Senaste nytt

Chansa på sista min, eller boka idag?

BakPackarn

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Australien eller Sydostasien (gärna Thailand, men inget måste)
  • När vill/behöver du resa ut? 15 oktober + 2 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med SAS hela vägen då vi är EBG, och vill prova på någon eller några av deras lounger längs vägen.
    Alternativt Star Alliance. Vart finns bäst möjlighet för tillgång till lounger via *A för denna rutt?
  • Vad är din budget? (per person) max 10.000 SEK per person (för cirka 5,000 per person i exemplet nedan)
  • Vad är det viktigaste för dig? Ta sig fram absolut billigast möjligt, och tjäna maximalt med poäng/miles
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Stannar gärna i Thailand/singapore en eller ett par veckor tills vi hittar en billig enkelbiljett till Sydney eller Melbourne
Jag är ny här, därför väldigt dålig på hur jag bör lägga upp rutten för att effektivisera mitt nya EuroBonus medlemskap.. Allra helst skulle jag ju flyga med SAS hela vägen även om det är snäppet dyrare.

Min egna spontana sökning följer:
Vad är en bot? - KAYAK (Cathay Pacific)
2684 SEK enkel per person till Singapore (framme 11.45)
Vad är en bot? - KAYAK (JetStar)
1491 SEK enkel per peson till Melbourne (Avfärd 21.00)
Totalt 4175
per skalle!

Sedan undrar jag om det är mest värt att boka dessa idag, eller vänta och försöka få tag på sista minuten, tex prisvärd biljett i en högre klass för lågt pris, eftersom vi har möjlighet att stanna i Stockholm hela Oktober månad i väntan på att något ska dyka upp :)
 

agehall

Medlem
Sista minuten är något som i princip inte existerar längre. Iaf inte så som det gjorde förr. Flygbolagen har mycket större möjligheter att hålla kontroll över sin försäljning och de slipper rea ut platser på slutet.

Det pris du har hittat är rätt bra så jag skulle nog boka det utan att tveka om det är economy du vill flyga.
 
Det där priser är riktigt bra. Tror inte att det kommer att dyka upp något bättre. Och som @agehall skriver, sista minuten finns inte längre i princip, annat än på charterbolaget. Så det är bara att köra!
 

BakPackarn

Medlem
Okej, skönt att 'slippa' tänka på sista minuten och bråka med sånt då :) Tack för infon!

Någon som har förslag på hur jag skulle kunna flyga ner med SAS? Jag har ännu väldigt dålig koll på vilka knutpunkter(flygplatser/städer) just SAS/Star Alliance använder sig av för att ta sig till andra sidan klotet.

  • har inget emot att åka runt lite i Europa påväg ner, från ARN > CPN, SIN eller DUB > SYD, för att ge exempel.
    Skulle alltså väldigt gärna utnyttja möjlighet till Lounge under mellanlandning och nyttja mitt EBG till fullo.
  • Alternativt tjäna extra poäng bara för att man åker SAS, eller istället använda mina befintliga ~30,000 poäng för en klass upgrade, om dessa räcker särskilt långt?
Tips?

Undrar förresten även hur jag gör för att få med mig bagaget hela vägen när jag bokar de två biljetterna ovan eftersom det är separata, eller måste jag helt enkelt checka ut och in igen i Singapore? :(
 
Last edited:

BakPackarn

Medlem
Kostar det några tusenlappar extra för att åka hela vägen med SAS så kör jag hellre på det.

Resvägen i sig är irrelevant, med en önskan om tillgång till EBG lounge
 

agehall

Medlem
Problemet är att du fortfarande inte är entydig i vad du prioriterar. Det blir helt omöjligt för andra att ge dig vettig hjälp om du inte har en tydlig önskan. Det är därför mallen är utformad som den är. När man börjar svara fritt på frågorna så blir svaren sämre.

Som exempel - du anger att det viktigaste är att resan är billig i ditt första inlägg men nu verkar det som att poängintjäning är viktigare. Hur ska vi andra tolka det? Det går liksom inte eftersom bara du vet vilka avvägningar du gör.

Så, prioritera och tala om vad som är viktigast för dig (EN sak) och därefter kan man ge dig lite alternativ.
 
Undrar förresten även hur jag gör för att få med mig bagaget hela vägen när jag bokar de två biljetterna ovan eftersom det är separata, eller måste jag helt enkelt checka ut och in igen i Singapore? :(
Det kanske går om de är snälla när du checkar in på ARN och det samtidigt finns interlineavtal mellan bolagen, men du kan inte räkna med det. Se det som en bonus om de skickar bagaget hela vägen till slutdestinationen. Annars får du hämta ut det och checka in det igen, men du kommer ju ha gott om tid på dig att göra det :)
 
Toppen