Senaste nytt

Antal poäng och bästa rutt till Californien

Xavi11

Medlem
Hejsan,
sitter på ca 500.000 EB poäng och tänker att jag skall ta familjen till Los Angeles och San Francisco inom det närmaste året och då tänkte jag att vi skulle försöka hitta business biljetter (eller om det finns first så gör ju inte det något men eftersom vi är 4 st så mina förhoppningar inte så stora). Det finns AMEX voucher att tillgå men sitter på några frågor kring antalet poäng som kommer att behövas. Har kollat på på uniteds hemsida för att se vilka rutter som är möjliga från Köpenhamn.

Till/Från Los Angeles så verkar det funka med mellanlandning i Chicago alternativt via Stavanger och Houston och sedan vidare med United. Nu är frågan hur mycket poäng som det kostar? Är det fortfarande 100.000 poäng (om vi skulle åka t/r) eller kostar United flygen ytterligare poäng?

Till/Från San Francisco verkar grymt svårt med poäng och det enda som jag hittat via Paris med United och sedan SAS kärra till Köpenhamn. Med tanke på att den "långa" flygningen inte är med SAS så utgår jag från att den skulle kosta 110.000 poäng (t/r), är det korrekt?

Om vi nu leker med tanken att jag har grym flyt och hittar tripp enligt följande: Köpenhamn-Chicago-Los Angeles och på hemvägen San Francisco-Paris- Köpenhamn. Vad skulle den då kosta i poäng?

Sedan skulle jag verkligen uppskatta om det finns någon alternativt rutt eller annat tips för att kunna fixa en sådan här tripp med familjen.

Tack för hjälpen på förhand!
 

magost

Medlem
Försök få de långa flygen med SAS för att undvika bränsletillägg, speciellt då ni är 4 pax.
 

palmen

Moderator
@Xavi11
Los Angeles och San Francisco är bland de svåraste städerna att hitta bonusplatser till från Europa, framförallt i First är det mer eller mindre omöjligt och även business kan vara lite knepigt, framförallt om ni vill åka 4 stycken på samma flight.

Om ni hittar biljetter med enbart SAS-flyg så blir poängkostnaden 100k per person i business, skulle någon flight bli med annat bolag inom star alliance blir priset 110k per person i business.

Jag skulle nog dela upp resan på 2 stycken bokningar för 2 personer om det är ett ok upplägg för familjen (en vuxen och ett barn per bokning). Att hitta First med United är eventuellt möjligt, sen är frågan hur bra First är med dom och om det är värt det eller inte (har inte själv testat så har ingen mer info att ge).
Lufthansa kan som sagt bara bokas 2 veckor innan, men nu i sommar har det funnits relativt god tillgänglighet på 2 platser i First på fler destinationer i Nordamerika. Tricket för dig i så fall blir att boka business tur och retur och se om det öppnar upp sig med First 2 veckor innan så bokar man om då för 150 kronor (har för mig att det är ombokningskostnaden).
I och med att det är så svårt med just dessa två destinationer kan du titta på att åka till Vancouver/Calgary/Seattle/Denver som alternativ, då får då långa sträckor över Atlanten och sen ett kortare hopp ner till Kalifornien. Även Chicago/Toronto/Montreal/Houston kan vara städer som kan vara värt att titta på.
 
Toppen