Homer
Medlem
Detta är inte alls så enkelt som man kan tro när man läser det här https://www.britishairways.com/travel/combine-avios/execclub/_gf/en_gb
Framför allt inte om man har hushållskonto, det står t.o.m uttryckligen i reglerna §3 att det då inte alls är möjligt.
Efter att ha strulat med detta några timmar och läst en massa på internet har jag sammanfattat alla stalltips:
- IB Plus kontot måste ha ett numerisk lösenord annars går det inte att logga in via BA.COM
- Om det ändå inte går eller om man har hushållskonto kan man göra överföringen via AVIOS.COM
ett problem som dyker upp då är att det bara går att skapa konton där med Brittisk adress(!)
Skriv vadsomhelst i adressfälten de ska ändå inte skicka något till dig, men det måste vara ett
äkta Britiskt postnummer annars går det inte att skapa ett konto.
-Viktigt är att man har samma e-post adress till sina konton annars går det inte att göra någon överföring via AVIOS.COM
-Iberia Plus kontot måste vara minst 3 månader innan överföring kan göras, om det inte varit någon aktivitet på 1 år kan kontot ha flaggats som inaktivt och man måste kontakta kundtjänst för att få det aktiverat igen.
-Om man vill flytta Avios till IB+ måste kontot vara aktiverat, vilket betyder att det måste ha varit en transaktion
av ett eller annat slag på kontot. (detsamma gäller f.ö. BAEC kontot)
Många Iberia Plus konton, bl.a. mitt, saknar helt "Combine my avios" knapp, den skall ligga under "Movements statement"
Detta beror eventuellt på att kontot flaggats som inaktivt, det gick hursomhelst bra att överföra via Avios.com utan att kontakta Iberias kundtjänst.
Har man BAEC hushållskonto går det hursomhelst inte att överföra direkt från ett IB plus konto.
*******************************************************************************************************
Iberia har massor med partners och erbjudanden om att tjäna Avios som inte BAEC har, värt att hålla koll på detta.
Framför allt inte om man har hushållskonto, det står t.o.m uttryckligen i reglerna §3 att det då inte alls är möjligt.
Efter att ha strulat med detta några timmar och läst en massa på internet har jag sammanfattat alla stalltips:
- IB Plus kontot måste ha ett numerisk lösenord annars går det inte att logga in via BA.COM
- Om det ändå inte går eller om man har hushållskonto kan man göra överföringen via AVIOS.COM
ett problem som dyker upp då är att det bara går att skapa konton där med Brittisk adress(!)
Skriv vadsomhelst i adressfälten de ska ändå inte skicka något till dig, men det måste vara ett
äkta Britiskt postnummer annars går det inte att skapa ett konto.
-Viktigt är att man har samma e-post adress till sina konton annars går det inte att göra någon överföring via AVIOS.COM
-Iberia Plus kontot måste vara minst 3 månader innan överföring kan göras, om det inte varit någon aktivitet på 1 år kan kontot ha flaggats som inaktivt och man måste kontakta kundtjänst för att få det aktiverat igen.
-Om man vill flytta Avios till IB+ måste kontot vara aktiverat, vilket betyder att det måste ha varit en transaktion
av ett eller annat slag på kontot. (detsamma gäller f.ö. BAEC kontot)
Många Iberia Plus konton, bl.a. mitt, saknar helt "Combine my avios" knapp, den skall ligga under "Movements statement"
Detta beror eventuellt på att kontot flaggats som inaktivt, det gick hursomhelst bra att överföra via Avios.com utan att kontakta Iberias kundtjänst.
Har man BAEC hushållskonto går det hursomhelst inte att överföra direkt från ett IB plus konto.
*******************************************************************************************************
Iberia har massor med partners och erbjudanden om att tjäna Avios som inte BAEC har, värt att hålla koll på detta.
Last edited: