Senaste nytt

Maximera värdet av 80.000 Eurobonus poäng?

Firetee

Medlem
Hej!

Varifrån vill du börja din resa? CPH.
Var är din destination? USA eller Asien
När vill/behöver du resa ut? När som.
När vill/behöver du komma hem? När som.
Hur länge vill du vara borta? 7-14 dagar
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen.
I vilken kabinklass?
Där man får mest nytta av poängen
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Valfritt så länge EuroBonus poäng kan nyttjas.
Vad är din budget? (per person) 80 000 EuroBonus poäng samt extra kronor.
Vad är det viktigaste för dig?
Att få nyttja EuroBonus poängen på ett smart sätt.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Visst

Blir väl antingen t.o.r Asien i economy eller t.o.r USA med ena hållet i Business? Vad rekommenderar ni? Resmål?

Vad finns det för trix med OJ/Stopover? Kan man det med enbart 80 000 poäng? Tyvärr hinner jag inte skaffa mer poäng innan andra går ut och det är ju svindyrt att köpa poäng så nån dyrare resa går inte?

Tack :)
 

agehall

Medlem
Du har en jobbig sits. Du har för lite poäng för att ut yttra dem effektivt, så det bästa du kan göra är nog USA med business åt ena hållet och plus åt andra (tror poängen räcker till det!).

Det bästa hade varit att skaffa 10k poäng till - då hade de räckt till business T/R.
 

ekf

Medlem
Det bästa hade varit att skaffa 10k poäng till - då hade de räckt till business T/R.

Business kostar väl ändå 100k poäng t&r till USA? Så Eco ena vägen och Business andra vägen blir 80k (60/2 + 100/2).

Jag gjorde precis det förra sommaren, med eco på utresan. Frågan är bara vilket som är trevligast, man vill ju ta del av så mycket C-service som möjligt, så då vill man ju ha det på dagflyget. Å andra sidan så lär det ju vara extra trist i eco på vägen hem, när man fått resa bekvämt på utresan...

Till nästa longhaul poängresa så har jag sett till att ha tillräckligt med poäng för att åka C åt båda hållen, helt klart värt några poäng extra... :)
 

Firetee

Medlem
Du har en jobbig sits. Du har för lite poäng för att ut yttra dem effektivt, så det bästa du kan göra är nog USA med business åt ena hållet och plus åt andra (tror poängen räcker till det!).

Det bästa hade varit att skaffa 10k poäng till - då hade de räckt till business T/R.

Tack! Kostar 100 000 poäng tror jag för t.o.r Business (numera)?

Business kostar väl ändå 100k poäng t&r till USA? Så Eco ena vägen och Business andra vägen blir 80k (60/2 + 100/2).

Jag gjorde precis det förra sommaren, med eco på utresan. Frågan är bara vilket som är trevligast, man vill ju ta del av så mycket C-service som möjligt, så då vill man ju ha det på dagflyget. Å andra sidan så lär det ju vara extra trist i eco på vägen hem, när man fått resa bekvämt på utresan...

Till nästa longhaul poängresa så har jag sett till att ha tillräckligt med poäng för att åka C åt båda hållen, helt klart värt några poäng extra... :)

Är Business värt de extra poängen? Att skaffa 20 000 poäng till är rätt omöjligt, kostar skjortan om man ska köpa :) kanske kan låna från nån kompis, men rätt dyrt det med... Men Economy till Asien är sämre då? Vad räknas som dagsflyg? Tror nog jag kan lida på hemresan :) Vart åkte du?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ekf

Medlem
Är Business värt de extra poängen? Att skaffa 20 000 poäng till är rätt omöjligt, kostar skjortan om man ska köpa :) kanske kan låna från nån kompis, men rätt dyrt det med... Men Economy till Asien är sämre då? Vad räknas som dagsflyg? Tror nog jag kan lida på hemresan :) Vart åkte du?
Det är bara du som kan avgöra vilket du tycker är bäst värt, har du inte varit i japan/kina tidigare så kan det ju helt klart vara värt att åka dit för poängen istället för till usa med lite bättre komfort. Ser man det strikt ur ett ekonomiskt perspektiv så är det antagligen mer värt per poäng att ha ett eller flera ben i C dock..
Om du inte bryr dig så mycket om att åka C, så kan du ju också ta en sväng till usa i eco och sedan ta en intra norden i eco, exvis svalbard (sevärt!), så får du två resor.
Sämst värde skulle jag tycka att det vore om du behöver köpa poäng i shoppen, då skulle jag se över de andra alternativen...

Jag åkte GOT-CPH-EWR t&r.. Med dagsflyg menar jag det longhaul-ben som till största del sker på "dagtid", dvs med SAS tidtabell så är det dagflyg europa-usa och asien-europa, nattflyg åt motsatt håll.
 

nota bene

Medlem
Det är synd att du inte kan komma upp i 100k poäng så att det räcker till C till USA.

Jag skulle personligen slå ett slag för en open-jaw till Asien i Y eller Plus (vad nu poängen räcker till). Då kan du se två städer på en resa - dock måste du boka en separat biljett mellan dessa orter som ju kostar pengar. Bör dock gå att få med lågprisbolag till rimlig kostnad...
 

flum

Medlem
Hej!

Varifrån vill du börja din resa? CPH.
Var är din destination? USA eller Asien
När vill/behöver du resa ut? När som.
När vill/behöver du komma hem? När som.
Hur länge vill du vara borta? 7-14 dagar
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen.
I vilken kabinklass?
Där man får mest nytta av poängen
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Valfritt så länge EuroBonus poäng kan nyttjas.
Vad är din budget? (per person) 80 000 EuroBonus poäng samt extra kronor.
Vad är det viktigaste för dig?
Att få nyttja EuroBonus poängen på ett smart sätt.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Visst

Blir väl antingen t.o.r Asien i economy eller t.o.r USA med ena hållet i Business? Vad rekommenderar ni? Resmål?

Vad finns det för trix med OJ/Stopover? Kan man det med enbart 80 000 poäng? Tyvärr hinner jag inte skaffa mer poäng innan andra går ut och det är ju svindyrt att köpa poäng så nån dyrare resa går inte?

Tack :)
Vet inte din tidshorisont, om du inte måste använda poängen genast kanske det är läge att skaffa AmEX och jobba ihop en 2-4-1-voucher, då kommer du till USA i first.
 

Firetee

Medlem
Inser med era kommentarer att man verkligen borde satsa på business class - synd jag inte frågade tidigare..Fast man borde kanske insett det när vissa resor kostar 3000 i economy och 15 000 i business :) Är det nån som vet om man kan skaffa Amex på nytt och få värvningsbonus+gratisår igen om man haft det för 1,5 år sen? Googlade men kunde inget hitta...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SNIFF

Medlem
Inser med era kommentarer att man verkligen borde satsa på business class - synd jag inte frågade tidigare..Fast man borde kanske insett det när vissa resor kostar 3000 i economy och 15 000 i business :) Är det nån som vet om man kan skaffa Amex på nytt och få värvningsbonus+gratisår igen om man haft det för 1,5 år sen? Googlade men kunde inget hitta...
@Stefan62 lär veta det.
 
Toppen