Senaste nytt

British Airways planerar stora förbättringar ombord

Concorde

Founding Member
Delar av ett memo från Frank van der Post, MD Brands and Customer Experience, gällande förbättringar på BA

...But let me start by where it all matters, at the customer end and the improvements and changes coming soon, some smaller and some more significant. Being realistic, some will succeed and some will not go as well and we won't get everything right, but I'm convinced that in the end the successful ones will make a huge difference to our customers and how we do our jobs.

There will be some initial changes in catering where, starting this month, we will improve the offering and trial some special touches for our customers. We will reintroduce nuts in Club Europe, start loading better quality wines in Club World and First (and have enough of them!), improve the quality and presentation of Club World meals and look at ways to upgrade the quality of the World Traveller Plus main course to that of Club World. And yes, we will put the tuck-boxes back on!

We arecurrently running a trial on two of our JFK flights and will offer fantastic, personalised ice-cream sundaes. If the trial is successful, it will be rolled out to more longhaul flights.

We are also improving some of the onboard experiences and are currently concluding a trial with iPads on the GMIS planes. Although there are still some hurdles to overcome, it looks like we can roll this out in the next month or two on all GMIS 777-200 aircraft and possibly on the LCY-JFK route. It will be a great customer improvement until the new Thales systems are installed. Furthermore, we are working closely with Engineering and Operations to put a programme in place to keep our planes cleaner.

From 2012 onwards, we take delivery of more new planes and they will look and feel fantastic. The feedback we get on our new 777-300s is very positive and our customers are rating them highly.

Okay, are you still with me? This is only the beginning; I’m just getting started!....
 

Gnopps

Medlem
Kul att läsa när det faktiskt är riktiga förbättringar de pratar om, annars brukar min och flygbolagens definition av förbättring ofta skilja sig åt.
 

Concorde

Founding Member
Blir gärna så på Engelska. Gott om synonymer att snygga till språket med. Hoppas verkligen att BA fixar till catering och vinerna i premium kabinerna för det har gått utför sista 18 månaderna.
 

Concorde

Founding Member
Mer information från Frank van der Post. Bekanta talade med honom på Taste of London där BA är huvudsponsor och har ett eget tält där man bjuder Guld medlemmar på Champagne.

Följande delade han med sig:

Han läser alla customer feedback webformulär; dom designas om för att blir enklare att fylla i.


GGL (Gold Guest List) kommer troligtivs få personliga tack kort som AA gör.

You First* kommer börja acceptera Spa bokningar troligen slutet på denna vecka. Idag bokas spa på dagen i loungen.

T5C kommer att få en egen lounge. 18 månaders ledtid och den måste vara klar innan A380 levereras.

Transport situationen till Satelliterna (B+C) är oacceptabel, förstärkt av att T5C endast har ett korsande spår. Rullband kommer installeras utav BAA* i passagerar tunneln. En vagn till ska kopplas till tågen.

Catering är en pågående utmaning. Förbättringarna nämnda ovan i tråden är bara början.

BA arbetar på att sälja Club World (långdistans businessklass) sätena till American Airlines, för bruk på deras Intercon.

Några skratt åt Lufthansas faux pas med lutande/ej platta säten i C klass på A380'n.

En del NYC flighter kommer gå från T5A permanent.

*You First är BA's dedikerade team med separata telefonlinjer för Första klass passagerare.
*BAA är British Aiport Authority som driver LHR bl.a. (usla för övrigt!)
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Upprepar och utökar det jag skrev under en annan rubrik här i forumet ang BA. Jag har sedan några år tillbaka BA som min "premier carrier" av några olika anledningar. För det första erbjuder de förmåner till silvermedlemmar som inte SAS kommer i närheten av. Har man väl fått sitt silverkort har man tillgång till alla OneWorld louger när man flyger med ett bolag i alliansen. Så med ett silverkort i handen och en flight med ett bolag i alliansen gör att 5-6 timmar i loungen på LHR går snabbt, under förutsättning att man flyger från T 5. Sedan går man även i fast track vid security på LHR och boardar med business/first oavsett vilken klass man flyger.

Vidare har de en tier-bonus, vilket gör att man får dubbla poängen även på ekonomiklass biljetter. Ska flyga FCO-LHR-BKK t&r snart med BA, har en ekonomiklassbiljett för ca 8000, vilken ger ca 29 000 p. Vad som däremot skiljer BA från andra bolag är hur man tjänar in sin "elite status". Dom går efter ett system med tier-points som kvalificerar dig till nästa nivå, samtidigt som du får poäng som du kan använda. Flyger du t ex business med ett bolag i OneWorld får du rikligt med tier-points, men färre poäng att använda. T ex ger en enkel flight, med BA sliverkort, med AY HEL-HKG 120 tier-pont och 6086 miles, medan en enkel flight med BA LHR-HKG ger 120 tier-ponts och 14 948 p. Värt att notera är dock om man kan komma åt de statliga avtalspriser så betalar man ca 16-17 000 kr t&r GOT/ARN-HKG i business, vilket är en mycket bra kurs.

Hur mycket ska man då flyga med BA för att få ett silverkort? Från Sverige via LHR till Asien, USA, Nordafrika kommer man efter två t&r resor i premium economy (economy extra) kommer man upp i 390 tier-points, 400 är gränsen för silver, lägg till en t&r med AY till Finland, eller BA till London så har du ditt silverkort. Att flyga PE behöver inte bli mycket dyrare om man är ute i god tid, jämfört med om man är lite sloppy och bokar en sen economy. Men vid vissa tider på året är skillnaderna marginella. Flög ARN-LHR-YUL (Montreal) i augusti förra året och det skiljde 1500 kr mellan PE och economy.Att jag sedan blev uppgraderad båda bort och hem gjorde inte saken sämre. Däremot verkar det finnas en omotiverad stior skillnad mellan PE och economy till BKK, jämfört med t ex HKG, förutom i oktober.

Nackdelar med BA executive club? Du kan inte uppgardera för poäng vid incheckning, utan detta måste göras i på weben. Här har SAS en fördel. I övrigt tycker jag att BA's och SAS's PE cabiner är relativt likvärdiga m a p service och plats (har flugit SAS EE en gång för fem år sedan). Men med BA ger nästa nivå betydligt mera fördelar.
 
Toppen