Senaste nytt

Nio av tio Uber chaufförer gillar inte Uber POP

Jag har gjort en egen liten marknadsundersökning genom att fråga chaufförerna varje gång jag åker Uber vad dom tycker om Uber POP. Nio av tio chaufförer vill att Uber Sverige ska stänga ner försöket/tjänsten eftersom den uppenbart inte uppfyller lagkraven och dessutom smutsar ner Uber som blivit ett premiummärke för Taxi som dock fått sig lite smuts pga Uber POP.

"Jag skulle aldrig skicka min dotter i en Uber POP" sa en chaufför och jag håller med.

Jag ger inte Uber POP så många månader till i livet, vad tror ni?
 

AtleFlyg

Medlem
Tycker de kan slopa det där. Helt onödigt att dras med massa tjafs och risk för dåligt PR för att kunna erbjuda en tjänst som de omöjligen kan tjäna några stora pengar på ändå
 

karho

Medlem
Instämmer helt. Nu har ju dessutom Uber-motståndarna, dvs. övriga taxibranschen, lyckats sätta ett likamedtecken mellan begreppen UberPop och Uber i debatten. Alltså det är egentligen UberPOP man har synpunkter på, men i all media osv. låter det som att Uber generellt (dvs icke POP) inte uppfyller lagkrav osv osv. (Vilket säkert är ett medvetet grepp från PR-byrån "taxibranshen" anlitat.)
 
Har aldrig åkt UberPOP så kan inte själv uttala mig om hur de är och åka detta. Dock känns de som du säger Martin, de är inte bra för deras varumärke.

Vad jag vet är de bara Sverige som har detta? Existerar inte i Usa när jag varit där, Iof är UberX billigare än UberPOP på motsvarande sträcka i vissa städer i Usa.
 

dino_81

Medlem
Vad jag vet är de bara Sverige som har detta?

I vissa städer i USA (bla. New York och San Fransisco) finns något som kallas UberPool.

Till skillnad mot svenska UberPop är UberPool en ren samåkningstjänst där man bokar in sig på den sträcka man vill färdas. Sedan kommer en UberPool driver och hämtar upp/lämnar av resenärerna längs sträckan.

Utöver i Sverige vet jag att Uber har tjänster liknade UberPop (de heter olika i olika länder) i Holland, Finland och Kina.

Jag tror helt klart på UberPop och ser det som ett billigare alternativ till "vanliga" Uber. Bara man från företagets sida är noga med att poängtera vilken typ av tjänst UberPop är och givetvis att rättsväsendet inte kommer fram till att tjänsten är olaglig genom ett prejudikat.

Att övriga taxibranschen gärna smutskastar Uber som helhet är föga förvånande då man ser konkurrenten som ett hot. Som jag skrev i en annan tråd om ämnet är en taxiförarlegitimation på intet sätt ett kvitt på att innehavaren varken kan köra bil, hitta eller kunna kommunicera med resenären.
 

johhenrik

Medlem
Har aldrig åkt UberPOP så kan inte själv uttala mig om hur de är och åka detta. Dock känns de som du säger Martin, de är inte bra för deras varumärke.

Vad jag vet är de bara Sverige som har detta? Existerar inte i Usa när jag varit där, Iof är UberX billigare än UberPOP på motsvarande sträcka i vissa städer i Usa.
Jag har åkt det i Shanghai. Funkar utmärkt, speciellt när det är dålig tillgång på Uber och taxibilar. Dock måste man snacka kinesiska för att kunna dirigera etc, för det finns nog inte många som talar engelska...
 

Agö

Medlem
Utöver i Sverige vet jag att Uber har tjänster liknade UberPop (de heter olika i olika länder) i Holland, Finland och Kina.
UberPop finns även i Danmark (där vanliga Uber ännu inte finns). Det är billigt som tusan men bilarna är ofta riktigt risiga. Jag har skrivit lite om detta här.
 

mha321

Medlem
Vad jag vet är de bara Sverige som har detta? Existerar inte i Usa när jag varit där, Iof är UberX billigare än UberPOP på motsvarande sträcka i vissa städer i Usa.
Samma sak heter olika på olika sätllen.

I USA t.ex. är UberX det som i Sverige kallas UberPOP - alltså privatpersoner som kör i sina egna bilar. Därför behöver de inte någon UberPOP där. Det gäller vad jag vet på många andra ställen också.

Är det någon som har hittat någon förteckning om vilka olika Uber<what> som finns i olika länder och vad de faktiskt betyder? Jag har en känsla av att det är något som Uber helst vill att vi inte tar reda på :( Det finns ju varken på webbsiten eller i appen, vad jag vet?
 

karho

Medlem
Som jag skrev i en annan tråd om ämnet är en taxiförarlegitimation på intet sätt ett kvitt på att innehavaren varken kan köra bil, hitta eller kunna kommunicera med resenären.

Hear hear. Jag utgår numera från det motsatta tyvärr, baserat på erfarenhet.
 
Toppen