Senaste nytt

Reser till AustralAsien i höst, nybörjarfrågor? [VÄRVAD!]

BakPackarn

Medlem
Hej allesammans!
Det ska bli kul att räknas in som en av er snart då jag rest mycket, och än mer komma skall! :)
Ber om ursäkt om denna tråd hamnar snett, flytta gärna om det finns mer passande områden i forumet där denna tråd kan höra hemma.

Försökt formatera detta någorlunda för att ni ska kunna ge snabba svar; använd format 1.1. för att svara på den första frågan, 1.2. för den andra osv (försökte formatera så gott det gick, får bli som det blir)

Nu är det snabba puckar som gäller,
Har precis beställt ett amex ELITE, men fick nys om att jag kan tjäna på att bli värvad, därför ringer jag och avbryter min beställning och önskar värvning av någon här snarast, först till kvarn gäller! :)

Skicka PM, jag editar texten här till [VÄRVAD!] såfort någon värvat mig, så ni vet om det fortfarande är up for grabs.


Jag har läst på oavbrutet om dessa program de senaste dagarna, så jag har ett par grundläggande frågor som jag inte riktigt hittat svar på än, och hoppades på lite hjälp av någon mer kunnig om detta.

Jag ska resa till Australien i 1 år med min sambo, sedan flyga runt i Asien en hel del i 1-2 år
Hade helst gått med i AMEX i australien (quantas frequent flyer), men för detta måste jag ha bättre(längre) visum eller Australienskt medborgarskap :(
  1. 1. Det enda alternativ jag kan hitta verkar vara Eurobonus, så jag kör på det och försöker vara lojal till Star Alliance bäst det går där nere.
    Finns det kanske annan lösning eller annat program som kan vara till mer nytta för en svensk som bor tillfälligt i Australasien?

Familjekonto?
Jag reser med min sambo, och tänkte värva henne till ett Amex gold så vi har inträde i Private Pass, medan jag sitter på själva kontot med mitt ELITE-kort.
  1. 2. Kan vi då starta ett familjekonto, så värvningspoängen hon får från värvningen kan flyttas till vårat gemensamma familjekonto?
  2. 3. Kan jag signa upp mina föräldrar i familjekontot så deras dagligvaruhandel (Mat, bensin, räkningar osv) går till min bonuspott, eftersom de ändå bara är hemma?
    Även sambons föräldrar?
Nedgradera från ELITE > Premium för 20' Statusgrundande
Tänkte försöka nå EBG så fort som möjligt
  1. 3. Kan jag nedgradera mig till Premium-kort direkt de statusgrundade poängen är inne, eller räknas dem bort igen om jag byter ner mig? Isf är det ju lika bra att ta premium från början ändå..
  2. 2. Hur kan jag maximera EBG-förmåner på en resa från stockholm > Sydney? Är det ens värt det?
Flyger från Melbourne > Japan T/R i April 2016 + April 2017
  1. 4. Finns det rutter med Star Alliance som ger mig poäng/möjlighet att utnyttja poäng för exempelvis dessa resor?


Detta var allt jag kunde komma på på rak arm, är mest ute efter en snabb rekrytering så jag kan gå vidare med att tjäna in poäng fram tills Oktober, då det är dags för avfärd!

Tack så hemskt i förväg för hjälp på traven för att ta mig upp i rang och bli en riktig BusinessClassare ;)
 

BakPackarn

Medlem
Oj, det gick minsann fortare än fort att bli värvad! Tack alla för visat intresse ;)

Såg också att det inte såg jättebra formaterat ut i färdig post.. Men går ju inte att editera sin post, eller missar jag något? :(
 

Viking75

Medlem
Jag skriver lite "utan pm" Du kommer vara värvad vid det här laget, ha ha

Anslut dig till Quantas (Oneworld) och Virgins Flying Club. Du kommer ju flyga en del !

Ditt Elite kort är knutet till SAS där kan ni skapa ett familjekonto som gäller för extrapoäng vilka samlas hos dig. Ja du kan signa föräldrarna också! Men det är alltså enbart extra poäng du får in.

Om du nu låter dig värvas får du 18000 extra poäng (ej status grundande) första gången. Först år 2 får du 20 000 baspoäng i samband med att avgiften betalas.

Kanske skulle du börja med att låta dig värvas till premium? 12000 extra poäng får du. Samt att du väljer när du vill ansöka och få 20000 baspoäng för Elite kortet.
Du kan sedan behålla premiumkortet och även ha Elite korten kvar.

Det är klart att det är värt att ha ett guldkort om du ska resa mellan ARN-SYD. Det är framförallt lounger samt ombokningar som du kommer ha nytta av.

Det finns otroligt många rutter du kan använda dina poäng på mellan dessa mål. Bara fråga på här.
 

BakPackarn

Medlem
Oneworld och Virgin Flying Club lät intressant, har inte kollat upp vad detta är ännu? antar att det är Frequent Flyer Miles program? någon som kan sammanfatta lite fort eller länka till relevanta program?

Hur funkar familjekontot? Mina föräldrar går med i Eurobonus och får ett eget SAS MC, men poängen skickas till mig?
eller måste jag ge dem ett av mina extrakort att nyttja? Hur går vi alla gemensamt med i samma familjekonto?

Om jag värvas, så får jag inte 18,000 poäng förrän år 2 alltså?
Vad tjänar jag på att behålla permiumkortet när jag har Elite kort?

Tack som tusan för din hjälp! mycket uppskattat <3
 

Foffer

Medlem
Om du nu låter dig värvas får du 18000 extra poäng (ej status grundande) första gången. Först år 2 får du 20 000 baspoäng i samband med att avgiften betalas.

Detta stämmer tyvärr inte, du får alltid 20 000 baspoäng per år (statusfrundande men ej användbara som "betalning"), de 18 000 extra poängen är en värvningsbonus om du inte har varit AMEX medlem under de senaste åren
 

BakPackarn

Medlem
Detta stämmer tyvärr inte, du får alltid 20 000 baspoäng per år (statusfrundande men ej användbara som "betalning"), de 18 000 extra poängen är en värvningsbonus om du inte har varit AMEX medlem under de senaste åren

Så du menar att om jag ansöker om ELITE kort via värvning, så får jag totalt 38,000 poäng, varav 20,0000 inte är användbart för bokning? :O

Har aldrig varit Amexkund tidigare :)
 

Foffer

Medlem
Så du menar att om jag ansöker om ELITE kort via värvning, så får jag totalt 38,000 poäng, varav 20,0000 inte är användbart för bokning? :O

Har aldrig varit Amexkund tidigare :)

Korrekt, om du gör inköp för 20K SEK under tre månader. Annars får du bara de 20K baspoängen ( Som inte går att "använda")
 

BakPackarn

Medlem
Åh det låter ju perfekt!
Vet du hur det funkar om jag byter ned mig till Premium såfort de +18,000 dimper in, behåller jag då mina 20k statusgrundade resten av året?
 
Toppen