Senaste nytt

Sjuk på semesterresa, hur går man tillväga?

Impendill

Medlem
Hej

Jag och min sambo befinner oss i aguas callientes och har legat i 4 dagar med maginfluensa.
Vi har missat vårt inträde till machu pichu samt återresa med tåg till cusco. Vi har tvingats lägga ut för fler hotellnätter och köpt nya tågbiljetter samt hoppas på att kunna göra machu pichu idag innan tåget till cusco går i morgon bitti.

Jag har varit hos läkare och fått "doctors certificate" i fyllt.
Min sambo ska gå nu och också försöka få ett intyg.

Vad mer bör vi tänka på vad gäller ersättning från försäkringsbolag, kortutgivare m.m?

Något vi missat?
 

jth

Medlem
Eftersom SAS international handlägger alla utlandsärenden åt försäkringsbolagen så tycker jag det låter som en bra ide att ta kontakt med dom så ni åtminstone får ett "case" där. De är ju främst till för akuta ärenden då det behövs kvalificerad vård på plats och ev hemtransport men de kan också ge rådgivning. Det låter ju som att ni kommer få en del pappersarbete med extrakostnade när ni kommer hem så det är nog inte fel att slå en signal till dom och förklara läget.
 

Moco

Medlem
Men att ringa SOS International för denna typ av incidenter är väl att ta i något. Behövs det godkännande för avancerad sjukvård etc. så visst, men annars så ser jag inte vad de kan göra just här när man tar sig hem för egen maskin. Det blir ju ett försäkringsärende i efterhand.
Menar givetvis inte att förminska obehaget i situationen. Men SOS har inget med detta att göra såvida ni inte är döende.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Men att ringa SOS International för denna typ av incidenter är väl att ta i något. Behövs det godkännande för avancerad sjukvård etc. så visst, men annars så ser jag inte vad de kan göra just här när man tar sig hem för egen maskin. Det blir ju ett försäkringsärende i efterhand.
Menar givetvis inte att förminska obehaget i situationen. Men SOS har inget med detta att göra såvida ni inte är döende.
Jag menade bara att man ska läsa och göra vad som står på försäkringspappret.
 

agehall

Medlem
Jag skulle ringa ert försäkringsbolag och förklara läget. Min erfarenhet är att SOS alarm international är värdelösa när det inte är akut läkarvård det gäller. Försäkringsbolaget lär kunna svara på om du har alla intyg som de vill ha eller inte.
 

Mikael S

Medlem
Anmält till arbetsgivaren att ni är sjuka?

Semestern är ju tänkt som en period där man kan vila upp sig. Blir man sjuk under semestern kan man sjukanmäla sig så slipper man slösa bort semesterdagar när man ligger däckad..
 

nollbit

Medlem
Glöm inte att du också kan rapportera detta som sjukdagar hos din arbetsgivare så att du slipper förlora semesterdagar. Jag gör aldrig så, men så vitt jag vet är det egentligen så man ska göra.
 
Toppen