Senaste nytt

Alltid turbelens runt Newark?

Jag flyger ca 3 ggr per år till NYC och det brukar uteslutande bli till Newark, något som jag har lagt märke till vid samtliga mina flygningar är att det är turbulens ca 30 min innan landning framtills touch i marken och samma sak vid start. Svårt att se att detta skulle vara en tillfällighet då det har hänt varje gång. Någon annan här på forumet som har upplevt samma sak?
 

agehall

Medlem
Inget jag tänkt på förens nu. När du säger det så brukar det vara lite turbulens när man kommer dit. Tycker iofs att det är samma sak på LGA och JFK också.
 

sembl

Medlem
Oftast runt 10000 fot och neråt brukar det vara turbulent har jag märkt när man landar i NYC området av någon anledning. Inga som helst vetenskapliga belägg för det utan många resor
 
Oftast runt 10000 fot och neråt brukar det vara turbulent har jag märkt när man landar i NYC området av någon anledning. Inga som helst vetenskapliga belägg för det utan många resor

Inget jag tänkt på förens nu. När du säger det så brukar det vara lite turbulens när man kommer dit. Tycker iofs att det är samma sak på LGA och JFK också.

Ja jag har precis samma erfarenhet, flyger dit mellan 4-6 ggr varje år


Vem på forumet kan ha koll på det? Finns möjligtvis någon pilot eller meterolog (ursäkta stavningen) som kan komma med svar?
 

Alf

Medlem
Det finns inga speciella förhållande vid flygplatserna i NYC området som skulle ge upphov till någon permanent turbulens. Hade någon nämnt Denver flygplats hade jag hållit med, där får man en enorm påverkan från bergen i närheten. Om någon upplever det som speciellt turbulent i NYC området kan det ju bero på den intensiva trafiken om det inte är kraftiga vindar. Det blir ju turbulens efter varje flygplan och det ligger ju kvar olika länge beroende på väderförhållanden.
Själv har jag aldrig reagerat på att EWR skulle ha extremt mycket och då har jag landat där ganska många gånger.
 

Senator

Moderator
Jag har åkt ganska mycket till alla 3 flygplatser runt New York, och kan inte säga att det är särskilda förhållanden rent allmänt. Förra veckan upplevde jag en väldigt lugn approach till JFK, medan avresan från LGA var allt annat en lugn.

Om det skulle generaliseras något, skulle jag hävda vintertid så är min erfarenhet att särskilt arktiska vindar blåser extra kallt och kraftigt, och då kan nog skaka lite under 10 000 fot, och när dessa kraftiga åskväder nu på sommaren som det jag t.ex. hade i torsdags så upplevs nog det som skakigt vid landning.
 

TheEagle

Medlem
När man flyger in till EWR norrifrån brukar man flyga lågt ganska länge. Typ en halvtimme brukar man ligga precis under stackmolnen och då är det inte så konstigt att det hoppar. Skulle tippa på att det är för att undvika trafiken till och från JFK och LGA som kommer västerifrån. Samma sak gäller ofta vid start. Man planar ut rätt snart och sedan tar det ett bra tag innan de drar på ordentligt igen och stiger. Detta är dock ingen vetskap utan endast en gissning...
 
Toppen