Senaste nytt

elitism, charter vs first

Glenn E

Medlem
Utan att ha för avsikt att verka dryg på något sätt.
För 3 dagar sedan flög jag HongKong - Frankfurt med Cathay Pacific fösta klass (USDM resa=inte så dyr).
På morgonen kände jag för en Champagne frukost så 2,5 timme innan vi skulle landa öppnas en ny flaska Krug bara åt mig.:)
Det är ju oändligt mycket bättre än att få skäll för att man inte beställer mjölken samtidigt som kaffet på Charter.
Dessutom är inte första klass flyg någon gång ouppnåeligt för någon som jobbar så länge man inte åker fler än 2 personer tillsammans.
Steg 1: Skaffa Coop med mera mer kortet och använd det till allt + betala alla räkningar (gratis) via belalo.se med kortet.
Få SAS poäng (16,6 per 100 kronor) som gäller i 5 år.
Steg 2: När man närmar sig 80000 SAS poäng (en person) eller 160000 poäng (2 personer) skaffa American Express Premium eller Elite kort och spendera 150000 kronor på det på ett kalender år inklusive att betala sina räkningar med detta kort istället på betalo.se (kostar 2,5 %) Då får man en bonusresa för halva antalet poäng
Så för cirka 8000 kronor per person kan vem som helst som jobbar med lite planering få en första klass resa till Sydostasien vart femte år.
Inte särskilt elitistiskt men däremot medvetet resande.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Charter är ju faktiskt svindyrt med tanke på vad man får. För samma pengar kan man ju flyga Business Class och bo en vecka på ett hyfsat hotell. Men normala människor har ju sällan tid eller lust att leta deals eller skaffa en massa kreditkort, så det man egentligen är ute efter med charter är bekvämligheten. Tror nog att vi ska vara tacksamma för det ;)
 

Dr. Miles

Expert
Charter är ju faktiskt svindyrt med tanke på vad man får. För samma pengar kan man ju flyga Business Class och bo en vecka på ett hyfsat hotell. Men normala människor har ju sällan tid eller lust att leta deals eller skaffa en massa kreditkort, så det man egentligen är ute efter med charter är bekvämligheten. Tror nog att vi ska vara tacksamma för det ;)
Charter flyger ofta där det inte finns direktflyg. Vilket är en stor fördel för många människor.

Grekiska öarna, Kanarieöarna, Bulgarien, Rumänien, Turkiet, Dominikanska republiken etc. Förutom enstaka undantag (Las Palmas, Antalya, Skiathos etc) finns det inga reguljär direktflyg till dessa destinationer.
 

johhenrik

Medlem
Charter är ju faktiskt svindyrt med tanke på vad man får. För samma pengar kan man ju flyga Business Class och bo en vecka på ett hyfsat hotell. Men normala människor har ju sällan tid eller lust att leta deals eller skaffa en massa kreditkort, så det man egentligen är ute efter med charter är bekvämligheten. Tror nog att vi ska vara tacksamma för det ;)
Från en som flög charter i år: Jag tror inte det hade blivit billigare med reguljärt och hotell. Lägg till att det var all-inclusive så var det nog rätt prisvärt. Men det är ju som med allt inom resande, man kan alltid hitta något billigare och bättre, men kanske inte alltid den destination man vill till eller datum.

(Sen ska tilläggas att vi blev bjudna på resan, så om jag jämför vad det kostade mig så är det svårslaget. ;) )
 

matte_ante

Medlem
Ni glömmer tiden vi lägger ned. Sedan får man tänka på att många bryr sig dessutom mer om andra saker än finare mat och lounger. För dem handlar det om transport från A till B. Hotellet är ett ställe man sover.
 

thsred

Medlem
Vi åkte ner till Rhodos förra året och tänkte sedan åka till Milos en vecka. För oss blev det billigare att köpa en charter ner från Sthlm med hotell och bara skita i returen hem och istället åka till Aten jämfört med att boka reguljärt direktflyg med Norwegian (dock avgång vid midnatt) och sedan samma all-inclusive hotell.

Så visst är charter billigare, men samtidigt vet jag inte om jag riktigt skulle välja det. Nu åkte vi med min systers familj och för dem med två ungar så passade glassbuffén vid poolen perfekt.
 

RickardG

Medlem
Som förälder till tre småbarn är det väldigt skönt med charter och all-inclusive. Vi har åkt fem personer till Cypern och var väldigt nöjda. Direktflyg, transfer till/från flygplatsen, all-inclusive med barnanpassad mat hela dagarna, bra barnvänligt hotellområde, bamseklubb och organiserade utflykter med svensktalande guider.

Vi har också varit på liknande äventyr på Kanarieöarna.

Med det sagt, så föredrar jag att planera in resor helt på egen hand när vi reser utan barn och vill resa på ett helt annat sätt, älskar att flyga bekvämt och hatar köer. Med andra ord, det ena utesluter inte det andra.
 
S

SPG1

Guest
Jag spenderade 12 dagar i svit med familjen på ett Sheraton i medelhavet. Nu fick jag den resan "gratis" men om jag hade betalat så hade det blivit - 12 x 214 Eur = 2568 EUR (inklusive frukost). Flyg för alla 4 ToR = 4 x 275 EUR = 1100 EUR.

Totalpris = 3668 EUR = 34 600 SEK.

Tittar jag på samma upplägg hos de charterbolag som också flyger dit så tar de för 7 dagar under samma period 47010 sek.

Så jag håller inte med om att charter är billigt. Lägg till att då får jag lounge access (diamond) plus SPG Platinum perks och att charterpriset gäller för 7 dagar.
 
Toppen