördelaktigt gällande intjäning idag får nån annan svara på.

3. Att flyga med stopp brukar ganska ofta vara billigare än direktflygen.

4. Club Carlson (Radisson etc.) har matchat guldstatus åt kunder som har Eurobonus Gold. Finns säkert andra exempel också. Så det är alltså inte ovanligt.

Edit: Jahapp, tvåa på bollen. Tyckte det var konstigt att ett sånt här inlägg fick stå obesvarat i 45 minuter.
 

The Sage

Medlem
Otroligt tacksam för båda era svar, har bara inte haft tid att skriva ett vettigt svar (och följdfrågor) förrän nu! Tack för välkomnandena förresten :)
Ursäkta min otydlighet, när jag skrev BXL avsågs Bryssel som alltså ska vara BRU och inget annat. Ska hålla mig till IATA hädanefter (eller skriva ut).

1. Poäng/miles & allianser
Ja, eftersom jag fokuserar på poänginsamling inom Eurobonus för att kanske, typ 2017, kunna åka en 2 for 1 bonusresa via amexkortet, så är det väl vettigt att fortsätta med det. SAS flyger också de rutter jag oftast trafikerar. Alternativet skulle väl vara miles and more och flyga med Brussels. Men förstår jag det rätt som att man när man flyger med ett bolag så kan man välja ETT frequent flyer program inom alliansen att ta ut poängen i - man får inte poängen i flera för samma flight? T ex om jag reser med Lufthansa så kan jag välja att ta ut det som Eurobonus eller Miles and More (eller nåt annat inom Star Alliance)? Blir förvirrad när jag läser t ex "Deals från Dr. Miles" att en viss resa kan ge följande:
SAS Z klass ger:

Och det här med %, hur räknar man ut hur många miles en viss resa är?

På SAS hemsida under Partners så står t ex följande under Lufthansa gällande poängintjäning på interkontinentala flygningar och First/Business: "Points: Fr. 500 [...] Classes: F, A (300%) C, D, J (200%) Z (150%) P (100%)" Hur ska man utläsa detta, är det första någon sorts "golv" och att det annars är klassen som avgör?

2. Eftersom intjänande av poäng att resa för är huvudfokus (har insett att ett EBG inte lär hända i första taget då jag inte, med mitt ganska begränsade resande, anser det värt att betala för amex elite) så gissar jag att jag kommer landa i ett silverkort i bästa fall, vilket väl inte är mycket att hurra för. Det skulle dock vara om man kommer väldigt nära ett guldkort på något annat bolag inom Star Alliance genom en enda långresa nästa år (om allt går som planerat så blir det bröllopsresa nästa år och då vore det ju vettigt med en rejäl resa i business för första gången i livet, ska läsa på och försöka lära mig det där Optiontown...), men vet inte om det är långt ifrån verkligheten.

3. Får väl kolla och se om det finns något som inte tar så lång tid, inte är dyrare och som ger poängintjäning så det är värt mödan! En anledning att träna lite på att förstå ITA Matrix.

4. Tack för info, bra att veta den dagen då det otänkbara händer och man sitter med ädla metaller i händerna :)
 

obs

Medlem
1. Poäng/miles & allianser
Ja, eftersom jag fokuserar på poänginsamling inom Eurobonus för att kanske, typ 2017, kunna åka en 2 for 1 bonusresa via amexkortet, så är det väl vettigt att fortsätta med det. SAS flyger också de rutter jag oftast trafikerar. Alternativet skulle väl vara miles and more och flyga med Brussels. Men förstår jag det rätt som att man när man flyger med ett bolag så kan man välja ETT frequent flyer program inom alliansen att ta ut poängen i - man får inte poängen i flera för samma flight? T ex om jag reser med Lufthansa så kan jag välja att ta ut det som Eurobonus eller Miles and More (eller nåt annat inom Star Alliance)? Blir förvirrad när jag läser t ex "Deals från Dr. Miles" att en viss resa kan ge följande:

Ja, du kan kun få point i ét bonusprogram.

Och det här med %, hur räknar man ut hur många miles en viss resa är?

På SAS hemsida under Partners så står t ex följande under Lufthansa gällande poängintjäning på interkontinentala flygningar och First/Business: "Points: Fr. 500 [...] Classes: F, A (300%) C, D, J (200%) Z (150%) P (100%)" Hur ska man utläsa detta, är det första någon sorts "golv" och att det annars är klassen som avgör?

Hvis du vælger SAS EuroBonus som dit program og du rejser med SAS, så får du point i følge den pointtabel som findes på SAS' hjemmeside. Rejser du derimod f.eks. med Lufthansa så får du point efter hvor lang strækningen er og hvilken bookingklasse din billet er udstedt i.
Klasse Z på en Lufthansa interkontinental flyvning giver som nævnt 150%. Hvis du flyver eks. 3850 miles så rundes der først op til 3900 og derefter ganges antal miles med 1,5. Dvs. du får i dette tilfælde 5850 point. Dog gives minimum 500 point.

