Senaste nytt

Reserapport: Barcelona – Geneve (C)

En resa som gjordes förra sommaren men som jag aldrig skrev klart, men här kommer den nu. Gör även ett försök med att använda det nya media-galleriet för att se hur det funkar (verkar som att den skalar om alla bilder till miniatyrer som inte är klickbara??). Bilderna är tagna med min gamla iPhone 4 så kvalitén är därefter också, men håll till godo ändå!

Barcelona El Prat Airport
Sala Pau Casals Lounge
2014/08/20


Incheckning i Terminal 1 på El Prat runt kl 08:00. Tre diskar hos Swiss är öppna, varav en för Business och Star Alliance Gold. De övriga två är för economy och baggage drop. Ett ungt par står framför mig i Business kön med mycket baggage och en barnvagn, det tar en stund innan de rett ut var de ska och fått upp alla väskorna. Vid incheckningen får jag mina boardingpass utprintade samt en stämpel för Fast track.

Vid security check så ligger Fast track kön längst ner, dvs man går vänster istället för rakt fram. Väl framme så scannas mitt boardingkort och jag kan gå vidare, det är några personer framför mig i kön men med fyra maskiner igång och rutinerade resenärer så flyter allt på bra och snabbt. Härligt.

Jag tar rulltrappan ner och går genom den väldiga terminalbyggnaden för att sedan slinka upp en våning till loungen. Det är för övrigt samma arkitekt som ritat Terminal 1 och Hotel W i Barcelona, vilket inte alls är svårt att se. För Swiss och övriga Star Alliance bolag som trafikerar flygplatsen så gäller Sala Pau Casals som ligger på våning två med utsikt över terminalen. Mitt boardingkort scannas av en värdinna och jag hälsas välkommen.

Loungen är stor och rymlig, jag beger mig bort till serveringen och kollar läget. Utbudet är tyvärr rätt begränsat med olika juicer, läsk, öl, spirits samt en kaffemaskin som serverar lite olika varianter. Det finns även några olika sorters kaffebröd och croassianter. I Spanien äter man inte en normal kontinental frukost, utan nöjer sig med en espresso och en croissant oftast, aningens trist och jag hade förväntat mig lite mer tilltugg och bröd på en sådan stor lounge.

28811-1e90291a5aeb94ed7d27bca49ffa3fc6.jpg


Jag sätter mig ner i en soffgrupp och kopplar upp mig på Wifi:n som fungerar fint. Beläggningen är låg den här tidiga onsdagen, antagligen eftersom de flesta av Spanjorerna är på semester och har redan lämnat staden för att bege sig ut på landet och olika kustbyar. Jag hinner även dricka lite juice till mitt kaffe och få lite mer energi innan flygningen som har en avgångstid på 09:30. Ungefär 40 minuter innan avgångstid så beger jag mig ut igen för att gå till gaten.

Swiss börjar normalt boarding 30 minuter innan avgångstid och som allt annat Schweziskt, så följs det med precision. Min gate är idag en A-gate vilket betyder att den ligger nära loungen. Jag hinner precis i tid till att höra ljudet av utropet för min avgång till Geneve. Prirotetsboarding anammas, businness och statusresenärer får gå ombord först – precis som det ska vara med andra ord.

Swiss Airlines
Barcelona – Geneva
Airbus A319
Business Class


Väl ombord så gäller Swiss vanliga – men vänliga välkomnnade. Jag sätter mig ner på min plats 1C och väntar på resten av passagerarna. Ett par som ankom sent till boardingen och som ska flyga C sitter utspridda i kabinen och vill inte göra det. En värdinna kommer fram till mig; “Mr. Templar, would it be alright if you switched seats so this couple can sit together?”. Självklart svarar jag och beger mig till 3A istället som är sista raden i Business och hamnar bredvid en Schweizisk herre som ser ut att ha koll på läget (har de inte alltid det?)

28815-6f78ece244c0f9118583c2cc66a6dd5e.jpg


Belägningen är full på alla tre rader idag. Vi får förfrågan i fall vi vill ha någon internationell dagstidning att läsa samt en flaska vatten och en våtservett som är uppskattat precis innan måltider. Pushback sker i tid och vi är snabbt upp i luften. Vi flyger österut en bit över medelhavet och jag hinner se Barcelona breda ut sig mellan bergen innan molntäcket tar över.

28813-bbed4a7644ff18535d373005a04b354a.jpg


En slags brunch serveras ganska direkt när lampan för säkerhetsbältet har släckts med start bakifrån så jag får först av alla. Detta börjar med att vi får en frukostbricka innehållande en slags blåbärs- och hallonyoghurt blandad med müsli, en skål med färsk frukt samt en bricka med skicka och ost.

Strax efter detta så kommer pursen fram med en korg med diverse varma bröd. Jag väljer även en kopp kaffe och “färskpressad” juice till detta. Inget utöver det vanliga, men helt okej för denna sträcka och antagligen hästlängder bättre än BA’s afternoon tea? En trevlig detalj hos Swiss är att man får riktiga bestick och glas.

28812-4e47cce7ded2a3a162b22feccf9704a4.jpg


Det är molnigt hela vägen upp till Geneve med några sprickor i molntäcket precis innan landning, jag lyckas ta några bilder över de imponerande bergen. Inflygningen till Geneve Cointrin Airport är alltid väldigt vacker med en behaglig utsikt över Geneve-sjön på vänster sida.

28814-f454db4fde0cfdefaf90e466d302694f.jpg
28810-1ba736e043061e5d223c181205f42ac1.jpg


Landing enligt tidtabell. Jag tackar för mig och beger mig till utgången. Plockar upp en gratisbiljett till Geneve med tåget vid baggage claim och går sedan bort till tågstationen där jag möter up med en tjejkompis som jobbar som stewardess på Lufthansa. Hon skulle tydligen ner till Palma från Frankfurt så vi passade på att mötas upp i Geneve då jag har en 6-timmars layover.

Allt som allt en väldigt trevlig dag i Geneve och en skön flygning hos Swiss. Nästa leg är Geneve till Köpenhamn, får se om jag återkommer med rapport på den någon gång.
 

Resenären

Medlem
Aha, Media galleriet. Har inte skrivit en rapport på ett tag, så jag är obekant med detta. Synd att bilderna inte går att få förstorade!
Annars var det en bra och saklig rapport, så tack.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! Tycker dock att frukosten såg lite snål ut, med bara kallskuret och bröd. Trodde SWISS serverade varm frukost på flyg från Spanien, eller gäller det bara från Madrid.
 
Trevlig rapport! Tycker dock att frukosten såg lite snål ut, med bara kallskuret och bröd. Trodde SWISS serverade varm frukost på flyg från Spanien, eller gäller det bara från Madrid.

Tackar! Antagligen gäller det bara längre flygningar, mellan BCN och GVA tar det bara 1:20 h ungefär.
 

Voyageur

Medlem
Trevlig rapport! Loungen i BCN är inte mycket att hänga i granen men erbjuder i sin enkelhet faktiskt sköna fåtöljer att slumra i :) däremot lite besviken på Swiss C och matutbudet. Frukosten aspirerar mest på SAS + vilket är lite synd. Är det bara jag men med årets rapporteringar på BC verkar LX tappat rejält i catering i C?
 
Toppen