Senaste nytt

Amex Platinum - Nedgraderad i Club Carlson

augu12345

Medlem
Haft Amex Platinum i över ett år nu och fick just ett nytt CC-kort posten - Classic istället för Gold Elite som tidigare.

Jag har för mig att det stod något i medlemsvillkoren om att guld-status som medföljer med Amex Platinumkortet enbart gäller i 12 månader men jag har fått förnyad status i många andra bonusprogram samt inte läst något om det här så jag antog att jag läst fel.

I vilka andra bonusprogram nedgraderas man efter ett år med Amex Platinum? Går det att runda på något sätt? Den förmånen är i princip den enda anledningen att jag inte redan bytt till ett Amex SAS Elite-kort istället..
 

agehall

Medlem
Om du inte har AmEx Plat och du inte förtjänar statusen på annat sätt så är det nog risk för nedgraderingar, ja.

Men vilka program får man status med från ett svenskt AmEx Plat?
 

augu12345

Medlem
Om du inte har AmEx Plat och du inte förtjänar statusen på annat sätt så är det nog risk för nedgraderingar, ja.

Men vilka program får man status med från ett svenskt AmEx Plat?

Accor, Starwood, Scandic och då Club Carlson/Rezidor.

Japp, verkar inte bättre. Och Avis erbjuder inte längre garanterade uppgraderingar i första Preferred-nivån..

Betalar med andra ord för närvarade 6 000 om året för att vara medlem i Hertz Gold Plus. Lite saftigt känner jag :)
 

agehall

Medlem
Jag trodde de slutat med SPG i Sverige, men det är ju trevligt om man fortfarande får status där. Accor kan du få guld hos genom att köpa aktier och Scandic ser jag personligen som en kedja jag helst undviker, så de bryr jag mig inte om.

@Stefan62 brukar vara bra på att motivera varför man ska ha AmEx Plat och jag tror att om man drar nytta av alla förmåner man får så är det värt det men man måste verkligen gå in för att nyttja dessa, annars är det nog inte en lönsam affär.
 
SPG har inte nedgraderat mig från Guld iaf, trots att jag inte verkar ha sovit en natt där sedan 2010 :) Accor och Scandic har jag nog inte plockat ut några kort på. CC nedgraderades efter 12 månader även för mig, men det löser man ju via Rezidor-aktierna som sagt.
 

Stefan62

Medlem
Villkoren säger en sak, men tillämpas inte alltid.

Om Du av misstag blir nedgraderad i CC så gör Du en ny anmälan/ansökan via Amex så löser det sig. Men om Du har Amex Platinum för CC Gold-kortet i huvudsak och inte når upp till statusen genom övernattningar så ska Du nog hitta annat alternativ, t ex aktieköp.

SPG Gold - förnyas årligen, även om Du inte bott någon natt och detsamma gäller Scandic.

För min del är det Accor Platinum som är mest värt i sammanhanget och det uppdateras också årligen.

Dessvärre försvann HHonors Gold för något år sedan, men är på väg tillbaka enligt Amex kundservice.
 

augu12345

Medlem
Absolut! Från hemsidan:

Shangri-La Golden Circle - Jade



Golden Circle är skapat speciellt för Shangri-La's mest uppskattade gäster och är mer än ett stamgästprogram. Varje gång du bor på ett Shangri-La Hotel så kommer du att få åtnjuta exklusiva förmåner inom många olika områden.

GOLDEN CIRCLE JADE-MEDLEMSKAP
Som Platinum-medlem får du en speciell inbjudan till Shangri-La Golden Circle Jade utan att behöva uppfylla det normala kravet 20 kvalificerade övernattningar eller 10 kvalificerade vistelser inom ett kalenderår. Shangri-La hoppas att få välkomna dig som medlem och se till att din vistelse blir så personlig och trivsam som möjligt.

Deltagande hotell: Shangri-La Hotels & Resorts, Traders hotell och Kerry hotell

GOLDEN CIRCLE JADE-MEDLEMSFÖRMÅNER INKLUDERAR:

  • Samla GC Award Points med 25 % bonus på alla Shangri-La Hotels & Resorts, Traders hotel, Kerry hotel och Hotel Jen
  • Prioriterad incheckning och utcheckning
  • Garanterat rum för bokningar gjorda 72 timmar i förväg med prioriterad väntelista*
  • Förregistrering för enklare incheckning
  • Prioriterad uppgradering till nästa tillgängliga rumskategori, om den reserverade rumstypen inte är tillgänglig vid incheckningen
  • Tidig incheckning kl. 11.00** / Sen utcheckning kl. 16.00**
  • Personlig preferens gällande säng- och kuddtyp
 
Toppen