Senaste nytt

Bonusresa till Washington DC och New York

jsn

Medlem
Tänkte plocka med familjen till Washington DC och New York under hösten, troligen under oktober. Resans längd ca 1½ vecka, typ ut onsdag hem lördag veckan efter. Helst så flyger jag från ARN medan de andra tre reser från GOT. Har drygt 240k EB-poäng, varav drygt 80k poäng förfaller sista mars (så jag kan inte vänta på erbjudanden som kommer senare under året ): Min tanke är att fyga till DC och hem från NY.

Har ni några tips eller ideer på alternativ till ovan tankar för att förhöja mitt förslag? Det behöver inte vara just DC resp NY, även Asien eller Afrika är intressant, men det är så här långt jag kan se att mina poäng räcker.

Alla tips och ideer mottages tacksamt!
 

agehall

Medlem
En resa till USA i C kostar ju 90k ToR om du flyger med SAS, så du har lite klent med poäng ifall du ska få med fyra personer. Sedan är det svårt att hitta platser för fyra personer på samma flight. SAS brukar väl släppa två stolar åt gången, men det kan givetvis finnas undantag.
 

090034208

Medlem
Observera att poänguttagningen höjs hos SAS från 4 Maj, dock endast i EconomyExtra/Business till USA/Asien. Boka före det om du vill slippa lite billigare undan. Blir troligtvis svårt att hitta 4 platser i Y eller C som Agehall nämde, finns väl nog i economy
 

agehall

Medlem
Du är medveten om att det är totalt slöseri med poäng att boka bonusresor i M va? Merkostnaden för Y eller C är så pass låg att det blir förhållandevis löjligt dyrt med M.
 

gdaily

Medlem
Jag klickade runt lite på SAS hemsida, och just nu finns det gott om platser att boka.

Om jag hade varit dig så hade jag inte bokat flyget i Ekonomi, det är bortkastade poäng, utan minst i Ekonomi Extra eller ännu hellre Business.

Du skriver inte heller hur "familjen" ser ut, måste ni exempelvis sitta tillsammans? Eller består familjen av tonåringar som är glada över att komma till USA och klarar av ekonomi medan mamsen och pappsen åker där framme?

Ett möjligt uttag är exempelvis

Du: Arlanda - Washington i Ekonomi Extra, hem New York-Arlanda i Business för 82.500 poäng (eller business hela vägen för 90.000)
Två av de tre andra: Göteborg-Köpenhamn-Washington, hem NY-Köpenhamn-Göteborg, i Ekonomi Extra, för 75.000 poäng st
Summa: 232.500 poäng (240k poäng om du åker business)

Sedan köper ni en vanlig biljett (till den person som har mest nytta av poängen)

Personligen hade jag köpt två businessbljetter till mig och frugan på poäng, och två ekonomibiljetter till tonåringarna för cash (förutsatt att det är tonåringar som sagt).
 
Last edited:
Toppen