Senaste nytt

Brytdatum Amex på helgen?

freddanm

Medlem
Hej! Någon som vet hur American Express hanterar ett brytdatum på faktura som ligger på en helg? Är det närmaste bankdag innan som gäller eller är det faktiskt på helgen om datumet ligger där?

Trevlig helg!
Mvh Fredrik
 

agehall

Medlem
Rent logiskt ser jag inte varför det skulle spela roll vilken dag brytpunkten infaller på - det är ju inte som att en människa behöver gå in och göra något...

Jag skulle tro att det enda som händer är möjligen att fakturan går iväg från AmEx först nästa vardag.
 

Brandten

Medlem
Brytpunkt 8e = förfallodatum 24e = dagen innan lön och utläggen trillar in (om man inte är egenföretagare som jag som betalar ut mina egna löner/utlägg).

Brytpunkt senare (vilket man kan ändra genom att ringa Amex) så har man fått lönen/utläggen INNAN Amex ska betalas.
 

Dr. Miles

Expert
Mitt Amex har brytdatum vid 17:e (mellan 17:e - 16:e nästa månad) och när jag kollar kontoutdraget på nätet står det så på alla månader från april till juli. (för din information, 17:e maj var en söndag)

Däremot vissa onlineköp har hamnat på dagen efter (= nästa månads räkning).
Bl a Amazon, SAS (antagligen med biljettering att göra), Webhallen, Die Bahn.
 
Såg att jag haft förfallodatum mellan den 25-27:e iår. Har nog aldrig betalat de innan 27-29:e och aldrig fått påminnelse eller ränta.
 
Toppen