Senaste nytt

Passet - i handen eller röntgen vid säkerhetskontroller ?

Bamsefar

Medlem
Efter att nyligen läst om en person som förlorade sin mobiltelefon efter att ha passerat en säkerhetskontroll på en flygplats (minns dessvärre inte vart jag läste artikeln) så har jag funderat en del på detta.

Alltså, när jag passerar en säkerhetskontroll på en (större) flygplats så vill jag ha passet och boardingkortet i min hand, normalt ligger boardingkortet inne i passet och jag håller det VÄL synligt när jag passerar säkerhetskontrollen.

Detta fungerar överallt utom när jag går igenom säkerhetskontrollen på Heatrow T5, där jag av något :mad: skäl alltid tvingas lägga passet tillsammans med alla andra värdesaker (datorn, mobil, plånbok, you-name-it-metal) i en sådan där grå plastlåda för röntgen...

Så hur gör ni andra ? Passet i handen, eller i plastlådan för röntgen ?
(och hur skapar man omröstningar på detta forum ?)

Jag vill för allt i världen inte förlora mitt pass när jag reser, utan det är jag typ körd....
 

Jacob

Medlem
Efter att nyligen läst om en person som förlorade sin mobiltelefon efter att ha passerat en säkerhetskontroll på en flygplats (minns dessvärre inte vart jag läste artikeln) så har jag funderat en del på detta.
Det var på Landvetter, en kvinna som blev av med sin iphone. Tyvärr lades polisutredningen ner.
Se upp för tjuvar på flygplatsen | Resor | SvD

I vissa länder vet jag att man inte får ha något i handen när man passerar genom säkerhetskontrollen, så det är inte så mycket att fungera på. Jag brukar tömma mina byxfickor och lägga allt i jackfickan som jag stänger innan den körs igenom röntgenmaskinen. Brukar fungera bra.
 

Dr. Miles

Expert
Jag brukar ha pass och boardingkort i fickan på min skjorta och det har aldrig varit något problem med detta inkl. London Heathrow T3.
 

agehall

Medlem
Allt löst krafs som man behöver på flygplatsen, inklusive telefon, pass och boardingkort ligger i min kavaj, som sedan får åka på bandet. Det är på tok för många ställen där de blir helt galna om man vill hålla något i handen, så jag orkar inte ens försöka numera..
 
Har blivit nekad att gå igenom med passet i handen, men också varit med om att de vägrat mig att lägga pass+boardingkort i lådan. Min rutin nu är att direkt efter kontrollen (vilket brukar vara precis innan röntgen) lägga ner pass + boardingkort i reseplånboken, och ner med den och övriga lösa saker i väskan.
 

jth

Medlem
Har råkat ut för exakt samma sak på LHR T5, passet i handen, nej ajabaja, ner i lådan med det!
Har aldrig varit något problem någon annanstans.

Numera stoppas passet ner i fickan vid passage genom LHR, vill ogärna separeras från det. Allt annat går bra men inte passet.
 
Toppen