Senaste nytt

Med SAS till Manchester i december

Sofia

Medlem
Nu behöver jag bolla idéer mina vänner!

Jag ska flyga till Manchester i december för att hälsa på svärisarna.
SAS har bra förbindelser dit, funkar alltid smidigt. Mitt i-landsproblem består i HUR jag ska boka.

Jag har inte tillräckligt med poäng för att boka t/r i SAS Plus just nu. Jag kan ju såklart alltid köpa poäng men det känns aningens onödigt, det är en kort flygresa så det i sig är inga problem.
Frågorna är alltså flera:
- boka och betala för en biljett t/r i SAS Go och använda poäng för att uppgradera? (nån som vet hur många poäng som krävs?)
- boka Plus ena vägen och Go andra med poäng, vilken riktning skulle DU välja? Från ARN eller från MAN?

Jag kommer inte att ha mer bagage än tillåtna 23 kg så det är helt och hållet bara jag som vill resa i Plus, på ett eller annat sätt, ena eller andra vägen :D
 

palmen

Moderator
Personligen tycker jag det är roligare att "lyxa till det" på utresan, gratis dryck är ju ofta bättre på utresan än när man kommer hem ;)
Ingen aning om vad priserna på plus mot go är, men kan ju vara värt att försöka med optiontown för att uppgradera också
 
OT ligger generellt på typ 35-49 euro till Storbritannien. Det kostar 15K poäng att uppgradera från GO -> PLUS även på europeiska avgångar, enkel väg och per person, samma poängsats som på långdistans.

Sen om jag inte minns fel så har du silver så du får ha 2x23 kg på din SAS GO biljett också, nu va inte de ett problem men jag bara säger de :)

Flygresan i sig är väl typ 2,5 timme gissar jag väl så de är väl upp till dig vad som känns mest värt. Jag skulle dock bokat GO, men det är ju för jag åker på Ungdomsbiljetter som är hutlöst billiga ibland, och jag har redan loungetillgång.
 

Sofia

Medlem
Hmm det lutar åt poängbokning och Plus ut och Go på vägen hem. Nu är det inte jättedyrt att boka med cash men då gör jag ju ändå av med poängen på uppgradering. Tål att tänkas på! Tack för input :)
 
Jag hade kanske bara ansökt OT på utresan då jag alltid har sett dyrare pris för OT på vägen hem (misstänker att APD driver upp priserna på OT)
Ja, den högre prislappen hem från UK blev förklarad häromdagen i Uppgradering med Optiontown-tråden:
Ja, det är höga skatter och avgifter från London.
Alla som flyger från UK oavsett destination, avstånd och kabin betalar en avgift - passenger service fee. Tror den är olika för olika flygplatser men för Heathrow är den på drygt £30. Dessutom betalar man alltså en skatt. För alla andra klasser än economy så är det nu £26 för flyg kortare än 2000 miles och £142(!) för flygningar över 2000 miles. (Det är lite mer komplicerat, man räknar avstånd till huvudstäder o destinationslandet etc. men i princip så). För ekonomi är skatten hälften av ovan. MEN man slipper skatten som transferpassagerare, då betalar man "bara" passenger service fee. Och för ankommande passagerare är det ingen avgift eller skatt alls.
 
Toppen