Senaste nytt

Min första reserapport – genom fem länder i Mellanöstern

Troy1

Medlem
[GALLERY=][GALLERY=][/GALLERY][/GALLERY]Jag tänkte ta mig tid att skriva min första reserapport här på BC. Den kommer innehålla en hel del bilder så var beredda på det. Då jag – i detta sammanhang – är väldigt novis inom just flyg. Så går jag inte in på detalj inom den biten. Jag flyger av den elementära anledning att ta mig från punkt A till punkt B, så har aldrig tidigare riktigt reflekterat över vilket typ av plan jag flyger i. Mer än om det går att arbeta vid datorn ur bekvämlighetssynpunkt.

Tilläggas bör också att mellanöstern är inte helt korrekt benämning, men man skulle lite fint kunna kalla det för "Greater Middle East". Det är en blandning av både jobb och privata besök, så är lite olika bilder.

Stockholm – Erbil (Irak); Zagros Jet.
Ett flygbolag som saknar både check-in online och en vettig hemsida. Men jag har aldrig blivit serverad ett så fantastiskt ris på en flygning tidigare.

Erbil är den största till lika "huvudstaden" i Kurdiska Irak. 719362_orig.jpg

650829_orig.jpg

2998862_orig.jpg

Erbil ligger ungefär – beroende på det dagliga läget – 20 kilometer från ISIS styrda territorier. Erbil har dock varit relativt förskonat från ISIS med bara ett fåtal bombningar under det senaste året. Mycket tack vare en massiv insats av Kurdisk militär – Peshmerga.

Följande är från Peshmerga – ISIS frontlinie vid utkanten av Mosul.
6518604_orig.jpg

5633473_orig.jpg

6597034_orig.jpg

Därefter for jag vidare mot Sulaymaniyah i nordvästra Irak. En väldigt hektisk stad, som har det där lite speciella som de flesta Kurdiska städer har. En klar skillnad från både Arabiska och Persiska städer – dock någonting som är svårt att sätta ord på.

3680051_orig.jpg

9013171_orig.jpg

2370415_orig.jpg

1721937_orig.jpg

Därefter tog jag landvägen över till Iran. En ganska ovanlig gränspassage, som varit stängd till och från för utlänningar på grund av ISIS. Men efter några telefonsamtal så blev jag genomsläppt.

3648248_orig.jpg
Tehran, den före detta Amerikanska ambassaden.
7516335_orig.jpg
Tabriz i norra Iran.
6818061_orig.jpg
6781850_orig.jpg
Utanför ökenstaden Yazd i mellersta Iran.

9260723_orig.jpg
Esfahan

Yazd – Tehran; Iran Air. Biljetter till inrikes flyg i Iran måste man köpa i Iran. Det går varken köpa utanför Iran eller varken på Internet – på grund av sanktioner mot Iran. Men det är väldigt enkelt att hitta en resebyrå i alla hyfsat stora städer. All betalning sker som sedvanligt i Iran som utlänning i kontanter. Till ett riktigt lågt pris, det är riktigt billigt. Priserna är fasta – så det spelar ingen roll när du bokar, eller hintresset för den specifika flighten, priserna är alltid dem samma.

Tehran – Baku; Azerbaijan Airlines. Jag var mycket överraskad av detta flygbolag, i en positiv anda. Det var mycket bra service och ett fint plan, dock bara 75 minuters flygtid som kändes betydligt kortare än ARN-VBY i en Saab 2000.

Azerbaijan skulle jag säga är en blandning mellan Förenade Arabemiraten och Ryssland.
4277801_orig.jpg

1624140_orig.jpg
Xinaliq som enligt vissa är Europas högst belägna by – 2350 meter över havet – själv hävdar jag dock att den ligger i Asien.

Baku – Tbilisi; Qatar Airways, var som man kan förvänta sig av Qatar på en short haul, varken mer eller mindre.

5439658_orig.jpg
Kaukasus bergen i norra Georgien, Stepantsminda.
1302231_orig.jpg

9054289_orig.jpg
Batumi
Bodde på Divan Suites, ett mycket trevligt hotell må jag säga. Annars lite halvtråkigt väder som synes.

Batumi – Yerevan tåg Armenian Railways första klass. Ungefär som de Mongoliska tågen, inget att hurra över, inga täcken och festande personal i kupén intill. Dock ensam i vagnen.

8819197_orig.jpg
Armeniskt uniformerade ryska soldater. Hela landet är mycket ryssinfluerat även på andra sätt.

180911_orig.jpg

Yerevan – Kiev; Ukrainian airline, ett flygbolag som jag personligen får oförtjänt dålig kritik hela tiden. Okej att det inte är det finaste, men ser man till priserna ska man inte klaga på någonting. En stor öl ombord 2€.

Hoppas det är läsbar med alla bilderna överallt, och inte blir för långt.

Eventuellt kommer det en fortsättning
Kiev – osv – osv om intresse finns av den här typen av reserapporter.
 
Last edited:
Toppen