Senaste nytt

Hemmabyggd Flight Information Display System (FIDS)

Har varit lite resesugen och detta kombination med mitt intresse för kommersiell arkitektur och mitt yrke som designer/webbutvecklare fick mig att fundera på om det på ett enkelt sätt går att återskapa systemet som visar aktuella avgångar på flygplatserna i en multi-screen setup (ett så kallat FIDS - Flight Information Display System) direkt i webbläsaren med enbart HTML5/CSS3/Javascript.

Då systemet som bl.a. används på Heathrow föll mig mest i smaken med dess färger och utformning så bestämde jag mig för att utgå från detta.

Så här ser originalupplagan ut (som ni säkert alla har kollat på åtskilliga gånger)

001 aa lhrt2 departures.jpg


Så jag började bygga ihop något som ser ut och fungerar som ovanstående, men istället för att använda mig av flera monitorer (går kanske att fixa på sikt) så loopar jag igenom alla avgångar på samma skärm istället med fördröjning.

Min tanke med hela projektet är att det skulle vara kul att slänga upp det på en tunn skärm på en stor vägg, köra porträtt-läge på den (antal avgångar anpassas efter webbläsarens viewport) och låta en strömsnål Raspberry Pi köra webbsidan i kiosk-mode för att få en verklighetstrogen upplevelse. Och sedan är det bara att visa aktuell avgångsinformation på valfri flygplats runt om i världen för inspiration (kanske något för BusinessClass.se redaktionens kontor?)

Allt är så klart inte perfekt och det finns några saker till som jag skulle vilja lägga till. Bl.a. informationskärmar som visar en större analog klocka, hur långt bort de olika gaterna ligger i minuter i förhållande till varandra etc. som alterneras mellan avgångarna.

Här nedan ser ni ett exempel på hur det såg ut på Heathrow (LHR) klockan 18:40 idag och hur avgångarna presenteras. Jag har försökt följa originalet så mycket som möjligt och alla dess typer av avgångar och ev. förseningar som kan uppstå. Datan jag får är dock inte helt komplett, ibland så saknas gate information och jag kan inte se längre fram än cirka två timmar, men det är bättre än inget. Den gula plattan går även att dölja i fall man vill använda hela utrymmet till avgångar.

Så här ser min version ut i Chrome i fullskärmsläge (work in progress)


Full-HD finns om ni går in på Vimeo sidan direkt.

Vet inte om det bara jag som är lite småtokig eller det finns fler som fascineras av sånt här. Men om så är fallet, var inte blyga ;)
 
Haha, det här är ju för bra för att vara sant :D

Vi har faktiskt ett par stora skärmar på kontoret som skulle gå att använda!

Ja ni kanske kan bli testpiloter? Problemet är att datakällan jag använder egentligen kostar pengar, men jag lyckades hitta ett hål så jag kan dra ner datan ändå. Egentligen så borde jag ladda ner ny data var femte minut för att det ska bli lite roligare att titta på, men risken finns ju att de hittar detta och blockerar tillgången för mig så jag gör det bara sporadiskt ibland. Men allt går ju att lösa med pengar så klart, kanske ett annat API har lite mer utförlig information :)
 
Toppen