Senaste nytt

Flyga till & inom AustralAsien under 2-3 år?

BakPackarn

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa?
    ARN Stockholm
  2. Var är din destination?
    SYD
  3. När vill/behöver du resa ut?
    Mitten av Oktober
  4. Hur länge vill du vara borta?
    Australien 1 år, kommer flyga mellan Aus-NZ-JPN-SK under detta år, sedan vidare genom diverse asien
  5. Hur många personer som skall resa?
    Jag + sambo
  6. I vilken kabinklass?
    • Economy; så billigt som möjligt, helst med möjlighet till Lounge på mellanlandningar
  7. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    SAS/Star Alliance. Finns det andra rimliga alternativ till aus/inom oceanien?
  8. Vad är din budget? (per person) upp till 5-8k (om bra villkor, typ lounge access och liknande 10k+) per person
  9. Vad är det viktigaste för dig?
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
    • maximera poängansamling till SAS EB och uppnå Guld status
  10. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Den billigaste flygplatsen att mellanlanda i! skulle gärna stanna i Singapore eller thailand någon vecka innan vi åker vidare till Aus.
Nedan följer en mer detaljerad samling frågor, lite överkurs.. kanske :p

Jag + sambo reser på arbetsvisum till Australien i Oktober

-Blivit värvad till Amex ELITE, och skall värva sambon till Amex Gold, sedan försöka nå EBG snarast på 'mitt' konto, där vi ska köpa kamerautrustning för ~33,000 sek (Välkommen till FotoKungen ! + resväska m.m.
Tyvärr tog inte fotokungen.se emot Amex, så antar att vi måste ta det köpet genom SAS EB MC, om ingen har någon bättre idé?

-Såfort jag fått 20k startpoäng för året via ELITE, +18k EB-poäng så byter jag ned mig till SAS Premium (Funkar detta?)

-Beställt Diners Club kort och skall säga upp såfort jag fått mina 4k bonus. (Om jag når EBG fort, får jag detta års diners club kostnadsfritt? finns det annan anledning att inte säga upp kortet efter 3 köp?)
Kan jag bjuda in sambon i familjekonto på SAS EB så hon också kan skaffa Diners club kort och får ytterligare 4k till vårat gemensamma konto?

-Vi börjar flyga till Sydney i Australien, som medlem i SAS EB, vilken rutt blir billigast, enkel väg? Finns det någon 'billigare stad' i Australien att flyga till?

-Har lite svårt att greppa Oneworld och Virgin Flying Club, hur kan jag på bästa sätt utnyttja dessa till min fördel?

-Hade helst gått med i Qantas Frequent Flyer, men tyvärr måste man vara Australiensk medborgare för detta (kommer till största del använda ett Australienskt utfärdat mastercard, via Commonwealth) Finns det något annat sätt att tjäna in poäng när man reser inrikes i Australien?

-Vi kommer under våran vistelse i Australien åka fram & tillbaka en del mellan Japan, SydKorea och Nya Zealand, finns det några bra Star Alliance transporter här emellan?

-Hur funkar familjekonto på SAS EB? Kan jag och sambon använda oss av mitt medlemskap, medan mina föräldrar går med i samma EB familjekonto och handlar dagligvaror hemma i Sverige och samlar poäng åt oss den vägen?

20k (statusgrundande)
18k elite värvningsbonus
10k genom värva sambon till Amex Gold
3,5k 35,000+ kr via EB MC
4k Diners Club
4k sambons Diners Club
$$$$ (cirka 15,000 kr för våra biljetter via sas)$$$$ Boka Enkel biljett till Australien för mig+sambo, hur gör vi för att maximera detta? 30 poäng per 100kr när man bokar SAS? Skulle gärna vilja komma in i SAS Lounge som Gold medlem i våran mellanlandning till AUS.
Totalt 59,500 EB poäng! PLUS flygbiljetter! Kan denna uträkning vara rimlig?

Tackar och bockar så hemskt för all hjälp, kommer helt klart bli aktiv på detta forum och dela med mig av diverse tripprapporter och liknande kommande år ;)
 
Last edited:

BakPackarn

Medlem
Det var ju det, och jag hoppas att det inte blir helt paralyserande för folk att svara på :( Jag är iaf jättetacksam för små enkla svar och tips, som du nämner nu.

Jag hade icke koll på att man måste hålla koll på andra poäng än de som endast var statusgrundande genom Elite. Hur särskiljer jag dessa?
 

agehall

Medlem
Jag + sambo reser på arbetsvisum till Australien i Oktober


Nu har visserligen tråden funnits ett tag utan att du fått några vettiga svar, men jag skulle säga att du var lite sent ute för att boka biljetter i Oktober.

-Blivit värvad till Amex ELITE, och skall värva sambon till Amex Gold, sedan försöka nå EBG snarast på 'mitt' konto, där vi ska köpa kamerautrustning för ~33,000 sek (Välkommen till FotoKungen ! + resväska m.m.

