Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Tjaeng

Medlem
Med tanke på att busslinjerna mot ARN från Märsta är synkade med pendeln undrar man om det verkligen går så mkt snabbare med slötåg direkt till SkyCity för att motivera extrakostnaden. För de som fortfarande kan åka Arlanda express för 130kr känns 70kr besparing i utbyte mot att stanna på en massa stationer rätt ovärt.
 

Fredrik

Medlem
Det tar ungefär 25 minuter från busshållplatsen på Arlanda till att pendeltåget från Märsta går. Det tar som jämförelse drygt 10 minuter från Sky City tills tåget går från Upplands Väsby. Minutrarna som sådana är inte exakta men min erfarenhet är att man hinner med ett tidigare pendeltåg om man åker Upptåget idag. På helgkvällar är tidsvinsten 30 minuter av att åka Upptåg till Väsby istället för bussen till Märsta och därifrån pendeltåg. Är det värt 60 kronor som passeravgiften är idag? Där går nog åsikterna i sär.
 

Jacob

Medlem
Jag fattar inte varför de ska ta ut så mycket extra för att gå av på Arlanda. Jag trodde målsättningen var att få fler att åka kollektivt till flygplatsen med tanke på miljön.

Ska man åka på en extra avgift för att gå av på Arlanda kan jag lika gärna ta pendeln till Märsta och bussen därifrån. Kostar mig inget alls som har SL-kort och kan ändå inte vara många minuter man förlorar.
 

Tjaeng

Medlem
Det tar ungefär 25 minuter från busshållplatsen på Arlanda till att pendeltåget från Märsta går. Det tar som jämförelse drygt 10 minuter från Sky City tills tåget går från Upplands Väsby. Minutrarna som sådana är inte exakta men min erfarenhet är att man hinner med ett tidigare pendeltåg om man åker Upptåget idag. På helgkvällar är tidsvinsten 30 minuter av att åka Upptåg till Väsby istället för bussen till Märsta och därifrån pendeltåg. Är det värt 60 kronor som passeravgiften är idag? Där går nog åsikterna i sär.

Nu räknar jag iofs utifrån mina egna förutsättningar, men den nya pendeltågslinjen ska gå med halvtimmestrafik från Älvsjö, och SkyCity ligger längre ifrån departure/arrival i både T5 och T2/3/4 jämfört med busstationerna. Har försökt med alla tre alternativen, och för min del (boendes i innerstan med 15min till både Arlanda Express och Karlbergs pendelstation) ter sig Upptåget som det långsammaste alternativet från dörr till airside förutsatt att bytena förflyter problemfritt. Taxi är hit or miss i sammanhanget beroende på trafik in/ut ur stan, men sammantaget smidigast (och billigt om man är fler än två pers).
 
Last edited:
Som jag tolkar artikeln så finns ju redan denna linje gn Upptåget som idag också trafikerar Väsby-ARN-Uppsala. Dessutom är pendeln alltid synkad med Upptåget så man behöver oftast inte vänta mer än kanske 3 minuter på vardera station. Det hade ju naturligtvis varit en förbättring om man kanske kört 4 gånger i timmen istället för 2, men så ska det ju finnas underlag för detta.
Vi får hoppas dock att fler väljer tåg/kollektiv framför taxi men hur det utfallet blir är svårt att säga. Många som t ex. väljer taxi och ARN Xpress väljer det för att man själv kan välja när man vill åka och att man vill komma fram fort. Ingedera får man med SL:s nya pendeltågslinje.
 

Homer

Medlem
Jag fattar inte varför de ska ta ut så mycket extra för att gå av på Arlanda. Jag trodde målsättningen var att få fler att åka kollektivt till flygplatsen med tanke på miljön.

Ska man åka på en extra avgift för att gå av på Arlanda kan jag lika gärna ta pendeln till Märsta och bussen därifrån. Kostar mig inget alls som har SL-kort och kan ändå inte vara många minuter man förlorar.

Därför att A-train har ensamrätt på Arlandabarnan, som framgår av artikeln du länkat till


”Fler måste få åka på Arlandabanan” - Ekot

men det finns ju en lösning
I statens avtal med A-train, som alltså gäller till 2040, finns möjlighet att köpa ut bolaget redan om två år, 2010.
 

TreD

Medlem
Jag fattar inte varför de ska ta ut så mycket extra för att gå av på Arlanda. Jag trodde målsättningen var att få fler att åka kollektivt till flygplatsen med tanke på miljön.Ska man åka på en extra avgift för att gå av på Arlanda kan jag lika gärna ta pendeln till Märsta och bussen därifrån. Kostar mig inget alls som har SL-kort och kan ändå inte vara många minuter man förlorar.
Jag citerar mig själv (apropå Supershuttle's nedläggning):
Detta är ju ännu ett utslag av galenskapen kring den politiska och utdaterade utsläppskvoten som ARN lider under. Det spelar försåvitt ingen som helst roll vad motorn förbränner, även om det är 'miljövänlig' antroposofisk rapsolja från Fjärdhundra, så länge processen utvecklar koloxider.
Det vore bättre om staten kvittar sig med 40-årsmonopolet för Arlanda Express och öppnar upp för flera och billiga kollektiva anslutningar!
 

Jacob

Medlem
Därför att A-train har ensamrätt på Arlandabarnan, som framgår av artikeln du länkat till
Jo jag är väl bekant med anledningen men fattar fortfarande inte beslutet hur man egentligen tänkte. Det är helt rubbat både med tanke på miljöpåverkan och hur man gång på gång pratar om vikten av att ha en fungerande flygplats och att en flygplatsupplevelse lika mycket handlar om att smidigt kunna ta sig till och från flygplatsen.
 

Jacob

Medlem
Och nu i eftermiddags kom denna pressrelease från Swedavia...
Avgiften uppges för övrigt bli mellan 50 och 100 kronor per buss.

Förbättrad service när resenärerna blir fler
2012-03-20 16:32

– Vi vill att så många som möjligt ska resa kollektivt till och från våra flygplatser för att minska den miljöpåverkan resorna ger upphov till. Den nya avgiften innebär att bussar som drivs av förnybara bränslen betalar 40 procent mindre än dem som drivs av fossila bränslen, säger Lennart Bergbom, strategidirektör Swedavia.

Swedavia fattade idag beslut om att införa angöringsavgifter för bussar vid Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport samt Göteborg Landvetter Airport. Bakgrunden till beslutet är att allt fler resenärer reser via våra flygplatser och att kollektivtrafiken vid dem måste utvecklas. I och med beslutet säkerställs en långsiktigt hållbar finansiering av infrastrukturen för bussar liksom ett antal kvalitetshöjande åtgärder. Dessutom säkerställs kapaciteten vid den mest trafikerade flygplatsen, Stockholm Arlanda.

Swedavia har sedan en tid hanterat frågan tillsammans med bussbranschen genom remiss. Därefter har också utformningen av systemet anpassats vilket bland annat innebär att Swedavia rabatterar avgiften med 50 procent under det första året med syfte att underlätta omställningen. Avgiften speglar de kostnader varje flygplats har i utvecklandet av infrastrukturen varpå den skiljer sig något mellan flygplatserna. Gemensamt för flygplatserna är dock att avgiften beräknas utifrån bussens vikt liksom antal avgångar.
 
Toppen