Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Tidigare skrattade jag åt hur media väljer att vinkla framförallt rubriker men nu är det bara sorgligt. Handlar då självklart inte bara om SAS/flygbranschen men det är ofta väldigt uppenbart då.
Jo, media ska ju ha en kritisk inställning men här är det ju bara en förbättring för konsumenten iom prissänkning om man väljer att resa lätt. Ser fram emot en uppföljande granskning av media kring SAS utveckling som bolag och prisförändringar. Tidigare kampanjpris i SAS go på säg 499 kr borde alltså hamna på 379 kr i SAS Go light

Btw när ska SAS PLUS Plus införas, där smoothie och obegränsat drickande ingår? :D
 

Jacob

Medlem
Intressant. Vet man hur EB-intjäningen kommer se ut i Go Light?
Om det är så att GO light kommer att bli 120:- billigare än nuvarande GO välkomnar jag detta men blir tyvärr inte förvånad om SAS istället väljer att höja priserna på GO. Det lär tiden utvisa.

Kommer GO light att prissättas som en egen "bokningsklass" med ett begränsat antal biljetter/flyg eller kommer hela flyget kunna köpa biljetter i GO light?
Nu har jag även fått detta dubbelkollat. SAS kör samma modell som British Airways vilket innebär att SAS Go Light i grund är SAS Go-priset men med en rabatt. Det finns alltså flera olika prisklasser även i SAS Go Light, från billigt till ganska dyrt. EuroBonusintjäningen kommer variera beroende på prisklass/bokningsklass, som idag.
 

agehall

Medlem
Jag tycker det här är jättebra som princip - försöker ju åka utan incheckat bagage så mycket det går.

Dock så har jag sett hur det gått för BA och där har ju förmånerna för statusinnehavare tagits bort en efter en, så det är inte längre speciellt attraktivt där. Jag hoppas verkligen SAS sköter detta bättre på sikt.
 

Ormen

Medlem
Tack @Jacob !

Är det alltså rätt uppfattat att man kan förvänta sig samma intjäning som till Go (baserat på bokningsklass)?
I sådana fall tycker jag detta är väldigt positivt och skapar verkligen mervärde för, framförallt, EBS.

Läste DN artikeln i morse, tycker den är riktigt löjlig. Särskilt sista meningen: Allt detta gäller de som väljer de dyrare biljetterna.
Oavsett vad SAS säger försöker man vända det till något negativt. Det som skiljer SAS från lågprisbolagen är ju just valbarheten. Man kan, om man vill, betala för utökad service. Vill man inte behöver man inte. Verkar som att DN endast skulle bli nöjda om biljetterna inom EU var all inclusive (inkl fast track och lounge) och kostade SEK 500 ToR.
 

Jacob

Medlem
Tack @Jacob !

Är det alltså rätt uppfattat att man kan förvänta sig samma intjäning som till Go (baserat på bokningsklass)?
I sådana fall tycker jag detta är väldigt positivt och skapar verkligen mervärde för, framförallt, EBS.
Korrekt. Intjäning enligt tabellen som den ser ut idag, så du får kolla bokningsklassen vid bokningen för att se hur många poäng du tjänar, precis som man gör idag.

Och som EBS/EBG/EBD får man ta med gratis bagage (det blir den extra bagageförmånen som blir det bagage man får ta med). SAS kommer inte heller allokera platser till de med biljett i SAS Go Light, som British Airways gör.
 

Simon

Medlem
Nu har jag ingen koll på ekonomi kring bagagehantering, men min första tanke var att SAS kommer förlora en massa pengar på EBS/EBG/EBD som nu helt enkelt kan boka Go Light istället för Go och ändå checka in bagage om de vill. Bra förmån förstås, men Go blir väl i princip värdelöst som bokningsklass för alla med någon form av status, och nu när EBS är lättare att nå än någonsin.
 

agehall

Medlem
Så man får själv välja plats som EBS/G/D? Det är jättebra. När BA tog bort det så dödade de intresset för sitt erbjudande i mina ögon.
 

HCas

Medlem
Tycker inte detta känns som en bra idé. SAS har ju rätt tydligt profilerat sig gentemot andra bolag genom sin princip att en incheckad väska alltid ingår, även i de billigaste biljetterna. Och jag har verkligen uppskattat att man alltid har kunnat droppa kabinväskan utan extra kostnad om det t.ex. visar sig att man vill ha med något hem som inte går att ta genom säkerhetskontrollen. Nu försvinner den flexibiliteten.

Det blir förstås ett bra incitament för att bli/behålla EBS - men frågan är hur länge SAS har råd att ha kvar den förmånen med det här nya systemet nu när det är så lätt att få tag på ett silverkort.
 

gdaily

Medlem
"För innehavare av EuroBonus Silver/Gold/Diamond kommer man kunna ta med gratis incheckat bagage enligt nuvarande regler för respektive nivå. En EuroBonus Silvermedlem kommer följaktligen kunna ta med ett gratis incheckat bagage med en SAS Go Light-biljett "

Äntligen blir silvermedlemsskapet värt något, med andra ord. Även om det troligen handlar om att vanliga Go-biljetter blir 120 kr dyrare :)
 
Toppen