Senaste nytt

Markant sværere at tjene Eurobonus-point i Danmark (Artiklar i Berlingske Business 21/8-2015)

Agö

Medlem
Helsidesuppslag för Eurobonus i dagens Berlingske Business med flera intressanta intervjuer apropå fyra miljoner medlemmar. Nils Lindhe intervjuas bl.a. och säger så här om svårigheterna att attrahera partners i Danmark.

»Der er ingen tvivl om, at vi er relativt stærkere i Sverige og Norge. Geografien gør, at indenrigsflyvninger giver bedre mening i de lande, og derfor er der også flere »frequent flyers« i de lande,« siger han.

»Forskellen i medlemssegmenterne gør, at det har været sværere at få samme opmærksomhed i Danmark hos partnerne end i de andre lande. Det er svaret på forskellen.«

Han fortæller, at SAS inden længe lancerer 250 nye partnerskaber i Danmark, hvor pointoptjeningen er mere gunstig. Arbejdet går nu på at gøre dem mere synlige via SAS’ smartphone-app og supplere dem med flere.

»Danmark er specielt, fordi man skal betale gebyr for kreditkort. Det gør det mindre attraktivt for kreditkortselskaberne at lancere kort i Danmark sammen med os. Men der er ny EU-lovgivning på vej, som muligvis kan ændre det,« fortæller Nils Lindhe.

 

Johannes

Medlem
Men som dansk med Dankort är det väl inte någon gebyr? Rent teoretiskt skulle väl SAS Master Card kunna ha Dankort også
 

obs

Medlem
Et par tanker til Nils Lindhe:

Hvis man gerne vil have flere frequent flyers i Danmark så kunne SAS jo overveje at:

  • Sænke billetpriserne bare en anelse på indenrigsflyvninger i Danmark. Der må være en overordentlig god margin på f.eks. København-Aalborg der normalt koster _fra_ 1200 DKK og opefter i Eco (1500 SEK), hvoraf kun ca. 250 DKK er skatter og afgifter.
    På den måde ville man bedre kunne konkurrere med DSB, og Aalborg Lufthavn ligger faktisk rigtigt godt i forhold til byen sammenlignet med så mange andre lufthavne rundt omkring. Sammenlignet med toget er der også rigtigt meget tid at spare ved at flyve (ca. 2 timer hver vej), hvilket er grunden til at jeg selv oftest vælger at flyve derop. Med en lavere pris og en stærkere markedsføring tror jeg at man kunne vinde endnu flere kunder.

  • Sænke kravet for antal point krævet for at nå EBG/EBD for danske medlemmer, for på den måde at udligne lidt af forskellen på hvor nemt det er at optjene status i hhv. Danmark og Sverige. Man kunne jo sænke Guld til f.eks. 38.000 point og Diamant til 80.000.
    Alternativt kunne SAS vælge at sælge en Sølvkort-pakke med 20.000 point for et eller andet passende beløb, sådan forskellen blev udjævnet.

    Jeg forstår godt hvis man i Sverige taler om at SAS deler kort ud i Cornflakes-pakken. Et AmEx kort og en long haul flyvning så er det guldkort jo så godt som hjemme.

  • Man kunne også overveje at give flere point for indenrigsflyvninger i Danmark. Min fornemmelse er at man her betaler nogle af de relativt højeste billetpriser set i forhold til antal fløjne kilometer, så der burde være basis for at kunne give flere point på disse strækninger.
 
Last edited:

obs

Medlem
Men som dansk med Dankort är det väl inte någon gebyr? Rent teoretiskt skulle väl SAS Master Card kunna ha Dankort også
Nej, ikke direkte. Men der er jo selvfølgelig altid en bagvedliggende omkostning som i dag deles mellem bankerne og detailhandlen. Om nogle år er det vist meningen at omkostningen skal betales udelukkende af detailhandlen.

Jeg ved ikke om det ville være muligt at udstede et co-branded SAS/Dankort. Men det vil givetvis kræve at den udstedende bank er en "rigtig bank" og er oprettet i den danske kortbetalingsinfrastruktur m.m. Jeg ved at Nykredit i dag tilbyder co-brandede Mastercard men endnu har vi ikke set tilbud a la det som AmEx giver svenske medlemmer. AmEx forsvandt desværre ud af Danmark da Danske Bank opsagde samarbejdet.
 
Toppen