Hej,
För några dagar sedan ringde jag EB medlemsservice för att boka om en awardresa för 2 personer i C till Australien.
Jag ville ändra min hemresa som jag urprungligen hade bokat enligt följande routing:
Brisbane-Bangkok (Thai)
Bangkok-Zurich (Thai)
Zurich-Arlanda (SAS)
Då jag på BC.se läst goda omdömen om Air New Zealand (+ borttagen bränsletillägg på NZ) och Swiss i C ville jag boka om enligt följande routing:
Brisbane-Auckland (Air New Zealand)
Auckland-Shanghai (Air New Zealand)
Shanghai-Zurich (Swiss)
Zurich-Arlanda (Swiss)
Jag hade givetvis kollat platstillgången på ANA Tool i förväg och det visade sig också mycket riktigt finnas 2 platser i C på samtliga segment.
När EB medlemsservice försöker boka om biljetten får hon dock upp det dubbla antalet EB-poäng, dvs. 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Hon ber om att få undersöka och sedan återkomma.
Jag tänkte att det sannolikt var något fel i systemet (SAS IT) som gjorde att det blev så. Men nej, när hon undersökt saken och återkommer får jag höra att jag "passerar samma tidsgräns 2 gånger, vilket gör att systemet räknar det som en jorden-runt resa istället för en t/r till Pacificregionen". Det hade alltså inte med antalet segment att göra. Kan också nämnas att det var en open jaw med ditresa bokad till Melbourne och hemresa från Brisbane. Slutsatsen var alltså att det var rätt att resan skulle kosta 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Jag avböjde såklart och lät den ursprungliga bokningen ligga kvar.
Är det någon här som vet vad detta kan röra sig om?
Jag trodde inte ens att EB hade jorden-runt biljetter?
Det står inget om att passera några tidsgränser någonstans?
(Hon skulle skicka info om det per mail, men det har såklart uteblivit)
Tack!
/Elis
För några dagar sedan ringde jag EB medlemsservice för att boka om en awardresa för 2 personer i C till Australien.
Jag ville ändra min hemresa som jag urprungligen hade bokat enligt följande routing:
Brisbane-Bangkok (Thai)
Bangkok-Zurich (Thai)
Zurich-Arlanda (SAS)
Då jag på BC.se läst goda omdömen om Air New Zealand (+ borttagen bränsletillägg på NZ) och Swiss i C ville jag boka om enligt följande routing:
Brisbane-Auckland (Air New Zealand)
Auckland-Shanghai (Air New Zealand)
Shanghai-Zurich (Swiss)
Zurich-Arlanda (Swiss)
Jag hade givetvis kollat platstillgången på ANA Tool i förväg och det visade sig också mycket riktigt finnas 2 platser i C på samtliga segment.
När EB medlemsservice försöker boka om biljetten får hon dock upp det dubbla antalet EB-poäng, dvs. 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Hon ber om att få undersöka och sedan återkomma.
Jag tänkte att det sannolikt var något fel i systemet (SAS IT) som gjorde att det blev så. Men nej, när hon undersökt saken och återkommer får jag höra att jag "passerar samma tidsgräns 2 gånger, vilket gör att systemet räknar det som en jorden-runt resa istället för en t/r till Pacificregionen". Det hade alltså inte med antalet segment att göra. Kan också nämnas att det var en open jaw med ditresa bokad till Melbourne och hemresa från Brisbane. Slutsatsen var alltså att det var rätt att resan skulle kosta 720.000 poäng istället för 360.000 poäng. Jag avböjde såklart och lät den ursprungliga bokningen ligga kvar.
Är det någon här som vet vad detta kan röra sig om?
Jag trodde inte ens att EB hade jorden-runt biljetter?
Det står inget om att passera några tidsgränser någonstans?
(Hon skulle skicka info om det per mail, men det har såklart uteblivit)
Tack!
/Elis