Senaste nytt

Introduktion: Codeshare och Interline - vad är det?

agehall

Medlem
Introduktion
Då och då på forumet dyker begreppen "codeshare" och "interline" upp. De flesta som läst lite här vet nog att jag oftast är fullkommligt alergisk mot codeshare, men inte allt för många vet egentligen vad det innebär. Därför tänkte jag försöka mig på att förklara vad codeshare är, varför man vill eller inte vill ha det. Eftersom ett relaterat begrepp är "interline", så tänkte jag även förklara detta här.

Jag har tyvärr inte tillgång till IATAs definitioner av dessa begrepp, så förklaringarna bygger på det jag har lärt mig av internet genom åren. Om någon har IATAs definitioner av dessa begrepp vore det jätteintressant att läsa!

Vad är codeshare?
Codeshare tillåter att ett flygbolag (XX) säljer en flight som flygs av ett annat bolag (YY) med sitt prefix. Dvs YY123 kan säljas som XX1234. Här pratar vi oftast om selling (alt marketing) carrier (XX) och operating carrier (YY) men IATA tar det ett steg längre och pratar om "Administrating carrier". Detta täcker fallet då ett tredje bolag, ZZ, sträckan åt YY. För enkelhetens skull kommer vi här bara att prata om operating och selling carrier.

Bolag som har codeshare-avtal med varandra får alltså sälja varandras flighter med sina egna flightnr. Det finns tre olika sätt som detta sker på; allokerade block, fritt flöde samt fritt flöde med limit.

Om avtalet är skrivet med allokerade block, så köper selling carrier ett antal stolar ombord på fligherna av operating carrier och återsäljer dem under eget prefix.

I fritt flöde så pratar systemen med varandra och allt sker dynamsikt. Översättningstabeller mappar bokningsklasser från selling carrier till operating carrier. När det är slut på platser hos operating carrier så är det även slut hos selling carrier.

I fritt flöde med limit så begränsas antalet platser som får säljas som codeshare. Det är alltså ungefär som fritt flöde, men det kan hända att selling carriers får slut på platser innan operating carrier.

Varför gillar inte Agehall codeshare då?
Min uppfattning är att det ställer till det för och förvirrar resenären. Man tror att man köper en produkt från ett bolag men det kan visa sig vara en helt annan. Framförallt hos Star Alliance är problemet även att det är operating carrier som bestämmer intjäningen av miles genom att selling carriers bokningsklass (dvs vad som står i bokningen) översätts till operating carrier enligt systemens översättningstabeller. Då dessa tabeller inte är publikt tillgängliga finns det ingen möjlighet för en resenär att förutse hur intjäningen kommer att se ut.
Wikipedia försöker måla upp två fördelar för resenärer men jag vill påstå att de har helt fel i praktiken. Ingen av fördelarna för resenären är något som man krasst kan se som en fördel.

Varför finns det då? Är det alltid dåligt med codeshare?
Jag misstänker att anledningen till att det finns codeshare är att flygbolagen ska framstå som större för konsumenterna. Codeshare kan få deras nätverk att se mycket större ut på ett väldigt enkelt sätt.
Det finns dock fördelar även för konsumenter. Inom Oneworld så är operating carrier mycket mindre framstående och det är selling carrier som avgör tex intjäning av miles. Det är ofta även så att tillgången varierar mellan de olika selling carriers, så när det tex är fullt på BA-kodade flighter, så kan det fortfarande gå att hitta platser på AA- eller IB-kodade flighter som flygs av den BA-kodade flighten som är full. Här kan codeshare vara ett enormt kraftfullt verktyg!

Vissa flygbolag gillar inte heller att sälja annat än codeshare när man behöver anslutningar med andra carriers, framförallt när man försöker köpa biljetter online. Detta är extremt tråkigt eftersom det oftast inte medför några fördelar för kunden.

Interline
Interline agreements tillåter att passagerare bokar biljetter med både flighter från XX och YY i samma bokning och att bagage kan skickas vidare. Man ska skilja på interline ticketing och bagagehantering. Ett bolag skulle kunna interlina biljetter men inte bagage eller tvärt om, men i praktiken tror jag att de flesta avtal omfattar både och.
I praktiken kan man också anta att alla legacy carriers har interline-avtal med varandra, oavsett allians. Det är alltså först när man börjar prata om mindre bolag och low-cost carriers som det kan saknas interline agreements.
Frågorna kring interlining brukar oftast handla om ifall man kan få bagaget incheckat hela vägen om man har två separata biljetter. Det är viktigt att förstå att interline-avtal är en förutsättning för detta, men inte ett tillräckligt villkor. Köper man två separata biljetter har man helt enkelt inte betalat för att nyttja den tjänsten. Det finns massor med undantag här, men det enklaste är att utgå från att bagage aldrig kan checkas in till slutdestinationen om man har flera olika biljetter.

Slutsats
I många fall när det pratas om codeshare här på forumet, så är det egentligen interlining som man vill åt. När det skrivs om interlining är det oftast vidaresändning bagage som avses.
Codeshare har sina användningsområden, men de är ganska avancerade och jag tycker man ska vara försiktig med dem. Interline däremot är bra grejer som vi alltid vill ha.

Frågor på det?
 

olo

Medlem
Toppen! Välskrivet och konkret!

Är det "interline ticketing" som är begreppet vi skall använda oss av?
 
Toppen