Senaste nytt

Intressant artikel om SAS servicekoncept

twiggs

Medlem
Satt och läste denna artikel, på en för mig okänd sida alldeles precis och kom på att den satte fingret på det jag alltid tänkt:

Vad är det egentligen SAS serverar ombord? | Bonusfeber.se

SAS Plus/SAS Go var säkert en väldigt god tanke på pappret med dess enkla koncept och lite skandinaviska tänk, men blev det egentligen något bättre än Economy Extra/Economy? Variationen på måltiderna var och förblir urusel men jag undrar om jag inte hellre hade suttit med en Eco Extra-låda som innehöll en liten lätt bit av något ätbart än ett knäckebröd och muffins på korta linjer?

Säger som jag sagt någon gång tidigare: Jag vill gärna veta vad den som leker kejsarens nya kläder med SAS egentligen tjänar? De kanske rent av söker nytt folk… :)
 

doc

Medlem
Eftersom jag enbart flyger SAS inrikes (när jag inte väljer Malmö Aviation), så hade jag ingen aning om att var var så fragmenterat. Visserligen har man ju fått rapporter från forumet om i konsekvens på Stockholm - Visby och vattendiskussion har ju varit en tråd för sig, men allvarligt talat... Konsekvens har alltid varit ett av SAS stora problem enligt min mening.

"Torsdagar jämna veckor på flygningar i nordöstlig riktning servrar vi enbart smoothies i plastglas på mittsäten från rad 11 och bakåt, om det inte är en flygning med Jettime för då är det från rad tre och framåt och enbart på flygningar över 52 minuter i sydvästlig riktning." ;-)
 

ulagun

Medlem
Kan bara instämma med artikelförfattaren.
Jag vill ha en riktig smörgås på inrikesresor, jag blir bara ledsen av att sitta och trycka muffins när man är hungrig..
Än värre om man är diabetiker.
Återstår Eviga Wasaknäcket chips eller nötter.....
 

SK989

Medlem
Kul artikel. Något som jag förundrats över på detta tema är när man kan få ett glas bubbel gratis som resenär i Plus. Flyger man Stockhom-Riga med SAS går det bra men inte om man flyger Stockholm-Billund.

Rigaflyget utförs av Jettime för SAS som wetlease med en ATR-72 och har en flygtid på 1 tim 20 min. Billundflyget utförs också av Jettime för SAS som wetlease med en ATR-72 och har en flygtid på 1 tim 30 min.

Dvs. två utrikeslinjer från Stockholm med ungefär samma flygtid och som utförs med samma flygplanstyp har av av någon anledning olika serviceutbud trots att samma serviceklasser erbjuds på båda flygningarna.
 

HCas

Medlem
Det är synd att SAS har så svårt att vara konsekventa. Jag tyckte och tycker att SAS Go/SAS Plus-reformen var väldigt positiv, med en grundnivå som ligger ett par snäpp över en LCC och en plusnivå där de som behöver eller önskar lite mer kan få det, men det bygger ju på att det kan utföras på ett vettigt sätt. Med SAS Go Light urholkas dessutom mycket av det som var tilltalande med konceptet - tycker jag.
 

011430121

Medlem
Kul artikel. Något som jag förundrats över på detta tema är när man kan få ett glas bubbel gratis som resenär i Plus. Flyger man Stockhom-Riga med SAS går det bra men inte om man flyger Stockholm-Billund.

Rigaflyget utförs av Jettime för SAS som wetlease med en ATR-72 och har en flygtid på 1 tim 20 min. Billundflyget utförs också av Jettime för SAS som wetlease med en ATR-72 och har en flygtid på 1 tim 30 min.

Dvs. två utrikeslinjer från Stockholm med ungefär samma flygtid och som utförs med samma flygplanstyp har av av någon anledning olika serviceutbud trots att samma serviceklasser erbjuds på båda flygningarna.
Stockholm-Billund inom Skandinavien, till Riga Europaflygning.
 
Last edited by a moderator:
Toppen