Senaste nytt

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service

Jacob

Medlem
Det var en stolt Rickard Gustafson som i veckan kunde presentera tre nya långlinjer från Skandinavien, samtliga till USA. I samband med lanseringen i Frösundavik fick vi möjlighet till en längre intervju med Rickard Gustafson, för att få hans syn på allt från framtida marknader till ny teknik och nya servicekoncept. Många nya flygplan på gång Det…
 

Senator

Moderator
Bra och informativ intervju! Känns skönt att Rickard läser BC och vår analys av att USA är en mer stabil marknad, och att Asien är "tuff". Också intressant att han bekräftar två saker vi har talat om:
Svårt om en destination behöver mer än ett flygplan (ca 24t rotation)
Direktflyg är viktigt

Nu hoppas vi att det inte blir flera makroekonomiska effekter som slår mot SAS när man drar igång...
 

011430121

Medlem
Tack Jacob, känns som om han är nära marknaden och engagerad, var på ett möte när en föregångare till honom fick en fråga om när SAS skulle komma med Mulicity möjlighet på hemsidan och han svarade, "vi har så många städer dit vi kan erbjuda flyg med våra partners som UA, LH, TG o.s.v " det blev tyst i lokalen och inga fler frågor. Vi åhörare tittade på varandra med förvåning i blicken.
 

Jacob

Medlem
Tack Jacob, känns som om han är nära marknaden och engagerad, var på ett möte när en föregångare till honom fick en fråga om när SAS skulle komma med Mulicity möjlighet på hemsidan och han svarade, "vi har så många städer dit vi kan erbjuda flyg med våra partners som UA, LH, TG o.s.v " det blev tyst i lokalen och inga fler frågor. Vi åhörare tittade på varandra med förvåning i blicken.
Låter inte som det bästa av svar, samtidigt får man i ärlighetens namn fundera lite på vem man pratar med. Det var väldigt intressant att få en längre pratstund med Rickard, det var ett bra samtal på en bra nivå om det övergripande som sker hos SAS, visionerna och framtiden. Däremot sparar jag hellre detaljfrågorna (som kan gå till en extrem nivå här ibland) till de som är ansvariga för respektive område.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bra intervju och bra tänk från SAS som det verkar. Jag tror säkert USA är lönsammare än NO-Asien åtminstone i dagsläget. Det jag blir lite fundersam till är detta:

Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors.

Den här jämförelsen måste ju förutsätta att man menar Kastrup, eftersom skillnaden Arlanda-Vanda måste vara nästan försumbar om man ser på asiatiska destinationer? Jag förmodar att ARN-HKG blir ett test av hur det går att konkurrera med Finnair?
 

obs

Medlem
Bra intervju och bra tänk från SAS som det verkar. Jag tror säkert USA är lönsammare än NO-Asien åtminstone i dagsläget. Det jag blir lite fundersam till är detta:

Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors.

Den här jämförelsen måste ju förutsätta att man menar Kastrup, eftersom skillnaden Arlanda-Vanda måste vara nästan försumbar om man ser på asiatiska destinationer? Jag förmodar att ARN-HKG blir ett test av hur det går att konkurrera med Finnair?

Forskellen mellem at flyve til eks. Shanghai fra hhv. Stockholm og Helsinki er ca. 250 miles hver vej, dvs. 500 miles på en retur. Det svarer vel til knap en times ekstra flyvning (til Stockholm, forstås).
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Bra intervju och bra tänk från SAS som det verkar. Jag tror säkert USA är lönsammare än NO-Asien åtminstone i dagsläget. Det jag blir lite fundersam till är detta:

Dels skulle det innebära att behöva ta upp konkurrensen med en etablerad spelare, dels går flera av linjerna till Asien inte att trafikera fram och tillbaka (inklusive markstopp) på 24 timmar från Skandinavien, något som Finnair klarar på de flesta av sina långlinjer från Helsingfors.

Den här jämförelsen måste ju förutsätta att man menar Kastrup, eftersom skillnaden Arlanda-Vanda måste vara nästan försumbar om man ser på asiatiska destinationer? Jag förmodar att ARN-HKG blir ett test av hur det går att konkurrera med Finnair?
Det var en ganska generellt ställd fråga från min sida. Vi pratade om linjenät och eftersom jag är väl bekant med Finnairs strategi att flyga mellan Europa och Asien via Helsingfors (eftersom man ändå passerar någonstans i närheten av Helsingfors) var frågan om inte SAS funderat på något liknande. Många flyg till östra Asien passerar rakt över Stockholm.

Det finns i alla fall ingen direkt tanke att kopiera Finnairs koncept. De kör sin nisch och SAS vill nog hellre finna sin egen. Sedan kan man spekulera massor i om det ens vore genomförbart att bygga en Asienhubb för SAS i Stockholm (eller Köpenhamn). Idag har man delat upp långlinjerna mellan Stockholm, Köpenhamn och Oslo och det verkar vara framtiden. Att Helsingfors ligger så nära Asien och att man klarar så många långlinjer under 24 timmar var väl mest ett konstaterande från Rickards sida, att upplägget kanske fungerar bättre för Finnair än vad det kanske skulle göra för SAS.
 
Toppen