Senaste nytt

Avbokade Eurobonusbiljetter med Lufthansa. Vad göra?!

I mars i år bokade jag 2 st Eurobonus biljetter AMEX '2 for 1' i business class med Lufthansa från Arlanda till Costa Rica den 28 dec 2015 med retur 11 jan 2016. Jag betalade flygplatsskatterna och fick biljetterna på mailen på en gång. Perfekt!

Här om dagen ville jag dubbelkolla mina flygtider och loggade därför in på SAS-appen för att kolla detta. Då stod det plötsligt följande i rött: "This flight has been cancelled/rebooked". Eeehh...! Jag kollade även på Check-my-trip och samma sak stod det där. Märkligt tänkte jag och ringde till AMEX Eurobonus medlemsservice på 018-480 9167. Dom förstod ingenting och visste knappt vad dom skulle göra och hänvisade till SAS Eurobonus medlemsservice. Jag ringde SAS Eurobonus och dom sa att jag helt klart hade biljetter men att detta var AMEX ansvar. Jag ringde AMEX Sverige som kollade upp det hela och sa att det var Lufthansas problem eftersom flighten jag hade bokat numera inte fanns, dvs den hade tagits bort helt och hållet! Och detta är så långt jag kommit.

Frågan är, ska jag nu ringa Lufthansa för att kolla upp det hela eller ska jag avvakta? Lufthansa har inte hört av sig till mig och meddelat att biljetterna/flighterna har tagits bort. Det var bara ren tur att jag gick in och upptäckte detta själv. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag/Lufthansa? Dvs är det ok av ett flygbolag att bara ta bort min flight och inte höra av sig? Är det mitt ansvar att hela tiden kolla att mina biljetter är giltiga? Jag har ju ändå betalat med en himla massa poäng samt flygplatsskatterna och går i tron att jag har 2 giltiga biljetter i business till Costa Rica i december... Någon som kan ge mig lite tips på vad jag ska göra eller varit med om samma grej?

IMG_9203.PNG
 
Hej Espen,

Jag googlade lite och fann detta. Med andra ord så har Lufthansa skjutit på starten av direktlinjen till Panama (PTY) till 2/3-2016 så därför har dina biljetter blivit avbokade.

Från denna källa LUFTHANSA Delays Panama City Launch - Lufthansa Flyer

"Lufthansa has postponed the launch of new service between Frankfurt and Panama City by approximately 3 months.

Originally, Lufthansa was set to begin 5x/week service on November 16, 2015. It has now rescheduled the launch to March 2, 2016. "
 
F

FCT

Guest
I mars i år bokade jag 2 st Eurobonus biljetter AMEX '2 for 1' i business class med Lufthansa från Arlanda till Costa Rica den 28 dec 2015 med retur 11 jan 2016. Jag betalade flygplatsskatterna och fick biljetterna på mailen på en gång. Perfekt!

Här om dagen ville jag dubbelkolla mina flygtider och loggade därför in på SAS-appen för att kolla detta. Då stod det plötsligt följande i rött: "This flight has been cancelled/rebooked". Eeehh...! Jag kollade även på Check-my-trip och samma sak stod det där. Märkligt tänkte jag och ringde till AMEX Eurobonus medlemsservice på 018-480 9167. Dom förstod ingenting och visste knappt vad dom skulle göra och hänvisade till SAS Eurobonus medlemsservice. Jag ringde SAS Eurobonus och dom sa att jag helt klart hade biljetter men att detta var AMEX ansvar. Jag ringde AMEX Sverige som kollade upp det hela och sa att det var Lufthansas problem eftersom flighten jag hade bokat numera inte fanns, dvs den hade tagits bort helt och hållet! Och detta är så långt jag kommit.

Frågan är, ska jag nu ringa Lufthansa för att kolla upp det hela eller ska jag avvakta? Lufthansa har inte hört av sig till mig och meddelat att biljetterna/flighterna har tagits bort. Det var bara ren tur att jag gick in och upptäckte detta själv. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag/Lufthansa? Dvs är det ok av ett flygbolag att bara ta bort min flight och inte höra av sig? Är det mitt ansvar att hela tiden kolla att mina biljetter är giltiga? Jag har ju ändå betalat med en himla massa poäng samt flygplatsskatterna och går i tron att jag har 2 giltiga biljetter i business till Costa Rica i december... Någon som kan ge mig lite tips på vad jag ska göra eller varit med om samma grej?

Visa bifogad bild 39858
Här är info om flytten av start.
http://www.businessclass.se/forum/t...kar-samarbetet-med-copa-airlines.22641/page-2

Ring till de som du bokade med dvs Talinn och förklara läget och be dem kontakta Lufthansa.
Lufthansa kommer se till att du får nya platser, de brukar alltid sköta sånt snyggt.
 
Ok, förstår. Det förklarar ju saken. Men det är ju lite lustigt att Lufthansa inte kontaktar mig och meddelar detta utan jag råkar hitta denna info själv. Kan jag begära att Lufthansa fixar annan rutt till mig eller är mina Eurobonus-biljetter rent av borta?
 
F

FCT

Guest
Lufthansa kan mycket väl ha kontaktat din resebyrå, dvs Talinn men att de sedan inte kontaktat dig.
De fixar annan rutt normalt sett, men gör lite research innan så går det lättare.
Du kan alltid ringa Lufthansa direkt och höra, de har ju tusentals passagerare skillnaden är att de flesta är rev pax så så är det lättare att boka om.
 
Toppen