Vet inte hur du har tänkt här, men köp ger inte statusgrundande poäng. Är även tveksam till att AmEx Gold är bättre än AmEx Elite ifall man vill samla poäng, men det ligger nog lite egna preferenser i den åsikten, så det måste man själv överväga.

Tyvärr tog inte fotokungen.se emot Amex,
så antar att vi måste ta det köpet genom SAS EB MC, om ingen har någon bättre idé?

Då är det väl ett COOP-kort som ger näst bäst utdelning?

-Såfort jag fått 20k startpoäng för året via ELITE, +18k EB-poäng så byter jag ned mig till SAS Premium (Funkar detta?)


Vad jag vet så ska det fungera, men det kan vara värt att kika i tråden om AmEx elite för att se ifall någon har sagt något annat där. Det mesta om kortet finns nog där... Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

-Beställt Diners Club kort och skall säga upp såfort jag fått mina 4k bonus. (Om jag når EBG fort, får jag detta års diners club kostnadsfritt? finns det annan anledning att inte säga upp kortet efter 3 köp?)
Du får ett loungebesök per 10000kr du spenderar på kortet. Dock först nästkommande kalenderår.

Kan jag bjuda in sambon i familjekonto på SAS EB så hon också kan skaffa Diners club kort och får ytterligare 4k till vårat gemensamma konto?
Ja, det bör fungera.

-Har lite svårt att greppa Oneworld och Virgin Flying Club, hur kan jag på bästa sätt utnyttja dessa till min fördel?

Det beror helt på vilka bolag du tänker flyga med. Virgin Flying Club kan jag själv inget om och jag flyger bara med alliansbolag, så de är inte riktigt aktuella för min del.

OneWorld är ju en stor allians och det finns gott om bolag du kan flyga med där. I stort fungerar alla tre allianserna (Star Alliance, SkyTeam och oneWorld) på motsvarande sätt. Du får nog vara lite mer specifik i din fråga om du vill ha bättre svar tyvärr.

-Hade helst gått med i Qantas Frequent Flyer, men tyvärr måste man vara Australiensk medborgare för detta (kommer till största del använda ett Australienskt utfärdat mastercard, via Commonwealth) Finns det något annat sätt att tjäna in poäng när man reser inrikes i Australien?

Nu förstår jag inte. Qantas Frequent Flyer kan vem som helst gå med i. Jag är tex medlem. Om du pratar om att koppla kreditkort till programmet för att tjäna miles, så kan det nog vara mer komplicerat om man inte är skriven i Australien. Givetvis kan du samla poäng när du flyger med Qantas i Australien. Bara att kreditera till valfritt program inom oneWorld.

-Vi kommer under våran vistelse i Australien åka fram & tillbaka en del mellan Japan, SydKorea och Nya Zealand, finns det några bra Star Alliance transporter här emellan?
Du vill nog kika lite närmare på Air New Zealand, Singapore Airlines och Thai Airways. Eventuellt även ANA. Du kan skaffa dig en uppfattning om vilka som flyger vart genom att titta på openflights.org.

-Hur funkar familjekonto på SAS EB? Kan jag och sambon använda oss av mitt medlemskap, medan mina föräldrar går med i samma EB familjekonto och handlar dagligvaror hemma i Sverige och samlar poäng åt oss den vägen?
Ja, jag kan inte se några restriktioner mot detta hos EuroBonus.


20k (statusgrundande)
18k elite värvningsbonus
10k genom värva sambon till Amex Gold
3,5k 35,000+ kr via EB MC
4k Diners Club
4k sambons Diners Club
$$$$ (cirka 15,000 kr för våra biljetter via sas)$$$$ Boka Enkel biljett till Australien för mig+sambo, hur gör vi för att maximera detta? 30 poäng per 100kr när man bokar SAS? Skulle gärna vilja komma in i SAS Lounge som Gold medlem i våran mellanlandning till AUS.
Totalt 59,500 EB poäng! PLUS flygbiljetter! Kan denna uträkning vara rimlig?

Nja, du har nog blandat lite mellan bas- och extra-poäng här. Du kommer inte att ha varken 59500 statuspoäng eller poäng att resa för.

Jag hade icke koll på att man måste hålla koll på andra poäng än de som endast var statusgrundande genom Elite. Hur särskiljer jag dessa?

Grundregeln i alla program är att du bara får statusgrundande poäng genom att flyga om inte annat anges. De poäng man får från AmEx elite som enbart är statusgrundande är ett ganska udda undantag.

I övrigt så är det tyvärr väldigt många frågor i ett och samma inlägg. Jag har försökt adressera dessa så gott det går just nu, men det är i princip omöjligt att svara kort och koncist på de flesta av dem. Det bästa du kan göra är att investera tid i att läsa trådar som redan finns här och bilda dig en egen uppfattning samt fråga om specifika saker när något är oklart.
 

