Senaste nytt

The big picture - IATA sänker sina utsikter för flygindustrin 2012

Swisser

Medlem
Jag tänkte att detta pressmeddelande från IATA kunde intressera er alla, så att ni får en känsla för "the big picture" för den estimerade lönsamheten inom den globala flygplansindustrin för detta år. Våra diskussioner ligger ju normal på mikroplanet och ej på denna makronivå, men jag tror det är nyttigt att ha en förståelse för flygplansindustrins tuffa villkor. Håll tillgodo:

"IATA (The International Air Transport Association) sänker sina utsikter för flygindustrin 2012. Nedgraderingen beror främst på stigande oljepriser. IATA förväntar sig nu att flygbolagen 2012 genererar en global vinst om 3,0 miljarder dollar vilket motsvarar en vinstmarginal på 0,5 procent. Det är en nedgradering med 500 miljoner dollar från den tidigare prognosen som kom i december förra året, och som också var en sänkning av utsikterna för 2012. Nedgraderingen drivs främst på av en ökning av det förväntade genomsnittliga oljepriset till 115 dollar per fat. Förra prognosen låg på 99 dollar. Det finns dock flera faktorer som bidragit till att hålla igen fallet något. Undvikandet av en betydande försämring av eurozonskrisen, en förbättring av den amerikanska ekonomin, stabilisering av fraktmarknaden och en långsammare än väntad kapacitetsutbyggnad är alla faktorer som bidragit till att nedgraderingen inte blev större än vad den var. 2012 fortsätter att vara ett utmanande år för flygbolagen. Risken för en försämring av eurozonskrisen har ersatts av en lika giftig risk - stigande oljepriser, skriver IATA:s vd Tony Tyler i en kommentar. IATA reviderade upp de beräknade vinsterna för 2011 till 7,9 miljarder dollar, från tidigare 6,9 miljarder. Det beror främst på att kinesiska flygbolag gått bättre än väntat. Den totala kapaciteten (passagerare och gods) väntas växa med 3,2 procent under 2012, medan passagerarefterfrågan väntas växa med 4,2 procent. I december beräknades yielden vara oförändrad under 2012. Högre bränslekostnader, tajtare kapacitetshantering för passagerarmarknaderna och stabilisering av fraktmarknaderna väntas nu driva en 2-procentig förbättring av yielden under 2012, för både passagerare och frakt. Alla regioner kommer att se en minskad lönsamhet under 2012, jämfört med 2011, och Europa samt Afrika kommer att se förluster."
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Vinstmarginal på 0.5 procent. Ouch!

Att subventionera flugbolag kan mot bakgrund av detta ha en poäng, frågan är dock vilka motkrav som skall ställas.
 

Tjaeng

Medlem
Toppen