Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

nota bene

Medlem
Jag läste just denna för 15 min sedan och mailade en kommentar till författaren...

Dock verkade det ju faktiskt som om hon ringt ambassaden och de inte svarat i telefon, och att hon sedan frågat vid check-in. Det är ju under all kritik att inte ground handling kan detta alls - speciellt om hon faktiskt frågat! Det skulle ju i alla fall ha besparat henne en onödig resa med en lite obehaglig behandling.

Men visst, står ju både på swedenabroad och indonesiska ambassadens hemsida vad som gäller - så man kan ju starkt ifrågasätta hur noggrant hon försökt!
 

Sofia

Medlem
Indonesiska ambassaden har varit lite dåliga på att svara i telefon på sista tiden, det ska medges. Dock står det ju faktiskt väldigt tydligt att passet ska vara giltigt 6 månader EFTER avslutad resa (vilket ju gäller många länder). Detta funkar ju helt enkelt inte med de rosa passen, som totalt är giltiga i 6 månader. Kanske dags att ändra det till 9 månader eller nåt, för att undvika detta. Men det är ju såklart en fråga myndigheterna måste ta ställning till.

Sen är det ju bara hennes version som kommer fram i aftonblaskan, jag kan lätt tänka mig att en oerfaren resenär uppträder rätt flippat i en situation som denna och att kabinpersonalen kan ha fått svårt att lugna ner henne. Spypåsar finns ju dessutom i stolsfickan...

Men visst, det är ju tråkigt för henne att hennes efterlängtade resa inte blev av, såklart, men det är fortfarande inte flygbolagets fel. Dock är det ju inte säkert att hon kunnat boka om sin resa heller, det gör man ju inte hur som helst när man bokat en budgetbiljett.
 

nota bene

Medlem
Indonesiska ambassaden har varit lite dåliga på att svara i telefon på sista tiden, det ska medges. Dock står det ju faktiskt väldigt tydligt att passet ska vara giltigt 6 månader EFTER avslutad resa (vilket ju gäller många länder). Detta funkar ju helt enkelt inte med de rosa passen, som totalt är giltiga i 6 månader. Kanske dags att ändra det till 9 månader eller nåt, för att undvika detta. Men det är ju såklart en fråga myndigheterna måste ta ställning till.

Står dock på Swedenabroad/svenska ambassaden i Indonesien att rosa pass är ok om man har visum i detta. (Däremot skall väl egentligen visum ej ges p.g.a. att det är max 6 mån giltighet) Så det är nog inte helt omöjligt att en Indonesisk ambassad kan utfärda ett visum till ett rosa pass.

Sen är det ju bara hennes version som kommer fram i aftonblaskan, jag kan lätt tänka mig att en oerfaren resenär uppträder rätt flippat i en situation som denna och att kabinpersonalen kan ha fått svårt att lugna ner henne. Spypåsar finns ju dessutom i stolsfickan...

Men visst, det är ju tråkigt för henne att hennes efterlängtade resa inte blev av, såklart, men det är fortfarande inte flygbolagets fel. Dock är det ju inte säkert att hon kunnat boka om sin resa heller, det gör man ju inte hur som helst när man bokat en budgetbiljett.
Naturligtvis är det hennes fel att inte kolla upp ordentligt, och resan skulle säkert ekonomiskt ha varit ett problem i alla fall (ej ombokningsbar biljett).

Däremot är det ett allvarligt fel från Emirates ground handling-bolag att släppa ombord henne på Arlanda.

Sedan är det en fråga om hon kan få ut något på en hemförsäkring för inställd resa p.g.a. stulet pass [och för kort tid att få ett nytt som är giltigt till destinationen].
 

Sofia

Medlem
Jag håller helt med om att ground handling har gjort fel, ett grovt fel. Jag tycker att de brukar vara så himla noga jämt när jag flyger till Indonesien och frågar om visum och kollar giltighet osv. Flyger jag via ett annat land, eller har open jaw, brukar de också be att få se bevis på resehandlingarna som tillhandahålls av annat bolag innan de skriver ut boardingkort.
Det är ju inte otänkbart att det var en rookie som ville vara snäll mot resenären, vilket ju är helt fel, de sitter inte där och checkar in folk till andra sidan jordklotet för att vara snälla, de ska göra ett korrekt jobb. Och är de osäkra ska de prata med en kollega.

Igen, jättetråkigt för tjejen, men ändå inget att grina ut i Aftonbladet om, imho
 

agehall

Medlem
Emirates har ju gjort fel som släppte iväg henne mot Bali med ogiltiga resehandlingar, men om vi tänker oss att de stoppat henne så hade hon väl ändå inte fått någon ersättning? Resenären är ju ansvarig för att ha giltiga resedokument.

Det hon borde göra, är att vända sig till sin reseförsäkring för att få ersättning då resan inte kunde genomföras pga det stulna passet.
 

ChabbeT

Medlem
@Sofia läste arrikeln igår och tänkte posta men något kom ivägen. Tyvärr är det ju en växande kultur att gråta ut i aftonbladet eller Expressen. Helt klart synd om resenären, men regler är tydliga och skall följas. Emirates lät henne åka med och få service vi får väl hoppas att den resan var trevlig oavsett kabinklass.
Som @agehall säger så hopps man ju att hon jan vända sig till reseförsäkringen men risken e väl att hon köpt via ngn resebyrå på nätet utan ett kreditkort med bea försäkring? (Fördomsfulla jag)
 

ChabbeT

Medlem
@Sofia läste arrikeln igår och tänkte posta men något kom ivägen. Tyvärr är det ju en växande kultur att gråta ut i aftonbladet eller Expressen. Helt klart synd om resenären, men regler är tydliga och skall följas. Emirates lät henne åka med och få service vi får väl hoppas att den resan var trevlig oavsett kabinklass.
Som @agehall säger så hopps man ju att hon jan vända sig till reseförsäkringen men risken e väl att hon köpt via ngn resebyrå på nätet utan ett kreditkort med bra försäkring? (Fördomsfulla jag)
 

Pho

Medlem
Man kan tycka mycket om personer som gråter ut i tidningar, men hur mycket skiljer egentligen mot många som hänger här och gråter ut om diverse "oförrätter"?

Sedan i det specifika fallet hade det väl gått att resa med provisoriskt pass men då måste man ha visum innan avresan... Otur och trist för henne att det blev som det blev....
 
Toppen