Senaste nytt

Bör man lita på informationen på SAS hemsida om pass etc?

SK989

Medlem
På SAS hemsida (fliken "Allt om resan", sedan "Före resan") står diverse information om pass och visum.

Jag kikade lite där och fann massa felaktigheter. Det står bl.a. att nationella ID-kortet endast gäller inom Schengen, trots att det sedan mer än en månad tillbaka gäller till hela EU. Sen står det lite lustigt "nya nationella ID-kortet", jag förstår inte riktigt vad SAS syftar på med "nya", då det svenska nationella ID-kortet funnits i 10 år nu. Är det nån särskild ny typ av nationellt ID-kort som SAS menar och inte det vanliga nationella ID-kortet som funnits sedan 2005?

Sen står det bl.a. att estniska myndigheter kräver pass/nationellt ID-kort vid både ankomst och avgång. Jag reser regelbundet till Estland och har ALDRIG varit med om dokumentkontroll vid ankomst inom Schengen. Det står också att franska myndigheter kräver att pass/ID uppvisas vid avgång. Inte för att jag rest särskilt mycket till/från Frankrike men Lufthansa har då aldrig bett om pass/ID vare sig vid incheckning eller gate när jag flugit mellan Frankrike och Tyskland.

Sammantaget verkar mycket av SAS information om pass m.m. vara direkt felaktig, gällande det jag själv har koll på. Gällande informationen om USA har jag dock själv ingen aning, har inte varit i USA på 10 år. Jag vet att man som resenär själv har ansvar för att ha pass etc i ordning, men om nu flygbolaget själv tillhandahåller information bör man då kunna utgå från att den stämmer? Jag får känslan av att SAS information rörande pass etc inte är att lita på det minsta.
 

agehall

Medlem
Du svarar väl till viss del på din egen fråga.. ;)

Jag ser flygbolagens hemsidor som en startpunkt för på vad jag borde kolla upp. Men därifrån till att lita på informationen är steget rätt långt.
 

Johan Hbg

Medlem
Flugit mycket paris-cph med sas, får alltid visa pass om jag checkar in vid disk. Kanske även går med id kort men något sådant har jag inte. Annars håller jag med agehall fullständigt, kollar alltid på respektive ambassad hemaida och UD. Brukar räcka fint det. Är väl iofs mest relevant till resor till lite "udda" länder.
 

Johanna

Medlem
Jag har senaste åren aldrig visat pass när jag flugit ut från ARN inom Schengen. Däremot alltid på vägen hem. Har inget internationellt ID.
 
Toppen