Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Idag skriver fem taxichaufförer från gruppen "Taxi för bättre villkor" i SvD Debatt att taxiföretaget Uber borde förbjudas och försvinna. Jag läste artikeln och noterade följande:

- Gruppen vill förbättra villkoren för sig själva, inte för resenärerna. Personligen tycker jag Uber förbättrat min taxiupplevelse enormt mycket. Jag åker nästan aldrig annat än Uber och jag åker ofta (292 resor år 2014).

- Artikeln blandar avsiktligt kommentarer om Uber (taxi) och UberPOP (samåkning).

- Citat "I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app." Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.

Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?
Cabonline - Taxi fr ditt fretag

- Citat: "Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."

En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?

Vad är era åsikter och Uber vs taxinäringen samt tankar om UberPOP (samåkning)?
 

agehall

Medlem
Jag tycker du har helt rätt i alla dina punkter Martin!

De kvitton jag får från Uber är ju bättre på alla sätt och vis än de jag får från en vanlig taxi. Att jag vet exakt vem som ska hämta mig och vilken bil jag får är ju också en klar förbättring av upplevelsen.

Taxibranchen är bara rädda för att de är fast i stenåldern och inte har något att sätta emot när nya tider kommer.
 
Uber har ju redan förändrat världen - både i Sverige och utomlands har taxibolag kopierat och lanserat egna appar för beställning och betalning. Framtiden är redan här. Förändring är jobbigt för en del, tydligen...
 
Jag åker gärna Uber och har på senaste tiden även åkt en del Pop när man vill hålla taxikontot nere då det är helt otroligt billigt. Jag kan förstå reaktionerna mot Uber Pop där jag själv är skeptisk till tjänsten även om jag själv använder de men att motarbeta Ubers taxitjänster (Black och uppåt) förstår jag inte alls.
 

fcx

Medlem
Jag gillar Uber, men hatar Uber pop. I mina ögon är det inget annat än svarttaxi via app. Den här artikeln sammanfattar min åsikt bra

Resum: Uber, vad r ditt problem?

Jag testade Uber första gången i San Francisco för fyra år sedan och har åkt med tjänsten flera gånger även i Stockholm. Och jag gillar verkligen idén om att förändra taxibranschen och skapa innovation inom ett område som sett likadant ut under lång tid. Men måste Uber vara douchebags när de gör det?
 

flapps

Medlem
I Norge är det jäkla liv nu om uber och just pop .Som fcx skriver att det är rena rama vilda västern. . Problemet här också är att folk drar ihop pop och black i samma mening och det är ju två helt skilda världar. Jag själv använder bara uber black numera när jag skal ha taxi så rör min del funkar det bra. Priserna har också gått ner i oslo för uber. Skulle jag ta oslo taxi hem skulle det kosta runt 230 nok och med Uber Black 185.
 

Dr. Miles

Expert
Detta gäller inte enbart för Uber men även andra liknande tjänster.
I Kina, speciellt i stora städer har det blivit ett samhällsproblem att äldre människor inte kan hitta/få taxi när de inte använder taxiapp.
De taxichaufförerna vill gärna köra dem som har bokat via appen och de är mycket benegna att få bra betyg av kunderna. (Jag har själv erfarenhet av några taxichaufförer som erbjöd rabatt om jag satte på högsta betyg på dem)

养老中国 skrev:
打车软件难住不少中老年人

本报讯 (记者郭李芳)打车软件受到年轻人欢迎的同时,也让不少中老年人犯了难。一些手机上没有安装打车软件的中老年人感叹,“打车难了,街上空车不少,但就是不停”,一些不会用打车软件的中年“的哥”生意也难做了。
http://yanglao.china.com.cn/2014-02/26/content_31604917.htm
 

Tommy

Medlem
Jag tycker du har helt rätt i alla dina punkter Martin!

De kvitton jag får från Uber är ju bättre på alla sätt och vis än de jag får från en vanlig taxi. Att jag vet exakt vem som ska hämta mig och vilken bil jag får är ju också en klar förbättring av upplevelsen.

Taxibranchen är bara rädda för att de är fast i stenåldern och inte har något att sätta emot när nya tider kommer.
+1
Speciellt i USA med dricks tjafs om hur mycket de anser att de ska ha och ibland ganska otrevliga taxi förare
 

matte_ante

Medlem
Det är väl också ett bekymmer att taxibranschen i stora delar är oreglerad och att politikerna verkar ha noll intresse att ta tag i det. Stoppar man en bil på gatan så måste man ha koll på jämförelsepriserna. Detta slipper jag med Uber.

Jag tycker inte heller att jag får alltid får ett bra bemötande av taxichaufförer. Utan det ska dribblas med priser, vill inte alltid ta körningar som inte passar dem osv.

Till syvende och sist handlar det om att jag vill resa bekvämt och till ett bra pris.
Uber löser detta.
 
Toppen