Senaste nytt

Procedur på Haneda gällande inköpta tax-free varor?

xz0781

Medlem
Någon som har egen erfarenhet av att ha handlat tax-free varor på stan/Tokyo (dvs. utan consumption tax 8%) och sedan ska lämna landet via Haneda fast varorna är kvar i landet? Inte helt enligt regelverket förstår jag mycket väl men det råkade bli så av olika skäl. På en massa officiella sidor står det att man först checkar in bagaget, går genom security för att sedan hamna hos en custom officer vilket får mig att tro att det blir svårt att visa upp några varor fysiskt för denne.

Jag funderar mest på om jag tala om för tullen direkt att det ligger till på detta viset och betala den skatt som jag slapp vid inköpet eller se ut som det regnar. Jag vill helst inte mygla och ännu mindre hamna i nån konstig situation som ska redas ut. Tacksam för tips av någon som har egen erfarenhet.
 

Flying P

Medlem
Någon som har egen erfarenhet av att ha handlat tax-free varor på stan/Tokyo (dvs. utan consumption tax 8%) och sedan ska lämna landet via Haneda fast varorna är kvar i landet? Inte helt enligt regelverket förstår jag mycket väl men det råkade bli så av olika skäl. På en massa officiella sidor står det att man först checkar in bagaget, går genom security för att sedan hamna hos en custom officer vilket får mig att tro att det blir svårt att visa upp några varor fysiskt för denne.

Jag funderar mest på om jag tala om för tullen direkt att det ligger till på detta viset och betala den skatt som jag slapp vid inköpet eller se ut som det regnar. Jag vill helst inte mygla och ännu mindre hamna i nån konstig situation som ska redas ut. Tacksam för tips av någon som har egen erfarenhet.
Är det inte så att man kan få VAT refund direkt vid köpet i licensierade affärer/varuhus i Japan? @Dr. Miles
 

xz0781

Medlem
Jo så är det och det var därför jag skrev: "handlat tax-free varor på stan/Tokyo (dvs. utan consumption tax 8%)"
 

DrKlas

Medlem
Jag har aldrig behövt visa upp några varor när jag lämnar Japan. De plockar lapparna som är häftade i passet och så är det klart. Om du inte har handlat varor för riktigt stora summor så är det nog vad som kommer ske för dig med.

Om du vill göra det enligt reglerna så tror jag det kan vara knepigt när du är vid tullkontrollen. Det är inte alls säkert att de kan ta betalt direkt där. Det kanske är enklare att lösa problemet innan avresan genom att gå tillbaka till butikerna?
 

xz0781

Medlem
Bra, det var vad jag behövde höra. Det är definitivt inga stora summor (Yen 16.000 dvs. en dryg tusenlapp). Att gå tillbaka till affären skulle nog hamna högt på krångelskalan så jag väljer den lätta (dock inte den rätta) vägen och låtsas som det regnar :)
Tack för infon!
 

doc

Medlem
Jag köpte ett par jeans och de drog av skatten i butiken när jag visade passet. De fyllde i en massa papper och häftade fast i passet, men när jag reste ut från Tokyo Haneda visades inga varor upp. Lappen som satt i passet tog ingen hand om heller utan den följde med hela vägen hem.
 

Jonas C

Medlem
Fick en lapp och diverse stämplar i passet när jag inhandlade en kamera tax free i vintras. Lappen lämnade man i en disk strax innan passkontrollen, tog 5 sekunder och ingen bad om att få se varorna jag hade köpt.
 

HCW

Medlem
Samma här - har bara fått alla lappar utrivna ur passet utan så mycket som en blick på dem.
 
Toppen