Senaste nytt

Love hotels i Japan

Dr. Miles

Expert
När jag var i Japan sist med min familj åkte vi runt med bil och då var det väldigt lägligt och billigt att bo på så kallad "Love hotel (rabuhoteru på japanska)".

Vanliga hotell (ej Love hotel) i Japan debiterar ofta per person och rummet är ofta ganska små. För en barnfamilj som oss, blir det dyrt och trångt.
Hos Love hotel är alltid per rum (dock jag har sett några ställe som kräver extra charge för tredje personen)
De flesta av Love hotel har stora rum (i alla fall de som ligger utanför stadskernan) och de är oftast fräscha, bortsett från röklukten.

Vår vän @Dag Klingstedt har skrivit en bra beskrivning om Love hotel i sitt blogg så ni som är intresserade kan ni läsa den.
Love Hotels - rum för kärlek i Japan — JAPANBLOGGEN

I grund och botten har de två typer av tjänster. Vila (御休憩 gokyuukei) eller övernattning (御宿泊 gosyukuhaku).
Vila utnyttjar man ofta när man "gör" saker medan övernatta kan man göra just för övernattning.

De flesta Love hotel förbjuder (eller alla?) barn under 18 år, även med målmans närvaro.
Så vill man utnyttja Love hotel med barn, måste man göra det diskret...

I lobby fanns det jättestor tablett (ca 36-42 tum) där kan man se bilder av olika rum och priskategorier (vila / övernattning). De visar rummen som är lediga.
Jag valde ett rum med stort badkar.
Love hotel, 08.JPG

I lobbyn fanns det också en hylla med olika sorters champoo/balsam som man kan låna ifall tjejen du tar med är mycket kinkig för märken. Det är gratis att låna. Man får dock låna bara ett set.
Love hotel, 01.JPG

När man har valt rummet och priskategori, visas rumsnummer och våning med karta på skärmen.
Man går till rummet och dörren var öppen (det öppnas automatiskt när man har valt rummet) och nummerskylten blinkar.

Det här är ett rum som kostade ca 10.700 JPY (ca 750 SEK) för övernattning.
Love hotel, 02.JPG

Rummet som vi valde var det ett ganska stort rum. Ca 40 kvm skulle jag tro. (Hela rummet syns inte från den här bilden)
En dubbelsängen soffa med bord, mikrovågsugn, espressomaskin och ett stort TV med karaoke & DVD.
I mitt rum fanns det inte trådlös internet men det fanns LAN kabel. Synd att jag inte tog med min mobilrouter denna gång.

Separat avdelning för handfat/dressor och en separat toalett.
Love hotel, 03.JPG

Badrum var också stort med en jacuzzi. Vi använde inte funktionen men badrummet kunde också bli steam sauna.
Love hotel, 04.JPG
Love hotel, 05.JPG
Love hotel, 06.JPG

De flesta Love hotel erbjuder ganska ordentlig roomservice mat & dryck meny och de serverar dygnet runt. Vilket var perfekt när vi fortfarande hade jetlag och vaknade kl. 3 på morgonen.
Vi beställde pizza, ramen, french toast, pomme fritt, karaage (friterad kyckling) och pannkakor kl. 3 på morgonen och vi fick allt inom en kvart.
Priset var billiga, i alla fall våra ögon. Det var ungefär samma nivå som man äter på Izakaya i Japan. Ramen kostade endast 600 JPY (ca 42 SEK).

Vid check out använder man en sån här automat som finns i rummet.
Love hotel, 07.JPG
Summan som visades på automaten var inkl. all mat som beställdes.
När jag betalade notan med mitt kort öppnades dörren och kunde man gå ut från rummet.


För dem som reser med lite större barn är det kanske inte så bra idé att bo på Love hotell om ni inte har introducerat sexkunskap till dem än. ;)
Det finns (fanns) olika sexleksaker i rummet och man kan låna olika kläder och verktyg om man gillar costume play...
 

Dr. Miles

Expert
Ett av Love hotels vi bodde på hade en TV och rainbow lightning i badrummet. Dessutom hade de även vattenpistoler så min son var jätteglad.


Några nackdelar med Love hotels:
  • Dörren låses automatiskt när man har kommit in i rummet och man måste ringa till receptionen för att få dörre öppnad ifall man har glömt saker i bilen och hämta den.
  • De flesta Love hotels är ofta inte avsett för att stanna flera nätter.
  • Rummet på de flesta Love hotels saknar fönster eller fönsterglas är matt så att man inte kan se utåt/inåt.
  • De flesta Love hotels personal pratar nog inte engelska.
  • Många Love hotels tar inte emot bokning. Först till kvarn som gäller.

Här är ett Love hotel i Shinjuku område. Bali An Hotel & Resort

Man kan spela Biljard/Darts eller sitta i en massagestol medan man väntar. Det är gratis.
新宿本店 写真集(1/5)|ホテルバリアンリゾート新宿本店|リゾート・シティー・ビジネス・ラブホテル等複合ホテル

Fri läsk och vin i vänterummet.
新宿本店 写真集(2/5)|ホテルバリアンリゾート新宿本店|リゾート・シティー・ビジネス・ラブホテル等複合ホテル

Olika rumskategori, billigaste rumskategori till dyrare rumskategori neråt.
新宿本店 写真集(3/5)|ホテルバリアンリゾート新宿本店|リゾート・シティー・ビジネス・ラブホテル等複合ホテル

Royal type:
Det finns två massagestolar, balkong, dry sauna
新宿本店 写真集(4/5)|ホテルバリアンリゾート新宿本店|リゾート・シティー・ビジネス・ラブホテル等複合ホテル
新宿本店 写真集(5/5)|ホテルバリアンリゾート新宿本店|リゾート・シティー・ビジネス・ラブホテル等複合ホテル

Room service (dygnet runt):

Dyraste rumskategoriet, Royal type kostar från 22.800 JPY (ca 1.580 SEK) för övernattning (mellan kl. 21 - kl. 11) på sön-torsdagar. Fredagar och lördagar är högsäsong för Love hotels.

Med tanke på att det här Love hotellet ligger i Shinjuku och vad man får, det är inte så dyrt även med dyraste rumskategoriet.
 

olo

Medlem
En kollega bodde så en gång i Sydkorea. Han hade framförallt två invändningar efteråt. Dels var det svårt att checka-in då de inte förstod varför han skulle bo mer än en natt utan trodde att de inte förstod vad han sade och dels tyckte han att det ganska fort blev lite påfrestande att bo i ett rum som hade speglar i hela taket.
 

Flyerbandit

Medlem
Ett besök på ett Love Hotel är ett måste när man reser till Japan. Unik och rolig upplevelse som är fascinerande. Testade Love Hotel i Tokyo och Osaka när jag och frun var där härom året. Rekommenderas!
 

Johanna

Medlem
Vet inte om jag lägger den här frågan i rätt forumdel.

Jag håller på och lite sent försöker hitta hotell i Japan på olika orter och de enda hotell med rimliga priser på vissa orter är sk Adults only. Det här betyder ju olika saker i olika delar av världen. Har lite koll på japanerna och deras bostadssituation men undrar. Är det ok att boka ett hotellrum på ett sådant hotell eller kommer det bli en annorlunda upplevelse?
 
Toppen