2. Eftersom intjänande av poäng att resa för är huvudfokus (har insett att ett EBG inte lär hända i första taget då jag inte, med mitt ganska begränsade resande, anser det värt att betala för amex elite) så gissar jag att jag kommer landa i ett silverkort i bästa fall, vilket väl inte är mycket att hurra för. Det skulle dock vara om man kommer väldigt nära ett guldkort på något annat bolag inom Star Alliance genom en enda långresa nästa år (om allt går som planerat så blir det bröllopsresa nästa år och då vore det ju vettigt med en rejäl resa i business för första gången i livet, ska läsa på och försöka lära mig det där Optiontown...), men vet inte om det är långt ifrån verkligheten.

Anskaffer du AmEx kortet så får du 20.000 statuspoint med i købet, dvs. næsten halvvejs til et Guldkort. Pointene tæller dog kun imod et højere statusniveau, de kan ikke bruges til at booke billetter for.
 

palmen

Moderator
1. Det stämmer att du bara får poäng till ett program när du gör en flygresa. Det Dr Miles redovisar är hur mycket du skulle tjäna till olika program beroende på vart du väljer att kreditera.
Miles & More är generellt ett dåligt program om man vill ha status och flyger mycket economy. Flyger du longhaul i business eller first med Lufthansa-gruppen är det dock riktigt bra.
Vad det gäller % så är det antal procent utav sträckan du flyger i miles. Great Circle Mapper är ett bra verktyg för att se hur lång en sträcka är. Säg att du flyger en sträcka på 3000 miles och det är 200% intjäning, då får du 6000 poäng till ditt konto. Ibland kan det även stå minimum 600, om du då flyger en sträcka på 250 miles och du är bokad i en klass som ger minimum 600 eller 200% så kommer du att få 600 poäng.

2.Om du kommer upp till ett silverkort hos SAS så är du mer eller mindre bara ett Amex Elite ifrån att få ett guldkort. Då får man utvärdera om det är värt de 4000 kronor som kortet kostar eller inte. Om det bara är lounge på Arlanda man vill åt tex så kan man betala för att komma in där (även om du troligtvis hamnar i business loungen och inte i guldloungen då).
 
F

FCT

Guest
1. Det stämmer att du bara får poäng till ett program när du gör en flygresa. Det Dr Miles redovisar är hur mycket du skulle tjäna till olika program beroende på vart du väljer att kreditera.
Miles & More är generellt ett dåligt program om man vill ha status och flyger mycket economy. Flyger du longhaul i business eller first med Lufthansa-gruppen är det dock riktigt bra.
Vad det gäller % så är det antal procent utav sträckan du flyger i miles. Great Circle Mapper är ett bra verktyg för att se hur lång en sträcka är. Säg att du flyger en sträcka på 3000 miles och det är 200% intjäning, då får du 6000 poäng till ditt konto. Ibland kan det även stå minimum 600, om du då flyger en sträcka på 250 miles och du är bokad i en klass som ger minimum 600 eller 200% så kommer du att få 600 poäng.

2.Om du kommer upp till ett silverkort hos SAS så är du mer eller mindre bara ett Amex Elite ifrån att få ett guldkort. Då får man utvärdera om det är värt de 4000 kronor som kortet kostar eller inte. Om det bara är lounge på Arlanda man vill åt tex så kan man betala för att komma in där (även om du troligtvis hamnar i business loungen och inte i guldloungen då).
En kommentar om punkt ett, Miles & More. Ja, det är generellt ett dåligt program om man vill ha status och flyger mycket i låga bokningsklasser i ekonomi.
Y och B ger samma intjäning som G och E i premium ekonomi samt Z i business, och det är inte dåligt. Däremot ger Y och B mer intjäning än N och P, som är premium ekonomi respektive business.
Men, jämför man med N och P ger exempelvis M, H och U i ekonomi samma intjäning.

En annan aspekt man måste ha med är att status på Miles & More öppnar upp till normalt sett mycket goda möjligheter att boka C och F awards med Swiss och Lufthansa, men även bättre tillgång till exempelvis Singapore Airlines C och F awards.
 

fleetheseen

Medlem
Här kommer ytterligare en fråga som säkert, för vissa av er, passar in som nybörjarfråga.

Jag är Star Alliance Gold med Aegean (A3*G) då jag genom mitt arbete flyger mestadels utrikes. Framöver kommer det dock bli en del inrikesresor med SAS. Min fråga är helt enkelt om regeln gällande två incheckade väskor för Star Alliance Gold gäller även på inrikesresor i SAS Go (alltså INTE Go Light). Jag är hyffsad övertygad om att svaret är ja men vill gärna dubbelkolla med er som verkligen kan så jag inte blir stående med två väskor på Arlanda. Behöver nämligen ha med mig 20 kilo böcker på en av dessa resor :) Tacksam för svar!
 

ulagun

Medlem
Som sagts innan kolla alltid SAS Eurobonus intjäning med övriga * A bolag kanske speciellt innan du bokar billigaste economy biljetterna.
Några egna exempelTAPCPH-LIs noll poäng
Brussel Airlines CPH-LPA SAS noll poäng dock ger M&M poäng om man har Lufthansa M&M
Så till överraskningen CPH-ATH med Aegean billigaste bokningsklass gav 1.400 EB poäng enkel resa.
Och inte minst fortsätt läsa BC. Man lär sig en hel del med tiden.
 
Toppen