Senaste nytt

Byte flygplats, London: London City till Gatwick och tvärtom ?

Bamsefar

Medlem
Har bokat ett par biljetter med BA från Arlanda till Barbados på poäng, i November. Business första benet sedan First :)

However vi måste byta från London City Airport (LCY) till London Gatwick (LGW), och har ca 3h45m / 3h35m på oss för byte.

Är det snabbaste och bekvämaste taxi från LCY till Victoria Station, och Gatwick Express ?

Eller skall man boka någon form av bil som kör en direkt ? Det är ju garanterat bekvämast i alla fall....
 

Jacob

Medlem
Minimum connecting time London City-Gatwick är 3:30 så du håller dig precis på gränsen.

Även om Gatwick Express går snabbt skulle jag gissa på att det snabbaste är att hoppa på Thameslink någonstans i London. Det är en bit att åka från London City till Victoria Station. Thameslink är en tvärbana som går från Luton (några mil norr om London) genom centrala London och ner till Brighton via Gatwick flygplatsen.
Thameslink - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du åker DLR (Docklights Light Railway) från London City och sedan tunnelbana kan du hoppa på Thameslink antingen vid Blackfriars eller London Bridge station.

Till Blackfriars tar du DLR till Bank och sedan Circle eller District line. Till London Bridge tar du DLR till Canary Wharf och sedan Jubilee Line.
 

EricT

Medlem
Ähhhh skit i ovanstående...Ta en taxi... Jag har jobbat många år inom finance i London och rekommenderar starkt en taxi! (Sorry Jacob)

Du måste ta en stop over i London för attkunna åka F till Barbados....iaf med BA
 

Bamsefar

Medlem
Du måste ta en stop over i London för attkunna åka F till Barbados....iaf med BA

Utveckla det där lite, varför ta en stop over ? Det är ju BA själva som föreslog exakt denna rutt/tider...

Vet du förresten hur lång tid det tar med Taxi / Bil mellan flygplatserna ?
 

EricT

Medlem
Du måste taen stopoveri London omdu vill åka F båda vägarna. Första BA planet har F, inte det andra. Det hinner man ej från ARN. Så var det iaf för oss.
 

Homer

Medlem
Han ska åka i November, tidtabellen är annorlunda då det är precis tvärtom bara den andra flighten som har F
 

Bamsefar

Medlem
Det enda jag kan lägga till i frågan om First eller inte: Vi har bokat biljetter via WEBen, och dom är business ARN-LCY och First LGW-Barbados och vice versa. Connection time är enligt första posten, så om jag förstår Jacob rätt så är vi på rätt sida om strecket...

LCY är ju en rätt liten flygplats, så att komma av planet och få ut väskor borde verkligen inte vara något problem, så en bil (ser det ut som just nu, 95 GBP) direkt LCY - LGW, och man är på plats antagligen runt 90 minuter, gott om tid att njuta på loungen ?

Hem är ju lite en annan femma, om kärran från Barbados är försenad, så får de ju helt enkelt boka om sista flighten till ARN. Ingen större grej alltså.
 

Jacob

Medlem
Ähhhh skit i ovanstående...Ta en taxi... Jag har jobbat många år inom finance i London och rekommenderar starkt en taxi! (Sorry Jacob)
Ja men givetvis. Taxi är naturligtvis det enklaste och smidigaste alternativet och för en transfer mellan London City och Gatwick behöver man inte åka genom centrala London och kan förlita sig på ringleder.

Men det lär kosta lite grann. Det är väl 5 mil eller liknande att köra. Bästa valet beror väl på vad man prioriterar.
 
Toppen