ACervin

Medlem
@BakPackarn
För att börja med det enkla. Kamerautrustningen. Behöver du inte den innan du åker så är det betydligt billigare i Australien som dessutom bara har 10% moms som du dessutom får tillbaks när du lämnar landet och du har 3 månader på dig och du får lov att använda utrustningen under tiden. Kolla här exempelvis och jämför med Sverige och du kan dra av 10%.

Home page | CameraPro Australia

Dessutom så passerar du troligen Singapore eller Hongkong på vägen. Kamerashopping Mecka.

Med dina planerade resmål så håll dig till Star Alliance speciellt om du flyger ut med SAS så lägger du på Singapore Airlines, Air New Zealand och ANA så bör du ha täckt upp dina resmål. Samla alla poängen på Eurobonus.

Qantas kan man bli medlem som utlänning utan problem, men du får inget poäng-intjänande Australiskt bank kort utan att ha fast adress och inkomst här. Inrikes i Australien kommer du inte att kunna utnyttja dina poäng till något. Det blir mest småslattar vare sig om du väljer Qantas eller Virgin. Från Virgin kan du visserligen föra över poängen till Singapore Arlines. Men det hjälper dig inte.

Satsa istället på att flyga inrikes så billigt som möjligt. Det finns både Tiger Air och Jetstar bland annat. Det finns ruskigt billiga biljetter från Australien till Asien och Japan ofta med Scoot eller Air Asia. Enkel Sydney-Singapore för ca 1200 SEK. Kolla här.

Book Cheap Flights - Last Minute Air Tickets with Scoot | FlyScoot.com!

AirAsia X | Australia cheap flights to Bali, Phuket, Bangkok and Singapore

Köp aldrig en dyr biljett för poängens skull. Poängen skall följa med på köpet och gör dom inte det så är billigaste alternativet med få undantag rätt väg att gå om du vill att pengarna skall räcka länge.

När det gäller lounge access så blir det svårt med ekonomibiljetter. Skaffa priority pass eller trösta dig med att de flesta lounger är inte så mycket att hänga i julgranen om man inte är väldigt förtjust i buffémat eller vill duscha hela tiden. Wifi finns nu på de flesta flygplatser.

Det finns ingen extra billig stad att flyga in till i Australien, undantaget kan vara om du bara köper biljett Sverige till Singapore eller Kuala Lumpur och sedan hoppar på lågprisbolagen som Scoot eller Air Asia till Australien. De flyger ofta till andra flygplatser som Guldkusten exempelvis, och sämre ställen kan man landa på.

Hoppas dessa tips kan komma till nytta. Krångla inte till det för mycket med poängtänket. Köp billiga biljetter i första hand. Och köp för guds skull inte kamerautrustningen i Sverige om det inte finns speciella skäl.
 

RickardG

Medlem
Jag tycker det låter som att du bör skaffa ett Coop-kort och använda det. Inget valutapåslag och du fortsätter samla poäng till Eurobonus på alla köp i utlandet. Sen undrar jag varför valet föll på Amex Gold till sambon istället för något av Amex Eurobonus-kort?

Vill du maximera poängintjäningen nu innan ni skaffar några kort brukar det vara bäst att du eller sambon skaffar ett Amex och värvar den andre, då får ni dubbla värvningsbonusar. Se till att familjekontot är på plats först.

Om du delar upp frågorna i ditt inlägg och postar i rätt forum är det större chans att du får bra hjälp!
 

agehall

Medlem
Om du delar upp frågorna i ditt inlägg och postar i rätt forum är det större chans att du får bra hjälp!

Ja, detta kan inte betonas nog tycker jag. Posta inte för många frågor i ett inlägg - det leder bara till att ingen orkar svara. Samma sak om du postar 10 olika trådar med nästan samma frågor eller väldigt relaterade frågor. Mitt tips är att börja med en frågeställning på ett område, avvakta svar och följ upp med fler relaterade frågor. När man kommer för långt från den ursprungliga frågan startar man en ny tråd.

Sedan finns det givetvis redan massor av trådar om i princip allt här, de flesta med högst relevant information. Jag tycker alltid det är bättre att man först försöker läsa dessa istället för att ställa om samma fråga igen. Då kan man istället komma med en mer relevant uppföljningsfråga när man förstår utgångsläget bättre. Nu är många av trådarna här enormt stora men låt inte detta avskräcka dig. Börja med att läsa några sidor i början av tråden, hoppa framåt en bit, läs några till och hoppa sedan till ungefär 100 inlägg före slutet på tråden. Det är ungefär så jag brukar göra när jag sätter mig in i nya forum och man få en bra bild av vad som tas upp i trådar med den metoden.

OBS: För att ingen ska misstolka detta - det är på inget sätt ett regelbrott eller liknande att posta en miljon frågor i samma tråd. Detta är bara lite tips från min sida för att man ska få vettiga svar på sina frågor, inte något försök att moderera eller liknande.
 
Toppen