Senaste nytt

Hur lämpligast söka biljetter för två personer med olika utresedatum men gemensam hemresa?

Hej!

Jag och min sambo ska besöka Brasilien (från Köpenhamn), mer specifikt Salvador (flygplatskod SSA). Vi kommer att resa dit vid olika datum, men vi vill absolut att hemresan ska ske tillsammans.

Hemresan bör ske måndagen den 4 januari 2016, så att vi är tillbaka i Köpenhamn tisdagen den 5 januari 2016.

Ditresan för person 1 kan ske från CPH någon gång 7-10 december 2015. Ditresa för person 2 kan ske från CPH någon gång 17-21 december 2015.

Hur söker man biljetter givet dessa kriterier? Jag upplever det som mycket meckigt att söka på exvis KLM, TAM, Lufthansa, TAP osv eftersom man inte får någon bra helhetsbild och priserna för returflyg ändras baserat på vilket inflyg man väljer.

Jättetacksam för hjälp!

mvh
Ulf
 
Tack för tipset!

Jag antar att man tar resultatet och går till närmsta resebyrå som hjälper till med bokningen? Vad gör man om resebyrån säger att priserna är långt ifrån vad Matrix spottat ur sig?

mvh
Ulf
 
F

FCT

Guest
När du väl hittat så försök boka på respektive bolags hemsida. Går inte det så ring respektive bolag.

Resebyrå på enbart flygbiljetter ger inget speciellt mervärde på så pass enkel (förmodad) routing.

Se budord från @agehall
 

doc

Medlem
Förhoppningsvis hittar du priser som är bra med samma flygbolag och då kan du boka dessa på flygbolagets egna hemsida. I värsta fall kan du söka resan på Expedia eller liknande sidor om den innehåller flyg från flera olika bolag. I sista hand kan man vända sig till en resebyrå. Om de inte hittar priser kan det bero på två saker. Antingen söker de fel eller så tillämpar flygbolaget så kallade married segments. Vid det senare tillfället visar ITA Matrix felaktiga priser. Det finns trådar om married segments på forumet om du vill veta mer om detta.
 
Hej igen!

När jag söker på flygbolagens webbsidor (ex: LAN/TAM) så får jag upp prisbilder som är i storleksordningen 100% dyrare, antagligen pga andra flygningar än de som Matrix visar. Se exempelbilaga. Notera att de föreslagna flygen är med olika flygbolag och dessutom i olika allianser.

Ska läsa vidare vad gäller married segments.

mvh
Ulf
 

Attachments

  • Matrix M.pdf
    417,6 KB · Visningar: 615

AABack2ARN

Medlem
Om det är för stor spridning på bolagen kommer du få svårt att hitta dem på ett specifikt flygbolags hemsida, då kan det vara bättre att gå via Expedia eller MrJet.

Att du får helt andra priser på resan som påbörjas i början av december kontra slutet av december har troligen helt att göra med att högsäsongen dragit igång då. Det kan tyvärr också leda till att det blir lite svårt att få exakt samma flyg på hemresan om priset är det som styr er.
 

doc

Medlem
Ja, det förslaget du hittat är det, som du säger, flera flygbolag ur olika allianser. En sådan biljett kräver mer eller mindre att den bokas via resebyrå. Jag skulle söka på Expedia och se om jag får fram som pris.
 
Hej!

Priset är inte det som styr, men jag vill heller inte betala 14000 om jag kan få mer eller mindre samma resa för 8000.

Om man bokar via resebyrå så antar jag att det tillkommer lite extrakostnader? Någon som har koll på nivåer för detta?

mvh
Ulf
 
Toppen