Senaste nytt

Miles & Smiles status förlängning fråga

FFlash

Medlem
Hej

Jag har ett kommande longhaul flyg i Oktober som jag tänkte kreditera till mitt (statusmatchad) TK Gold konto för att förlänga mitt Guld-kort UNDER det första året då det krävs bara 25k miles. Men nu är min fråga HUR räknas det "första året" då mitt kontoaktivitet ser ut så här:

Ny membership från 26 Sept 2014 (enligt det gamla mailet som jag hittade)
Matchad till Guld den 4:de Dec 2014 (enligt min M&S sida), giltig till 31/12/2016

Nån som har koll på detta? Mycket tacksam för info, det är rejält mycket poäng på kommande, så vill inte göra fel här :D
 

FFlash

Medlem
Hej

Ny membership från 26 Sept 2014 (enligt det gamla mailet som jag hittade)
Matchad till Guld den 4:de Dec 2014 (enligt min M&S sida), giltig till 31/12/2016

För att klargöra vad jag menar:
Löper mitt kvalificeringsperiod fron 26/9 så då blir mitt flyg i Oktober utanför det "första året", men om TK räknar kvalificeringsåret enligt när jag blev guld alltså från 4/12 (till 31/12/2016), då är jag på säkra sidan. Jag är osäker vad som gäller för TK.

Det är ju typiskt för SAS och Finnair åtminstone att ens kvalperiod räknas från det man blivit medlem (t.ex. mars/2010), dvs. om man når högre status "mitt på vägen" (t.ex. oktober) så börjar inte kvalperioden om, utan fortsätter till "slutet av nästa februari" och därefter enligt ny status. Därav min fråga. Orkar inte ringa TK kundservice, för deras svar litar jag mindre på än någon på BC som har efrarenhet :D
 

Jonas C

Medlem
Om ditt kort går ut den 31 December 2016 så innebär det att ditt första medlemsår löper ut på samma datum 2015. Med andra ord behöver du samla ihop 25000 miles innan dess, eller 37500 miles innan kortet går ut.
 

JensE

Medlem
Logga in på ditt konto. Under Card Operations så finns Card Renewal.
Där står det hur många miles och när ditt första år tar slut.

Så här ser min ut. Har ganska lång tid på min att fixa dom sista 5760 milesen :)

Card Renewal Rules
First Year Period : 03.07.2016
The amount of Status Miles to be collected within the first year : 5760
The amount of Status Miles to be collected until the expiry date of your card : 18.260
Expiry date of your card : 30.06.2017
 

Skyraider

Medlem
Intressant fråga. Jag begriper inte heller hur detta redovisas. I mitt statement står följande (jag har en del miles som krediterats M&S efter att jag blev matchad till Gold): Hur kan jag ha 19908 miles senaste 12 månaderna men 0/0 "Status Miles in the first year / Status Miles within the first and second year"

Status Miles
Required Status Miles for Elite requalification (*Thefirst year or **the total of the first and second year as of the beginning of the membership are considered) 25000* / 37500**
Status Miles in the first year / Status Miles within the first and second year 0 / 0
Required Status Miles within the passed 12 months for Elite Plus qualification 80000
Status Miles in the last 12 months 19908
Elite Membership Start Date 27.02.2015
Elite Membership Expire Date 28.02.2017
 

FFlash

Medlem
Tack för svaren Jonas och Jens, härligt! Kollade just kontot och där finns det, until 3.1.2016. alltså en bit mera än datumet då jag matchades till Guld i Dec.
 

FFlash

Medlem
Intressant fråga. Jag begriper inte heller hur detta redovisas. I mitt statement står följande (jag har en del miles som krediterats M&S efter att jag blev matchad till Gold): Hur kan jag ha 19908 miles senaste 12 månaderna men 0/0 "Status Miles in the first year / Status Miles within the first and second year"

Status Miles
Required Status Miles for Elite requalification (*Thefirst year or **the total of the first and second year as of the beginning of the membership are considered) 25000* / 37500**
Status Miles in the first year / Status Miles within the first and second year 0 / 0
Required Status Miles within the passed 12 months for Elite Plus qualification 80000
Status Miles in the last 12 months 19908
Elite Membership Start Date 27.02.2015
Elite Membership Expire Date 28.02.2017

Intressant. Har du kanske Elite Plus kort och därav det mystiska statement?
 
Toppen